شناسهٔ خبر: 106910 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد:

ورود دفاتر تسهیلگری با الگوی محله محوری راهکاری مناسب برای احیاء بافت فرسوده

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بمنظور ایجاد جهش در بافت فرسوده لازم است تا یک محله به صورت کلی متحول شود که این الگو با ورود دفاتر تسهیلگری در محله همت آباد در حال انجام است.

 علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ترمیم بافت‌های قدیمی اظهار کرد: حدود سه هزار و ۷۸۳ هکتار از املاک و اراضی بافت فرسوده استان در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های حاشیه‌ای قرار دارد، بر اساس مطالعات و تحقیقات به عمل آمده بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان اصفهان دربرگیرنده ۵۰ محله با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر است.  

وی اذعان داشت: پروژه بازآفرینی شهری این استان در راستای محرومیت زدایی، ایجاد فضای آموزشی، ارتقا کیفیت محل زندگی و احیای بافت تاریخی در قالب قراردادهایی مشخص در دست احداث هستند.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در پروژه مسکن محله همت آباد، دفاتر تسهیلگری ایجاد شده و با مشارکت ۲۳ مالک که آورده شأن زمین‌های آنان بوده است، امکان ساخت ۷۲ واحد فراهم شد که این اقدام موجب بهره‌مندی از ساختمان‌های با کیفیت و معابر و خدمات عمومی می‌شود.  

وی گفت: در حال حاضر ۲۴ واحد از این پروژه تکمیل و تحویل مالکان شده است. مابقی نیز مطابق با برنامه زمان بندی تکمیل می‌شود.  

قاری‌قرآن بیان داشت: پرداخت تسهیلات به بافت فرسوده چند سالی است تصویب شده اما به میزان مورد انتظار از آن استقبال نشده است زیرا میزان تسهیلات با میزانی که باید کار انجام شود تناسبی ندارد. همچنین به دلیل نبود امکانات زندگی در بافت فرسوده و دسترسی کافی، این کار نه تنها برای مردم بلکه برای انبوه سازان هم صرفه اقتصادی ندارد و این الگوی در سال‌های گذشته نتوانست در بافت فرسوده جهشی ایجاد کند.  

 وی افزود: به نظر می‌رسید آخرین الگویی که وجود دارد این است که ما یک محله را به صورت کلی متحول کنیم. لذا رویکردی همچون پروژه همت آباد که دفاتر تسهیلگری ایجاد شدند و فقط یک نقطه یا یک محل خاص را در نظر نگرفتند بلکه یک محله در نظر گرفته شد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در نهایت این طرح به صورت اجرا در یک پهنه در همت‌آباد اجرایی شد، گفت: در این طرح ساکنان هر منطقه در همانجا ساکن خواهند شد. و طرح به گونه‌ای تعریف شد که ارزش افزوده ایجاد شده در آن محله، ساکنان را منتفع کرده و هزینه اضافه ایجاد نکند. شهرداری، دولت و مردم در اجرای این طرح با یکدیگر همکاری کردند.  

وی با اشاره به اینکه این پروژه در نقاط مختلف اصفهان از جمله حصه و قائمیه به سرعت قابلیت گسترش دارد عنوان کرد: در بافت میانی اصفهان هم می‌توان الگوهایی تعریف کرد، خواست و اقدامات مدیریت شهری در بخش مسکن اهمیت بسیاری دارد. لذا یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری که در حوزه فرهنگی و اجتماعی می بایست انجام دهد نگاه ویژه به کلان پروژه‌های بازآفرینی شهری است.  

قاری‌قرآن ادامه داد: از آنجا که این کار بسیار مشکل است، لازم است تیم‌هایی از جنس مردم برای اقدامات در این مناطق انتخاب شده و شهرداری و دولت صرفاً تسهیلگر باشند. از این رو الگوی همت‌آباد باید به کل شهر گسترش یابد.  

 وی با بیان اینکه در قائمیه، حصه، محله شاهد در منطقه ۱۰ و اطراف زینبیه می‌توان این الگو را اجرایی کرد. اذعان داشت: بهترین راهکار برای حل مشکل این بافت‌ها الگوی محله همت‌آباد است همچنین بهبود بافت فرسوده از مهاجرنشینی هم جلوگیری می‌کند.