شناسهٔ خبر: 107021 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

جابجایی ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار مسافر در سیستم حمل‌ونقل عمومی

شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به رشد ۴۱ درصدی تردد های جاده ای  ناوگان شخصی  در ایام گذشته از طرح نورورزی ۱۴۰۱، افزود: براساس آمار در اختیار از ابتدای طرح نوروزی تا به امروز، بیش از۲ میلیون و ۱۲۰ هزار جابه‌جایی مسافر در سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۰.۲ درصد و نسبت به دو سال گذشته که اوج همه گیری کرونا بود ۱۸۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی، حمیدرضا شهرکی ثانوی در ابتدای جلسه با مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسرکشور، ضمن تشکر از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌رضوی به دلیل فراهم‌سازی بستر میزبانی این جلسه، در خصوص محورهای مورد بحث گفت: در این جلسه در خصوص سه محور صحبت می‌کنیم، بحث اول و مهم این جلسه، موضوع ایمنی سفرهای نوروزی و کاهش تلفات جاده ای به ویژه در بخش ناوگان عمومی جاده ای است، بحث دوم موضوع جابه‌جایی مسافر طی دو مرحله اوج تقاضای سفرهای نوروزی از مبدا مشهد مقدس است، و بحث آخر نیز موضوع خوزستان و خدمت‌رسانی به زائران راهیان نور است.

وی در خصوص هم افزایی بین ادارات کل جهت مدیریت تامین ناوگان حمل و نقل جاده ای برای مسافران نورورزی مشهد مقدس بیان داشت: برخی از استان‌ها، همچون،  گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی می‌توانند معین استان  خراسان رضوی بوده و برخی دیگر از استان‌ها از قبیل اصفهان، اردبیل، آذربایجان‌های شرقی و غربی نیز مسئولیت تامین وسایل نقلیه مسافران بومی خود را داشته باشند.

شهرکی ثانوی با اذعان بر جا‌به‌جایی ۱۷۰ هزار مسافر درون استانی خراسان رضوی، ادامه داد: مسیرهای درون استانی خراسان رضوی در ایام نوروز نیز شلوغ بوده که برای این بخش نیز باید برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به رشد ۴۱ درصدی تردد های جاده ای  ناوگان شخصی  در ایام گذشته از طرح نورورزی ۱۴۰۱، افزود: براساس آمار در اختیار از ابتدای طرح نوروزی تا به امروز، بیش از۲ میلیون و ۱۲۰ هزار جابه‌جایی مسافر در سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۰.۲ درصد و نسبت به دو سال گذشته که اوج همه گیری کرونا بود ۱۸۹ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در این بین، ۶۶ درصد سهم اتوبوس، ۱۸ درصد مینی بوس، مابقی مسافران توسط خودروهای سواری پلاک عمومی تردد کرده اند و بنا به همین آمار، تا روز گذشته نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر مسافر با استفاده از ناوگان اتوبوسی وارد استان خراسان‌رضوی شدند و در همین مدت ۷۹ هزار نفر نیز از این استان خارج شدند بنابراین نشان از توقف ۴۱ هزار نفری مسافر در خراسان رضوی هستیم که در دور اول سفر ها از این استان خارج خواهند شد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به محدودیت های موجود در سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی، افزود: بسیاری از مسافران که مسیر رفت سفر خود را از این دو طریق طی کرده اند نیز ممکن است در مسیر برگشت به مسافران ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای افزوده شوند، بنابراین در طی این ایام دو اوج تقاضای استفاده از ناوگان جاده ای را خواهیم داشت که اوج اول، تقاضا برای خروج از مشهد است و در چند روز دیگر شاهد آن خواهیم بود و اوج بعدی نیز به روزهای پایان تعطیلات نوروزی مربوط می شود.

وی با تاکید بر وضعیت سوانح جاده‌ای در برخی از استان‌ها به شدت دچار مسئله شده است، افزود: خوشبختانه در خراسان‌رضوی تا کنون بنا به مدیریت خوبی که صورت گرفته، میزان سوانح جاده‌ای کاهش داشته است و امیدواریم تا پایان طرح نوروزی شاهد تداوم این کاهش باشیم.

شهرکی ثانوی ضمن تقدیر از عملکرد اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش میزان تصادفات، افزود: در این استان با هم افزایی بین دستگاه های فعال در این استان، شاهد کاهش میزان تصادفات در خراسان رضوی بوده ایم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: ما در بخش حمل و نقل عمومی نباید مقصر وقوع تصادف باشیم و علاوه بر آن با رعایت اصل رانندگی تدافعی نباید درگیر تصادف نیز شویم. همچنین متاسفانه سهم حمل و نقل عمومی کالا در درگیری تصادفات زیاد شده است که نیازمند توجه بیشتر به این بخش است.

وی با اشاره به پیش بینی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگشت زائران راهیان نور، تصمیمات گرفته شده در این خصوص توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان را نیز در حکم ابلاغیه های سازمان دانست.

انتهای پیام/