شناسهٔ خبر: 108001 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تسهیل استفاده از مصالح سرباره فولاد در پروژه‌های راهسازی به دنبال تعریف ردیف فهرست بها

اعتبار پروژه راهسازی راه و شهرسازی خراسان شمالی 1 به دنبال تدوین «راهنمای استفاده از سرباره‌های آهن و فولاد در لایه‌های اساس و زیر اساس راه»، زمینه قانونی لازم برای استفاده از مصالح سرباره فولاد به عنوان اساس و زیراساس در پروژه‌های راهسازی ‌فراهم شد.

به  گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به دنبال تدوین «راهنمای استفاده از سرباره‌های آهن و فولاد در لایه‌های اساس و زیر اساس راه»، زمینه قانونی لازم برای استفاده از مصالح سرباره فولاد به عنوان اساس و زیراساس در پروژه‌های راهسازی ‌فراهم شد.

با همکاری‌های به عمل آمده از سوی بخش‌های قير و آسفالت و ژئوتکنیک و زیرساخت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تعریف ردیف مربوط در فهرست بهاء واحد پایه رشته راه، راه‌آهن و باند فرودگاه سال ۱۴۰۱، زمینه قانونی لازم برای استفاده از مصالح سرباره فولاد به عنوان اساس و زیراساس در پروژه‌های راهسازی فراهم شده است. 

تعریف ردیف فهرست بها، برای اولین بار در فهرست بهاء سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است که تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تسهیل استفاده از مصالح سرباره فولاد در پروژه‌های راهسازی خواهد داشت. 

باید در نظر داشت که انباشت سرباره‌ها در مجاورت کارخانه‌های تولید فولاد کشور از مرز ۵۰ میلیون تن فراتر رفته است و سالانه در حدود ۲.۵ میلیون تن بر آن افزوده می‌شود. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته به پشتوانه ضوابط و قوانین موجود، تقریباً تمام سرباره‌های فولاد تولیدی، در فعالیت‌های عمرانی نظیر مهندسی راه و راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کشورمان علی‌رغم مطالعات و پژوهش‌های متعدد انجام شده پیرامون موضوع، به دلیل عدم ارائه ضوابط و معیارهای لازم برای کنترل کیفیت، طراحی و اجرا با این مصالح؛ همچنین خلاء بستر قانونی مطابق نظام فنی و اجرایی کشور و عدم درج ردیف مربوط به استفاده از مصالح سرباره‌ای در فهرست بها پایه رشته راه، استفاده از این مصالح در پروژه‌های عمرانی کشور، عملیاتی نشده است. انباشت و دفن این مصالح ضمن ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، منجر به برداشت از منابع شن و ماسه طبیعی و تخریب محیط‌زیست می‌شود. بازیافت و استفاده از سرباره فولاد ضمن ایجاد ارزش افزوده برای صنایع فولادسازی و ارتقاء شاخص‌های زیست‌محیطی، می‌تواند باعث افزایش عمر مفید زیرساخت‌های حمل و نقل شود. 

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به استناد نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده در مرکز و تعدادی از دانشگاه‌های کشور و با آسیب‌شناسی علل عدم عملیاتی شدن کاربرد مصالح سرباره فولاد در پروژه‌های عمرانی، در تعامل با مجموعه‌های تولید فولاد در کشور از جمله، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی فولاد ایران، اقدام به تدوین "راهنمای استفاده از سرباره‌های آهن و فولاد در لایه‌های اساس و زیر اساس راه" نموده است. در این راهنما ضمن ارائه مشخصات فنی و ویژگی‌های انواع مصالح سرباره فولاد و آهن، معیارهای پذیرش، آزمون‌های کنترل کیفیت و ملاحظات لازم برای طراحی و اجرا با مصالح سرباره فولاد به عنوان لایه اساس و زیر اساس در پروژه‌های راهسازی ارائه شده است. طبق اطلاع، مراحل بررسی و انتشار راهنما، توسط امور نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور در حال پیگیری است.

با تدوین راهنما، جلسات فنی و کارشناسی به منظور درج ردیف استفاده از مصالح سرباره فولاد در فهرست بهاء راه، راه‌آهن و باند فرودگاه، با هدف عملیاتی شدن کاربرد سرباره‌های فولاد در پروژه‌های راهسازی، پیگیری شد. در ادامه و با بررسی‌ها و مذاکرات فنی و کارشناسی با اعضای کمیته راهبردی نشریه ۱۰۱، جامعه مهندسی، تولیدکنندگان فولاد و صاحبنظران امور نظام فنی و اجرایی، برای نخستین بار ردیف‌های مربوط به تهیه و استفاده از مصالح سرباره فولاد به عنوان مصالح زیراساس و اساس راه، در فهرست بهاء واحد پایه رشته راه، راه آهن و باند فرودگاه سال ۱۴۰۱ در فوصول ۱۴ و ۲۰ تعریف شده است.  

براساس الزامات ارائه شده در فصل چهاردهم، استفاده از مصالح سرباره فولاد به عنوان اساس و زیراساس راه باید مطابق مشخصات خصوصی پیمان بوده و در ردیف‌های ۱۴۲۲۰۱ تا ۱۴۲۲۰۳ و ۱۴۲۳۰۱ تا ۱۴۲۳۰۳ از فصل چهاردهم به ترتیب استفاده از مصالح زیراساس و اساس سرباره‌ای مورد اشاره قرار گرفته است.  

در فهرست بهاء ۱۴۰۱ با هدف ترویج و تسهیل استفاده از مصالح سرباره‌ای محدودیتی از بابت فاصله حمل این مصالح در نظر گرفته نشده است و فاصله حمل می‌تواند براساس گزارش فنی و اقتصادی توجیهی مشاور تعیین شود.