شناسهٔ خبر: 107459 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی زیر ذره‌بین عدالتخواهی/ ثبت بیش از ۶۹۰۰ درخواست در سامانه سامد/ ارتقا جایگاه ادارات بازرسی در مبارزه با فساد

ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبارزه با گرانفروشی،‌ ارتقا جایگاه ادارات بازرسی در مبارزه با فساد و ثبت بیش از ۶۹۰۰ درخواست در سامانه سامد از مواردی است که در سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق اهداف دولت مبنی بر مبارزه با فساد و تحقق عدالتخواهی در دستور کار دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنا بر تاکید رئیس جمهور دولت سیزدهم، مبارزه با فساد در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته است و این دولت با تمرکز بر رفع معضلات و دغدغه‌های مردم در این راستا گام برمی‌دارد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی بر این باور است یکی از موانع تولید و پیشرفت یک کشور وجود گلوگاه های فساد است، از این رو دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان گزارشی از عملکرد هفت ماهه پایانی خود در سال ۱۴۰۰ را در اختیار شهروندان گذاشت.

براساس این گزارش، این سازمان در هفت ماهه پایانی سال گذشته، پیگیری و اقدام درباره ۴۸ مورد گزارش سازمان بازرسی کل کشور را در دستور کار داشت.

از این رو با توجه به پیگیری‌ها و مکاتبه‌های صورت گرفته از سوی دفتر مذکور با زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌های بازرسی کل کشور از پاسخ‌های ارائه شده درباره۲۳ گزارش اقناع شده و در مورد ۲۵ گزارش دیگر، پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

ارتقای جایگاه ادارات بازرسی در سطح سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها

همچنین پیگیری برای صدور ابلاغ مقام عالی وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای جایگاه ادارات بازرسی در سطح سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها از دیگر اقداماتی بود که پنجم دی ماه سال گذشته انجام شد و‌ براین اساس و در راستای ارتقای جایگاه ادارات بازرسی در مبارزه با فساد، با صدور ابلاغ مذکور، روسای ادارات بازرسی در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت و ادارات کل راه و شهرسازی به عنوان عضو ناظر شورای معاونان، هیئت نمایندگی سازمان زمین و مسکن، برگزاری مناقصه و مزایده و ... تعیین شدند.

 تعلیق نمایندگی فروش شرکت العراقیه در ایران

تعیین بازرسان ویژه به منظور استقرار در فرودگاه‌های کشور و پایانه‌های مرزی شلمچه و مهران از دیگر مواردی بود که در اربعین سال ۱۴۰۰ صورت گرفت و با حضور مستمر بازرسان مورد اشاره بر روند فعالیت‌ها و تخلفات احتمالی شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر فروش بلیط در این ایام نظارت مستمر انجام و با امر گرانفروشی به صورت جدی مبارزه شد.

در این راستا گزارش برخی از این تخلفات به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع گشت و با توجه به نارضایتی و اعتراضات شدید مردم از عملکرد دفتر فروش شرکت العراقیه در ایران، فعالیت دفتر فروش این شرکت برای مدتی در ایران به حالت تعلیق درآمد.

از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای فعالیت‌های انجام شده در زمینه مبارزه با فساد می‌توان به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و مستمر از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها اشاره کرد.

سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی زیر ذره‌بین عدالتخواهی

از آنجایی که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود شعار عدالت، مبارزه با فساد و اشرافیگری را اولویت قرار داده است، تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های مربوطه وزارت راه و شهرسازی نیز زیر ذره‌بین مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی قرار گرفتند.

ثبت بیش از ۶۹۰۰ درخواست،شکایت، گزارش و ایده و‌ نظر در سامانه سامد

در این راستا بررسی پنج هزار و ۹۱۲ فقره نامه در قالب درخواست، ۹۵۹ فقره نامه در قالب شکایات و همچنین ۳۱ فقره نامه در قالب گزارش مردمی از طریق سامانه سامد، در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید.

این دفتر رفع مشکل سند مالکیت اهالی محله اسلام آباد بندرعباس را نیز در کارنامه خود دارد؛ چراکه بیستم دی ماه سال ۱۴۰۰، رفع مشکل سند مالکیت بیش از ۵۰۰ پلاک ثبتی در محله اسلام‌آباد با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن انجام شد.ضمن آن که مشکل دسترسی و راه ارتباطی شهر جدید علوی در استان هرمزگان به شهر بندرعباس و رفع مشکل چندین ساله طرح توسعه فرودگاه رشت هم از دیگر اقدامات این دفتر در مدت زمان بیان شده است. 

همچنین مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی، نوزدهم آبان ماه سال گذشته از پایانه بار گل گهر سیرجان، ۲۱ دی ماه از پایانه بار بندرعباس عباس و در تاریخ چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ از پایانه بار بندر انزلی و از پایانه‌های بار اینچه برون و بندر نوشهر در اسفندماه سال گذشته به صورت سرزده بازدید کرد که احصاء مسائل و مشکلات رانندگان در پایانه و پیگیری و حل برخی مسائل و مشکلات آنان ماحصل این بازدید بود.

بازدید از پروژه‌های مسکن مهر شهرک‌های ماهدشت و ابریشم استان البرز و بازدید از پروژه مسکن مهر شهرستان تایباد و بازدید از مسکن مهر میارکلا استان مازندران با هدف احصای مسائل و مشکلات مردم در واگذاری پروژه‌های مسکن صورت گرفت.

همچنین در این زمینه، پنجم آبان ماه از محله تنگک بوشهر و ۱۹ آبان ماه از اراضی دره گرم خرم‌آباد بازدید شد و برگزاری چندین جلسه با حضور مدیران ملی و استانی و پیگیری رفع مشکلات اراضی مردم منطقه در دستور کار قرار گرفت.

برگزاری جلسات با مدیران استانداری‌ها و بررسی مسایل و مشکلات مرتبط با حوزه وزارت خانه راه و شهرسازی هم از اقدامات جدیدی است که در حاشیه چند سفر استانی پایانی هیات دولت در سال گذشته به عنوان یکی از برنامه‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

 تحقق «شفافیت»، مطالبه به حق مردم از دولت

در تمامی ادوار «شفافیت» مطالبه به حق مردم از دولت بوده و این مقوله می‌تواند به عنوان کارآمدترین راهبرد اقناع‌سازی و سازوکار تقویت اعتماد عمومی و انسجام ملی عمل کند؛ از این رو دفتر بازرسی، عملکرد و حقوق شهروندان پیرامون ارتقاء شفافیت و صداقت در هفت ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ اقدام به راه‌اندازی میز ارتباطات مردمی کرد.

راه‌اندازی میز ارتباطات مردمی در مصلی حضرت امام خمینی(ره) تهران به منظور پاسخگویی به شکایات مردمی و ارائه راهنمایی‌های لازم به نمازگزاران، راه‌اندازی میز ارتباطات مردمی در استان زنجان به منظور بررسی و پیگیری بیش از ۷۰۰ درخواست و شکایت مردمی،‌ راه‌اندازی میز ارتباطات مردمی در استان سمنان جهت بررسی و پیگیری بیش از ۳۰۰ درخواست و شکایت مردمی و راه‌اندازی میز ارتباطات مردمی در استان لرستان در راستای بررسی و پیگیری بیش از یکهزار درخواست و شکایت مردمی از جمله این اقدامات بود.

راه‌اندازی میز ارتباطات مردمی در استان‌های قم، هرمزگان و گیلان، گلستان و مازندران نیز طی این بازه زمانی انجام و در مجموع به بیش از پنج هزار و دویست درخواست و شکایت مردمی رسیدگی شد.

ایجاد بستر مناسب و شفاف و بدون واسطه برای معترضان به نتایج آزمون ورود به حرفه مهندسان در ۱۲ رشته و ایجاد بستر مناسب و شفاف و بدون واسطه برای معترضان به نتایج انتخابات نظام مهندسی کشور از دیگر مواردی بود که محقق شد.

عزم وزارت راه و شهرسازی برای پیشرفت همه جانبه با بهره‌گیری از ظرفیت هر استان

مصمم بودن دولت سیزدهم برای بازکردن گره از زندگی مردم و تاکید رئیس جمهوری بر سفر‌های استانی و حضور بی‌واسطه در بین مردم سبب شد تا این وزارتخانه نیز همگام با دولت سفرهای استانی را با جدیت دنبال کند.

حضور در ۱۱ استان سمنان، گیلان، لرستان، قم، هرمزگان، یزد، زنجان، بوشهر، لرستان، گلستان و‌ مازندران و دیدار و گفت‌وگوی عمومی با مردم که در هفت ماهه دوم سال ۱۴۰۰ صورت گرفت، از عزم وزارت راه و شهرسازی برای پیشرفت همه جانبه با بهره‌گیری از ظرفیت هر استان حکایت دارد.

از دیگر اقدامات این اداره کل، می‌توان به بازدید از ادارات کل زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین پروژه‌های درحال ساخت نهضت ملی مسکن و سایر پروژه‌های مرتبط با حوزه وزارت راه و شهرسازی در روزهای منتهی به سفر هیات دولت به استان‌ها اشاره کرد و این بازدیدها را عامل شناخت بهتر از مسایل و مشکلات و به تبع آن چاره جویی برای حل آنان دانست.