شناسهٔ خبر: 107807 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی:

آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان برگزار شد

عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان آیین تکریم و معارفۀ مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس و معاون عمرانی استاندار، نماینده مردم بندرعباس در مجلس و مدیران استانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان)،

ایمان اسلامیان معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به اجماع مناسب حاکمیت در هرمزگان گفت: اجماع مناسب حاکمیت در استان هرمزگان یک سند پشتیبان بسیار قوی برای مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان است که بتواند اتفاقات بزرگی را در استان رقم بزند؛ زیرا گرفتن تصمیمات دشوار در کشور بعد از شناخت دقیق مسئله و سیاست گذاری درست نیازمند اجماع است که این هم رایی چه در بین افراد صاحب منصب و صاحب اختیار و چه در نهادهای اجتماعی و مردم نقش مهمی را ایفا می کند و برداشتی که حقیر از حضور یک روزه ام در هرمزگان پیدا کردم، این است که اتحاد بسیار خوبی جهت پیشرفت این استان وجود دارد.

 

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با ظرفیت های متعددی که دارد، قادر است به تنهایی چهل درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین کند و در این بین هرمزگان از استانهای استثنایی کشور محسوب می شود، به طوری که همه مد های حمل و نقلی در استان جاری است. بزرگترین بندر کشور در این استان قرار دارد از بسیاری جهات دارای بیشترین ظرفیت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است، بخش زیادی از تابلو کارآمدی نظام در این استان است از این رو وظیفۀ بندۀ حقیر و مهندس کمالی، مدیرکل راه و شهرسازی،که توفیق خدمتگزاری نصیبمان شده، این است که این موضوع را به فعلیت برسانیم.

 

اسلامیان با بیان این که ساخت مسکن جزء اولویت های جدی دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، عنوان کرد: مسکن صرفاً یک موضوع اقتصادی نیست، وقتی سهم هزینۀ مسکن در سبد هزینه های مردم بالا رود، هنگامی که نرخ امید خانه دار شدن در کشور بالا رود، موضوع مسکن دیگر اقتصادی نیست؛ بلکه یک موضوع حاکمیتی و امنیتی است، این که در بعضی از کلان شهرها امید به خانه دار شدن از صد سال فراتر رفته است زنگ خطری برای همه ماست که باید به سرعت و قاطعیت آن را اصلاح کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: ساخت مسکن مورد تاکید مقام معظم رهبری، مقام عالی رئیس جمهور و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی است که قطعاً با اجرای طرح نهضت ملی مسکن بخش قابل توجهی از مشکلات این حوزه در کشور و استان حل خواهد شد.

 

اسلامیان با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن به دنبال آن هستیم که به اقشار مختلف مردم آینده و چشم انداز هدیه کنیم، اضافه کرد: مهمترین هدف این طرح، بازگشت امید به جامعه است و در این استان با زحماتی که مهندس رضایی در زمان تصدی مدیرکلی استان کشیده اند، بیش از ۱۲۰۰ هکتار زمین جهت احداث این طرح ملی پیش بینی شده است و امید داریم با ظرفیت های بسیار خوبی که امسال برای وزارت راه و شهرسازی دیده شده است، بسیاری از مشکلات مزمن استان از جمله صدور اسناد مالکیت محلات حاشیه نشین رفع شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت های بخش حمل و نقل کشور گفت: بخش حمل و نقل اگر درست مدیریت شود می توان رشد اقتصادی هشت درصدی را که به دنبالش هستیم، محقق کرد و البته نباید از نقش بسیار بالای سرمایه های انسانی غافل شد. اهمیت سرمایه انسانی، بالاترین و با ارزش ترین و بزرگترین دارایی هر سازمان و کشوری محسوب می شود و امیدوارم استان هرمزگان بتواند با استفاده از این ظرفیت های خدادادی و ظرفیت عظیم سرمایه های انسانی، عامل مهمی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

 

همچنین، رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در این آیین افزود: اداره کل راه و شهرسازی، هم با ارتزاق مردم و هم با سرپناه مردم و اقتصاد توسعه ای استان سر و کار دارد. مهمترین نکته ای که در توسعۀ هر جامعۀ محلی و حتی توسعۀ منطقه ای و ملی می شود به آن پرداخت راه ها و ساختار حمل و نقل آن هستند، جدا از موضوع مسکن در استان هرمزگان یک هدف گذاری انجام شد و موضوعاتی که در مدت زمان تصدی آقای رضایی در اداره کل راه و شهرسازی اجرا شد به واسطۀ همۀ پرسنل خدوم این اداره کل و بازوهای اجرایی آنها که پیمانکاران هستند، در تعاملی که مابین همۀ ارکان دولت در استان هرمزگان است، به و جود آمد.

 

وی اضافه کرد: اما نکته ای که وجود دارد این است که در حال حاضر برخی از فرآیند ها از مرحله هدف گذاری به مرحله تبیین و اجرا رسیده و به دنبال آن بحث توسعه راه های استان جهت رسیدن به توسعۀ هشت درصدی که ریاست جمهور آن را به عنوان چشم انداز توسعه کشور بیان کردند، نیازمند برنامه های خاصی است که در استانداری هرمزگان آن را تدوین کردیم که حتما طی روزهای آینده تقدیم مدیرکل راه و شهرسازی خواهیم کرد. امیدواریم که با پیگیری مستمر ایشان در حوزۀ شرکت ساخت و توسعۀ زیر بناهای حمل و نقل بتوانیم بزرگراه ها را به سرانجام برسانیم که به طبع نه تنها توسعۀ حوزۀ حمل و نقل استان، بلکه کشور را در پی خواهد داشت.

 

وی با بیا ن اینکه در حوزۀ شهرسازی پرونده های به جا مانده بسیاری داشتیم که دچار اتلاف وقت شده بودند،اظهار کرد: پرونده بیست سالۀ طرح تفصیلی شهر بندرعباس یکی از این موارد بود که با همه معذوریت هایی که وجود داشت پرونده طرح تفصیلی شهر بندرعباس در استان هرمزگان بسته شد و امیدوارم به زودی با تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری کلان شهر بندرعباس - که در حال حاضر دچار معضلی به عنوان نقشه راه است- مردم بتوانند با حداکثر بهره مندی از اراضی و تملکی که در اختیار دارند به حوزه ساخت و ساز وارد شوند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان به تدوین استراتژی در شهر جدید علوی نیز اشاره کرد و گفت: در شهر جدید علوی به واسطۀ نزدیکی که به صنایع غرب استان وجود داشت می بایست بخش  عمده ای از جمعیت سرشاری که در حوزۀ صنایع غرب بندرعباس است، مدیریت و اسکان داده می شد. این شهر در موقعیت خوب منطقه ای ایجاد شده که نزدیک‌ترین نقطه به بنگاه‌های اقتصادی فعال در غرب شهر بندرعباس شامل شرکت پالایش نفت ستاره ،صنایع بزرگ، منطقه ویژه، بنادر و گمرکات است.

 

مدرس به اختصاص ۳۵۰ هکتار زمین به طرح نهضت ملی بندرعباس اشاره کرد و بیان داشت : طی مکاتباتی که با وزیر راه و شهرسازی انجام شد۳۵۰ هکتار از اراضی شهر بندرعباس که پشتیبان بافت فرسوده شهر بندرعباس بود و سالهای گذشته به واسطۀ مصوبۀ هیئت دولت اختصاص پیدا کرده بود و تا حال اقدامی بر روی آن انجام نشده بود، به این فضا اختصاص پیدا کند. خواهشی که از آقای دکتر اسلامیان دارم این است که در شورای معاونین پیگیری کنند که دستور تغییر و تحول مابین ستاد بازآفرینی و سازمان ملی زمین و مسکن انجام شود که به سرعت مدیرکل راه و شهرسازی استان بتواند فرایند این موضوع را پیش ببرد.

 

وی انتقال خطوط لوله گاز برای آزادسازی ۱۵۰هکتار اراضی شمال بندرعباس را از دیگر مواردی اعلام کرد که نیازمند همراهی و همکاری وزارت و راه و شهرسازی است.

 

مدرس ادامه داد: جمعیت پذیری شهر بندرعباس و شرایطی که بندرعباس و استان هرمزگان و نقش آفرینی ملی آن در حوزه سکونت گاهی دارد ما را به این سمت برد که شهر جدیدی را در جوار شهر بندرعباس ایجاد کنیم؛ هدف اصلی از ایجاد و توسعه بلوار شرقی بندرعباس ایجاد یک شهر جدید در جوار شهر بندرعباس است. بر این باور بودیم که امروز شهر بندرعباس با کمبود زمین جهت ساخت مواجه است و دیگر گنجایش اسکان همه ذینفعان و متقاضیان موجود را ندارد و توسعه از سمت شمال وغرب هم امکان پذیر نیست، لذا بهترین مسیر ضلع شرقی شهر بندرعباس و گسیل جمعیت به این سمت خواهد بود که بخشی از آن اختصاص پیدا می کند به جذب ایرانیانی که در خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند.

  

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در این آیین اظهار داشت:هرمزگان در شاخص  های فقر و فلاکت جایگاه اول کشور را دارد که یکی از ریشه های آن مشکل مسکن و تاثیر آن در اقتصاد خانواده هاست.

 

حجت الاسلام محمدعبادی زاده اضافه کرد:حکومت اسلامی در قبال تامین مسکن مردم مسئول است که در این زمینه کارهای خوب زیادی انجام شده اما کارهای زمین مانده نیز زیاد است.

 

وی ادامه داد: استان در حوزه راه نیز مشکلات جدی دارد که مناطقی مانند بشاگرد و کوهشاه احمدی نماد این محرومیت هستند و تا زمانی که مشکل راه دسترسی حل نشود و این مناطق از بن بست خارج نشوند هیچ اقدام توسعه ای به نتیجه نخواهد رسید .

 

 نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افزایش جان باختگان حوادث رانندگی برون شهری اظهار داشت: از ابتدای نوروز تاکنون حدود ۲۰نفر فقط در جاده کهورستان لار کشته شده اند و این در حالیست که بارها درباره پرترافیک و نایمن بودن این مسیر تذکر داده ایم.

 

احمد مرادی خاطرنشان شد: جای این سوال باقیست که چرا به این جاده مهم که ردیف بودجه مصوب هم دارد توجه نمی شود.

 

وی اضافه کرد: مدیران استان در این زمینه‌ تلاش کرده‌اند اما حل مسائل و مشکلات هرمزگان در حوزه راه‌های فرعی و اصلی نیازمند توجه ملی در سطح وزارتخانه است.

 

مرادی متذکر شد: بافت های فرسوده بندرعباس نیز یکی دیگر از دغدغه های مهم است و با وجود گفته های فراوان تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است.

 

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان ادامه داد:خدمات دهی به ساکنان پروژه های مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل مهم است و مردم در این بخش هم تاکنون صبوری زیادی از خود نشان داده اند.

 

 در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان از خدمات آرش رضایی به عنوان مدیرکل سابق تقدیر و عباس کمالی مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان هرمزگان معارفه شد