شناسهٔ خبر: 107731 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی دو هشدار سطح زرد و نارنجی صادر کرد؛

وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی/کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد

طوفان شن در سیستان و بلوچستان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی، ازتوسعه گردو خاک و با صدور هشدار سطح زرد از ادامه فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه بیستم فروردین ۱۴۰۱ تا پایان روز یکشنبه خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، توسعه گردو خاک از روز شنبه بیستم فروردین ۱۴۰۱ آغاز شده و تا آخر وقت همان روز ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک و منطقه اثر آن کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان اعلام شده است.

اثر مخاطره این سامانه انتقال گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای کلیه گروه‌های سنی، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از آغاز فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه بیستم فروردین ۱۴۰۱ خبرداد که تا پایان روز یکشنبه ادامه داد.

بر اساس این اطلاعیه نوع مخاطره سامانه رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهد بود.

منطقه اثراین سامانه در روز شنبه بیستم فروردین ماه در استان‌های  آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، قزوین، البرز، تهران و سمنان، و روز یک‌شنبه در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان خواهد بود.

اثر مخاطره سامانه اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آب‌گرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و کاهش دید اعلام شده است.

سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه هشدار سطح زرد در توصیف سامانه دوم، توسعه گرد و خاک از روز شنبه بیستم فروردین ۱۴۰۱ آغاز شده و تا آخر وقت همان روز ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه  وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی خواهد بود.

منطقه اثراین سامانه در روز شنبه تهران، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، لرستان، مرکزی، همدان، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی خواهد بود.

اثر مخاطره سامانه گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد اعلام شده است.

سازمان هواشناسی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک به شهروندان توصیه کرده است.