شناسهٔ خبر: 10777 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی کشور:

انتقاد از تغییر کارکرد اصلی سازمان‌های نظام‌ مهندسی/ متاسفانه تخلفات ساختمانی با پرداخت جریمه شکل قانونی‌ گرفته است

تورج نائیجی پور مشاور رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از قانونی‌کردن تخلفات شهری با پرداخت جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ و تغییر کارکرد سازمان‌های نظام مهندسی از رسیدگی به امور ساختمان به امور صنفی گفت: مشکل عمده سازمان‌های نظام مهندسی نبودن قانونی جامع و واحد که دربرگیرنده نظرات تمامی نخبگان باشد است.

تورج نائیج‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور با آن روبه‌رو هستند، گفت: مشکلات اصلی سازمان نظام‌مهندسی عدم رویکرد واحد در اداره سازمان‌ها و بخش امور مهندسی و کنترل ساختمان در کشور بود که با پیگیری‌هایی که مسئولان ارشد و وزرای مختلف در این‌باره داشتند تغییراتی در دستورالعمل‌های فعلی در حال تغییر است.

مشاور سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در امور هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان مهندسی افزود: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در تمامی استان‌ها از اهداف اصلی خود فاصله گرفته و تبدیل به سازمان‌های نظام‌های مهندسین شده‌اند. بدین‌معنا که سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها به امور مهندسان و مباحث صنفی خود رسیدگی می‌کنند و تنها بخش کوچکی از وظایفی که در قانون دارند را انجام می‌دهند و بیشتر به مسایل صنفی خود توجه دارند.

استقلال سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان حفظ شود

نائیج‌پور ادامه داد: عدم استقلال سیستم‌های سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها که همواره دستخوش تغییر و تحولات شده‌اند یکی از مشکلاتی است که عموما عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی را دچار نوسان می‌کند. مشکلاتی که وجود دارد هم از جنبه مباحث قانونی و هم از جنبه مباحث اجرایی قابل‌بیان است. عموما شاهد هستیم که در سیستم‌ها، واگرایی وجود دارد مثلا در شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و نظام مهندسی‌ها مسیرهای واحدی برای دنبال کردن وجود ندارد که هر کدام مسیری برای خود دارند و از همان نیز پیروی می‌کنند. نداشتن یک مسیر کلی که تمامی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متولی از آن تبعیت کنند موجب مشکلاتی شده که هم اکنون شهرهای ما با آن دست به گریبان هستند.

وضعیت کارگران ماهر با گذشت ۲۰ سال از قوانین نظام مهندسی نابسامان است

وی همچنین با اشاره به وضعیت نابسامانی که کارگران ماهر با وجود گذشت ۲۰ سال از تصویب قوانین دارند به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: هنوز هم کارگران ماهر وضعیت نابسامانی دارند و دلیل عمده‌ای که در این رابطه وجود دارد واگرایی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی است و نبود همگرایی بزرگ‌ترین مشکلات را در این رابطه ایجاد کرده است. اگرچه انتظار می‌رود تا شهرداری‌ها به عنوان سازمان مجری از قوانینی که در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به تصویب می‌رسد، تبعیت کنند.

ناییج‌پور در پاسخ به این پرسش که تدوین قانون جامع و واحد که از سوی وزارت راه و شهرسازی در دست اقدام است می‌تواند به بهبود وضعیتی که هم اکنون وجود دارد کمکی کند یا خیر؟ گفت: تدوین و تصویب قانون جامعی که سازمان‌های متولی را ملزم به رعایت از آن بکند ابتدا به ساکن اتفاق مبارکی است مشروط بر آنکه تحقیقات میدانی وسیعی در این رابطه انجام شود و با مدنظر قراردادن آرای منطقی به نتایجی که در نهایت به نفع همگان است بینجامد. اگر در این مورد تحقیقات کامل نباشد ممکن است اینگونه تلقی شود مسیری که با صرف وقت و هزینه طی شده بی‌نتیجه بوده است.

در بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان شتابزده عمل نکنیم

مشاور رئیس سازمان‌نظام‌مهندسی ساختمان کشور در امور هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی با اعلام نگرانی از شتابزدگی و عدم آسیب‌شناسی جدی از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و قوانین نظام مهندسی گفت: در تغییراتی که قرار است در قانون اِعمال شود تجربیات استانی مدنظر قرار نگرفته است. در حال‌حاضر تمامی موارد قانونی با شرایط تهران سنجیده می‌شود و در واقع این مسئله می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

پرداخت جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ به مشکلات شهری دامن زده است

وی در تعارض‌بودن برخی از قوانین را دلیل عمده‌ مشکلات امروز مهندسی کشور عنوان کرد و افزود: کمیسیون ماده ۱۰۰ و تخلفاتی که با پرداخت جریمه و عموما توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود عمده مشکلاتی است که در شهرها و به ویژه کلانشهرها با آن مواجهیم و این مسئله است که عموما تولید اشکال کرده است. در حال‌ حاضر بسیاری از تخلفات نیز توسط خود مهندسان گزارش می‌شود و این نشان می‌دهد که مهندسان نسبت به موضوعات شهر و ساختمان‌های آن و وظایفی که برعهده دارند بی‌تفاوت نیستند.

سازمان‌های نظام مهندسی فرصت هستند

نائیج‌پور گفت: سازمان نظام‌مهندسی توانست در مقاطعی بدون حمایت دولتی خود را اداره کند و سرپا شود. اگرچه نگاه‌های بسیاری روی آن وجود دارد اما نباید این مسئله را دور از ذهن داشت که اعضای سازمان نظام‌مهندسی کشور و حتی استان‌ها منتخب هستند. در حل مسائل، نگرش کل‌گرایانه اعمال شود تا تمامی نظرات و آرا در حل مسائل دخیل شوند. سازمان‌های نظام مهندسی یک فرصت هستند و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد و بسترها را برای فعالیت گسترده‌تر آن نیز فراهم کرد. /

نظر شما