شناسهٔ خبر: 10739 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه‌‌آبادی در نشست خبری مطرح کرد:

اجرای ۶۰ طرح توسعه و بهسازی فرودگاهی در سال ۹۴/ آغاز طرح تحول خدمت‌رسانی در فرودگاه‌ها/ ۳ فرودگاه بین‌المللی در وضعیت هشدار

رحمت‌اله مه‌آبادی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از اجرای ۶۰ طرح توسعه و بهسازی فرودگاهی با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ رحمت الله مه‌آبادی امروز سه‌شنبه ۲۷ مرداد در نشست خبری به مناسبت تشریح طرح تحول خدمت‌رسانی در فرودگاه‌های سراسر کشور و آغاز هفته دولت گفت: یکی از دغدغه‌های دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی فارغ از حفظ ایمنی٬ خدمت‌رسانی به مردم و صیانت از حقوق شهروندی است. در همین چارچوب سعی شد در این بخش تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال ۹۴ را توسعه همزمان سطح ایمنی و خیز برداشتن برای توسعه کیفیت و خدمات‌رسانی به مردم در حوزه فرودگاهی نام‌گذاری کردیم افزود: شرکت فرودگاه‌های کشور در این دوران تلاش کرد برای تحقق بیشتر اهداف صنعت فرودگاهی و ارائه خدمات امن٬ ایمن٬ کارا٬ کارآمد و اقتصادی اقدام کند و در دو حوزه مهم توسعه منابع انسانی و توسعه خدمات‌رسانی به مردم متمرکز شود.

مه‌آبادی افزود: در هفته دولت تلاش داریم جلوه‌هایی از عزم صنعت فرودگاهی را برای توسعه کیفیت و خدمات‌رسانی به مردم ارائه دهیم بنابراین امسال با اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات کمک ناوبری٬ ناوبری و ارتباطی برای ارتقای ایمنی پرواز اقدام می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: انشاءالله امسال با هزینه بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان بنا داریم بیش از ۶۰ طرح مهم ناظر بر توسعه و بهسازی فرودگاه‌ها را اجرا کنیم و با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان تلاش داریم فرودگاه‌ها را به تجهیزات فرودگاهی مجهز کنیم.

وی ادامه داد: در هفته دولت ده‌ها طرح ناظر بر ایمنی در فرودگاه‌های کشور٬ عوامل پروازی و توسعه ترمینال‌ها را اجرا می‌کنیم.

مه‌‌آبادی با بیان اینکه یکی از مهمترین و شاید پارادایم جدید در تفکر مدیریتی نظام فرودگاهی آغاز طرح تحول خدمات‌رسانی به مسافران است گفت: در هفته‌های گذشته تمام تمرکز خود را بر ساخت و ساز گذاشته‌ایم و هر روز شاهد کلنگ‌زنی‌ها و افتتاح طرح‌هایی شامل توسعه و ایجاد باند٬ توسعه و ایجاد اپرون٬ توسعه و ایجاد ترمینال‌ها در فرودگاه‌ها بودیم بنابراین در طول بیش از سه دهه گذشته تفکر ما در فرودگاه‌ها در حوزه ساخت‌وساز و تجهیز بود.

وی افزود:‌ فارغ از اینکه در بیش از سه دهه گذشته صنعت فرودگاهی نزد تمام تصمیم‌گیران مغفول مانده ما نیز شاهد دو غفلت بزرگ در حوزه منابع انسانی و خدمت‌رسانی به مردم در این حوزه بوده‌ایم. به رغم آنکه شرکت فرودگاه‌های کشور یک شرکت خدمات محور متکی بر نیروی انسانی است اما غفلت از نیروی انسانی منجر شده تا امروز صنعت فرودگاهی با بحران مدیریت و نیروی انسانی کارآمد مواجه شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: بنا داریم در دولت تدبیر و امید که توجه به مردم یکی از شعارهای این دولت است در حوزه خدمت‌رسانی آثار برون‌رفت از ناهنجاری‌ها را کلید بزنیم. البته این اقدامات با اتفاقات جدید در عرصه سیاسی یعنی توافق ایران با ۱+۵ مصادف شده است که از آن به عنوان دوران پسا تحریم یاد می‌شود و وظایف سنگینی در این دوران خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: به واسطه سیاست‌های غلط و عدم حمایت لازم از صنعت فرودگاهی با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه هستیم به گونه‌ای که در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور به ویژه سه فرودگاه امام خمینی (ره)٬ مهرآباد و هاشمی نژاد مشهد در شرایط احتیاطی قرار داریم و اگر برای سرمایه‌گذاری در این فرودگاه‌ها تمهیداتی اندیشیده نشود با وضعیت قرمز مواجه می‌شویم. همچنین در فرودگاه‌های مراکز استان‌ها در وضعیت نزدیک به زرد و احتیاطی قرار داریم در حالیکه در فرودگاه‌های کوچک و اقماری سال‌ها با وضعیت سبز مواجه هستیم. این در شرایطی است که در فرودگاه‌های کوچک و اقماری به رغم وضعیت سبز شاهد ظرفیت مازاد و شرایط غیر اقتصادی هستیم بنابراین منابع خود را صرف توسعه مناطقی می‌کردیم که ضرورتی نداشت.

مه‌آبادی ادامه داد:  امروز در فرودگاه‌های اصلی در مراکز استان‌ها با مشکلاتی مواجه شده ایم. وضعیت اعتباری شرکت فرودگاه‌های کشور بسیار ناهنجار است ما در صنعتی قرار داریم که ضریب استهلاک زیرساخت‌های آن بسیار بالا است و به زودی بودجه جاری شرکت فرودگاه‌ها نفس منابع توسعه‌ای را در صنعت فرودگاهی خواهد گرفت و اگر دست به کار نشویم به گلوگاه توسعه‌ای پساتحریم تبدیل خواهیم شد.

برنامه‌ریزی برای افزایش خدمات به زائران خانه خدا

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به طرح تحول خدمات‌رسانی به مسافران در فرودگاه‌های سراسر کشور گفت: اجرای این طرح‌ها را در فرآیند نقل و انتقال به سرزمین وحی آغاز کردیم به طوریکه امسال برای خدمت به زائران خانه خدا شرکت فرودگاه‌های کشور تمام امکانات خود را بسیج کرده تا بیشترین خدمات را برای زائران فراهم کند.

وی با بیان اینکه پروازهای حج امسال از ابتدای شهریور توسط ۱۹ فرودگاه کشور انجام می‌شود افزود: به منظور پاسخ به سوالات حجاج٬‌ مشایعت‌کنندگان و مدیران کاروان‌ها شماره پیامکی در نظر گرفته شده است. هدف غایی ما استرس‌زدایی از حجاج و پاسداشت حقوق شهروندی در طرح تحول خدمت‌رسانی به مسافران است.

وی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی امام خمینی با اعزام ۲۰ هزار زائر پرترددترین فرودگاه حج کشور است گفت: به منظور افزایش فضا ترمینال اعزام حجاج تا ۱۲۰۰ متر مربع و همچنین افزایش خدمات و امکانات٬ ۱۰۵ میلیارد تومان در این فرودگاه هزینه شده است.

وی ادامه داد: در راستای طرح خدمت‌رسانی از مهم‌ترین اقدامات٬ تکریم مسافران و پاسخگویی به آنها است برای نیل به این مقصود افرادی با پوشش‌های مشخص به عنوان راهنمای مسافر در فرودگاه‌ها نسبت به ارائه خدمات به زائران در پروازهای حج امسال اقدام می‌کنند.

وی افزود: ۳۵ پرسنل آموزش دیده با کاورهای مشخص در فرودگاه مهرآباد به مهمان‌نوازی فرودگاهی و مهارت‌های ارتباطی اقدام می‌کنند.

مه‌آبادی همچنین از اجرای طرح ناظر بر حفظ و ارتقای سطح خدمات در فرودگاه‌ها خبر داد و گفت: با اجرای این طرح فرودگاه‌ها بر اساس ارائه خدمات به مسافران و رقابت در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند و هشدار‌های لازم به آن‌ها داده شد. ضمن اینکه افزایش سطح خدمات در فرودگاه‌ها یکی از شاخص‌های  ارزیابی مدیران فرودگاه‌ها خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: به منظور تکریم مادران دارای نوزاد محلی در فرودگاه مهرآباد برای تعویض پوشک بچه در سرویس‌های بهداشتی و همچنین اتاق شیردهی در نظر گرفته شده‌است.

وی به ساماندهی بخش تاکسیرانی فرودگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: جابه‌جایی مسافران از دو منظر کیفیت خدمات و تأمین امنیت مسافران مهم است یکی از بزه‌های فرودگاهی در بخش تاکسیرانی فرودگاه‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد. نوسازی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه‌ها یکی از برنامه‌های در دستور کار است که در این زمینه ۱۲۰۰ دستگاه به ناوگان تاکسی‌های فرودگاهی اضافه می‌شود در این زمینه توافقی با صندوق کارآفرینان امید و شرکت فرودگاه‌ها انجام شده ۸۰ درصد قیمت این تاکسی‌ها با نرخ ۴ درصد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بهبود سیستم‌های تهویه هوای فرودگاه امام و مهرآباد٬ ارائه سرویس‌های اینترنتی در فرودگاه‌ها٬ اجرای طرح قرائت قرآن قبل از پرواز٬نوسازی  نمازخانه‌ها و ساماندهی اماکن تجاری را بخشی از برنامه‌های شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد.

مه‌آبادی درباره آخرین وضعیت متروی فرودگاه مهرآباد گفت: در راستای افزایش خدمات به مسافران در فرودگاه‌ها و تأکید وزیر راه و شهرسازی به حمل و نقل ترکیبی احداث مترو در فرودگاه‌های کشور در دستور کار قرار گرفت و متروی دو فرودگاه بین المللی مهرآباد و مشهد بر اساس وعده مسئولان قطار شهری این دو کلان‌شهر تا پایان شهریور و اوایل مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تعداد فرودگاه‌های سودده و اقتصادی کشور گفت: غیر از فرودگاه بین المللی امام هیچ فرودگاه دیگری در  کشور سودده نیست اما تمام فرودگاه‌های کشور اقتصادی هستند به این دلیل که بر اساس نیازهای ملی و منطقه‌ای احداث شده‌اند. ما در شرایطی قرار داریم که هر روز قوانین وضع می‌شود که ناظر بر محدودیت منابع فرودگاهی است در حالیکه فرودگاه مظهر توسعه و کسب درآمد تلقی می‌شود.

وی خواستار فراهم کردن ابزارهایی  برای ایجاد گشایش توسعه‌ای و درآمدی در برنامه ششم توسعه شد و در حال حاضر ۵۴ فرودگاه عملیاتی و همچنین ۴ فرودگاه در حال احداث در کشور وجود دارد.

مه‌آبادی با اشاره به بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور به مشکلات ایرلاین‌ها واقف است و با علم به اینکه شرایط آنها به لحاظ اقتصادی نابسامان است اما باید مطالبات خود را از ایرلاین‌ها بگیرد. در حالیکه بر اساس قانون در صورت استنکاف شرکت‌های هواپیمایی از پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه‌ها می‌توانیم خدمات فرودگاهی را برای آنها کاهش دهیم یا متوقف کنیم اما تاکنون این اقدام را انجام نداده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: به‌رغم حفظ ملاحظات شرکت‌های هواپیمایی اما برای وصول مطالبات خود از ایرلاین‌ها عزم جدی داریم و با برخی از آنها باید برخورد محکم‌تری صورت گیرد به طوریکه کاهش برخی از خدمات یا متوقف کردن خدمات می‌تواند از راهکارهایی باشد که در صورت عدم وصول مطالبات اتفاق افتد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور درباره توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی گفت: توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی بسیار پرهزینه هستند و برون رفت از این شرایط در کوتاه مدت میسر نیست.

وی درباره فرودگاه بین‌المللی امام خمینی با بیان اینکه ظرفیت این فرودگاه برای اعزام و پذیرش چهار و نیم میلیون نفر تعریف شده، گفت: این در حالی است که در حال حاضر سالانه هفت میلیون نفر یعنی دو برابر ظرفیت تعریف شده از این فرودگاه اعزام و پذیرش می‌شوند.

مه‌آبادی با بیان اینکه فرودگاه‌ها در بسیاری از موارد برای توسعه با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: بسیاری از فرودگاه‌های کشور در محاصره قرار گرفته‌اند و بازنگری برای توسعه فرودگاه‌ها باید در حوزه فرابخشی و دولت صورت گیرد تا بتوانیم فرودگاه‌ها را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۹۵۰ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می‌شود درباره رشد پروازهای عبوری گفت: با توجه به بحران‌های منطقه‌ای در افغانستان و کشورهای جنوب شرق آسیا طی دو سال اخیر شاهد دو برابر شدن پروازهای عبوری بودیم اما در حال حاضر با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در دولت ترکیه برای مقابله با مخالفان سیاسی و نیروهای تروریستی داعش قطعاَ رشد پروازهای عبوری را شاهد نخواهیم بود و در آینده نیز شاهد رشد منفی پروزاهای عبوری از آسمان ایران هستیم.

به گفته وی، در حال حاضر به طور میانگین در شبانه روز هزار و ۷۰۰ پرواز داخلی، بین‌المللی و عبوری از آسمان ایران انجام می‌شود.

وی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های کشور بعد از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ گفت: باید توجه داشته باشیم که همچنان در شرایط تحریم قرار داریم و هنوز تحریمی برداشته نشده است. تحریم‌ها به گونه‌ای بود که حتی نمی‌توانستیم از مشاوران بین‌المللی در پروژه‌های فرودگاهی استفاده کنیم. در حال حاضر هیچ گشایشی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در فرودگاه‌ها ایجاد نشده اما مذاکرات و رفت و آمدها در این زمینه انجام می‌شود./

نظر شما