شناسهٔ خبر: 106784 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

۱۴ شهر و ۲۶۳ آبادی تحت‌تاثیر زلزله هرمزگان/۳ پس‌لرزه در منطقه ثبت شد/ضرورت بازدید میدانی و رسیدگی به آبادی‌های خسارت‌دیده توسط مدیریت بحران استان

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از زلزله کوخرد هرمزگان با بزرگی ۶ را اعلام کرد.

علی بیت اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله کوخرد هرمزگان که امروز ساعت ۲:۵۴ بامداد در عمق ۱۰ کیلومتری و به فاصله ۲۹ کیلومتری لمزان، ۳۹ کیلومتری جناح، ۴۱ کیلومتری چارک رخ داد را اعلام کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه این زلزله در فاصله مستقیم ۱۰۲۶ کیلومتری تهران به وقوع پیوست، گفت: تعداد ۱۴ شهر با جمعیتی معادل ۲۵۰ هزار و ۴۴۶ نفر و ۲۶۳ آبادی با جمعیتی در حدود ۱۶۶ هزار و ۷۷۸ نفر تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

بیت‌اللهی ادامه داد: تعداد کل جمعیت شهری و آبادی‌های در  ۵۵ کیلومتری ۱۵۲ هزار و ۲۹۵ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۳۴ هزار و ۹۴۱ واحد است که از این تعداد ۲۶ هزار و ۸۷۶ واحد فاقد اسکلت است.

وی گسل مسبب زلزله ۶ کوخرد استان هرمزگان را فعالیت گسل پیش ژرفای زاگرس در مجاورت رومرکز زلزله برشمرد و توضیح داد: از زمان وقوع زلزله تا کنون، تعداد ۳ پسلرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده است که بزرگی بزرگترین آن ۴.۱ است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص لرزه‌خیزی منطقه نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در ۱۶ سال گذشته، تعداد ۱۲۲۸ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در منطقه ثبت شده است. از این تعداد ۱۷ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۳۴ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. 

وی در بیان پیشنهادات مرکز تحقیقات برای رویارویی با زلزله اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ۳۵ روستای اطراف رومرکز زلزله تا فاصله ۳۰ کیلومتری که حدود ۱۷۳۰۰ نفر جمعیت دارد خسارت برآورد می‌شود. روستاهای حارسین، لاوردین، کوران، بن کوه، چشم چمپه از آبادی‌های نزدیک به رومرکز هستند. همچنین، روستاهای کوخرد، چاه مسلم، انجیره، مهرگان بالا، ارمک، لاور، خورچاه، کندران و گارستانه از سکونتگاه های با جمعیت بالاتری نسبت به سایر آبادی‌های اطراف رومرکز زلزله‌اند و در این میان روستای گارستانه بدلیل برآرود خسارت نسبی بیشتر باید علاوه بر روستای های نزدیکتر، در اولویت رسیدگی مدیریت بحران استان قرار گیرد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: همچنین شهرهای لمزان و جناح نیز بدلیل نزدیکی نسبی به رومرکز ضرورت بازدید میدانی را دارند.