شناسهٔ خبر: 10786 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

فعالیت‌های وزارت بهداشت برای توانمندسازی بهداشتی حاشیه‌نشینان/ دسترسی هر ۳ هزار حاشیه‌نشین به یک کارشناس مراقبت سلامت

ناصر کلانتری قائم‌مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسیدگی به وضعیت زنان ویژه، معتادان و مبارزه با خشونت را از اهم برنامه‌های این وزارت برای توانمندسازی بهداشتی ساکنان مناطق حاشیه‌ای کشور دانست.

ناصر کلانتری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سکونتگاه‌های غیر رسمی و محله‌ها و بافت‌های ناکارآمد شهری اظهار کرد: از اولویت‌های وزارت بهداشت مقابله با بیماری‌های واگیردار  مانند سل و HIV به دلیل شیوع فراوان آنها در این نوع مناطق در سطح دنیاست.

قائم‌مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از دیگر مشکلات بهداشتی، روانی و اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای زندگی معتادان، زنان ویژه، پناهندگان و مهاجران غیر قانونی، باندهای تبهکاری سازمان‌یافته و ... است که  وزارت بهداشت برای هر دسته از این نوع معضلات بهداشتی، روانی و اجتماعی برنامه مخصوصی دارد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه 10 میلیون نفر  از جمعیت حاشیه‌ای شهرهای کشور تحت پوشش وزارت بهداشت برای بررسی، مشاوره، پایش، مراقبت اولیه و درمان انواع بیماری‌ها و رفتارهای پرخطر قرار دارند گفت: هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت حاشیه‌نشین ایران یک «پایگاه بهداشت» و هر ۲۵ تا ۵۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق به یک «مرکز سلامت جامعه» دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه کاردان‌ها و کارشناس‌های پرستاری، مامایی، بهداشت محیط و خانواده، مبارزه با بیماری و ... شاغل در وزارت بهداشت را به «کارشناس مراقبت سلامت خانواده» ارتقا داده‌ایم، تاکید کرد: این یک نفر مراقب سلامت خانواده، مسئولیت رسیدگی به سه هزار نفر یا ۸۰۰ خانواده را بر عهده دارد.

مجری طرح رسیدگی به بهداشت مناطق حاشیه‌ای کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: به طور کلی در سراسر کشور هزار و ۷۰۶ مراقب سلامت خانواده داریم که ۱۱۹ تن از آنها پزشک و دندانپزشک هستند. همچنین ۱۶۶ نفر روانشناس، ۱۱۶ کارشناس تغذیه و ۱۵۶ کارشناس بهداشت محیط این پزشکان را همراهی می‌کنند.

نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری محورهای مهم برنامه توانمندسازی بهداشتی ساکنان مناطق حاشیه‌ای کشور را «پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی» با زیرمحورهای خشونت، اعتیاد، ‌فرار از منزل، زنان ویژه، طلاق و رفتارهای پرخطر، «مراقب سلامت»، «کارشناس بهداشت روان» با زیرمحورهای پذیرش ارجاعات و مشاوره فردی ـ گروهی، «کارشناس تغذیه و رژیم درمانی»، «مراکز ویژه زنان آسیب دیده اجتماعی» با زیرمحورهای حرفه‌آموزی و توانمندسازی آنان، ایجاد اشتغال، مهد کودک و تغذیه رایگان، «پیشگیری و کنترل اعتیاد» با زیرمحورهای مشاوره ترک دخانیات و سوء مصرف مواد و اشتغال و «پیشگیری و کنترل خشونت» با زیرمحورهای آموزش و آگاهی‌بخشی عمومی، آموزش و آگاهی‌بخشی خانوار و فردی و برگزاری جلسات مشاوره فردی و خانوادگی عنوان کرد./

نظر شما