شناسهٔ خبر: 107583 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار کشاورزی سطح زرد منتشر کرد؛

رگبار باران و بارش تگرگ/وزش باد شدید

باران سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی کشاورزی از نفوذ سامانه بارشی و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای، نسبت به نفوذ سامانه بارشی از اوایل وقت پنج‌شنبه هجدهم فروردین ماه تا اواخر وقت شنبه بیستم هشدار داد.

بر اساس این اطلاعیه نوع مخاطره سامانه رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و احتمال تگرگ اعلام شده و منطقه اثر آن برای روز پنج‌شنبه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران خواهد بود.

این سامانه روز جمعه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان فعال بوده و روز شنبه نیز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران خواهد بود.

اثر مخاطره این سامانه احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی شده و سازمان هواشناسی به ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر به دلیل وقوع تگرگ، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبار، عدم محلول پاشی و سم پاشی مرکبات و سایر محصولات کشاورزی، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه و درب سالن‌های پرورشی در شرایط رگبار و رعد و برق، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و بارش توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی همچنین سامانه دوم را افزایش شیو فشاری اعلام کرد که از اوایل وقت پنج‌شنبه هجدهم فروردین تا اواخر وقت جمعه نوزدهم در کشور فعال می‌شود.
نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید پیش‌بینی شده و منطقه اثر آن در روز پنج‌شنبه هجدهم فروردین خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان و خراسان شمالی خواهد بود.

روز جمعه نیز استان‌های سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد درگیر این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره سامانه مذکور احتمال خسارت به صنعت کشاورزی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق بندی و محافظت از کندوها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر توصیه کرده است.

بر اساس این اطلاعیه دامداری‌ها باید نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن‌ها اقدام کنند و سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی بر روی زمین تز جمله توصیه‌های سازمان هواشناسی است.