شناسهٔ خبر: 108144 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نهضت ملی مسکن طرحی برای رونق اشتغال و تولید در سیستان و بلوچستان

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از روند احداث وحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حوزه تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان ضمن ایجاد امید به خانه دار شدن در بین اقشار کم در آمد زمینه ساز رونق اشتغال و تولید در این استان شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان)، طرح نهضت ملی مسکن مهمترین پروژه اجرایی دولت سیزدهم و بزرگترین پروژه بعد از انقلاب اسلامی است، وزارت راه و شهرسازی در این طرح طی چهار سال ساخت چهار میلیون واحد مسکونی با محوریت خانه دار کردن اقشار فاقد مسکن با ارائه زمین و تسهیلات ساخت را مدیریت خواهد کرد.                                                            

مسکن نیاز اساسی انسان است، نیازی که به علت تفاوت های که با دیگر نیازهای حیاتی انسان دارد از جایگاهی ویژه ای در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه برخوردار است از این رو از عوامل اساسی خروج از رکود و رسیدن به رفاه در یک جامعه تلقی می‌شود.

 برای تامین این نیاز ویژه در ادوار مختلف برنامه های مدون گوناگون زیادی چیده شده که یکی از جدیدترین و البته فراگیر ترینشان طرح نهضت ملی مسکن است که در استانهای مختلف مسیر پر فراز و نشیبی را طی می کند، در حوزه تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی شمال استان در حال حاضر ۵ هزار و ۲۵۱ واحد نهضت ملی مسکن با پیشرفت فیزیکی افزون بر ۴۰ درصد و با گردش مالی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.

احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان علاوه بر ایجاد امید برای خانه دار شدن بین اقشار کم در آمد و فعال کردن بخش های مختلف صنعتی استان اشتغال افزون بر ۳ هزار نفر را در استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم نموده است که امر نشان از اهمیت اجرای طرح در این استان نسبت به سایر استان های کشور دارد چرا که به دلیل ضعیف بودن ساختار اقتصادی در بخش های مختلف نظیر صنعت این بخش راهگشای حل بخشی از اشتغال افراد جویای کار در جوان ترین استان کشور خواهد بود.

لازم به ذکر است با اقدامات مطلوب انجام شده سیستان و بلوچستان موفق به کسب رتبه نخست عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در بین استان های کشور شد. 
 همچنین یکی دیگر از افتخارات این استان در کشور کسب رتبه نخست نسبت تعداد متقاضیان تخصیص داده شده به تعداد کل واحدهای مسکونی است.

در حالی که بسیاری از استان های کشور در اجرای هر چه سریعتر طرح نهضت ملی مسکن مشکل تامین زمین دارند اداره کل راه و شهرسازی شمال استان با تامین زمین مورد نیاز تا سه سال نخست اجرای طرح گام های استوار خود را در این زمینه برداشته است بطوریکه رتبه دوم کشور را در تامین زمین از آن خود کرده است. 

 اقدام ویژه اداره کل راه و شهرسازی شمال استان در تامین هر چه سریعتر نیاز مسکن در جامعه هدف مورد نظرش آنچنان سریع رخ داده که علاوه بر قرار دادن این استان در جایگاه نخست مراحل اجرایی پروژه ها، امید به داشتن سرپناه را در میان مردم استان قوت بخشید.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت بخش مسکن در سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر احداث ۵ هزار و ۲۵۱ واحد نهضت ملی مسکن با پیشرفت فیزیکی افزون بر ۴۰ درصد و با گردش مالی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در استان در حال ساخت است. 
عطاء اله اکبری با بیان اینکه برای توسعه، شکوفایی و تحولات اقتصادی پرداختن به حوزه مسکن بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان علاوه بر ایجاد امید برای خانه دار شدن بین اقشار کم در آمد و فعال کردن بخش های مختلف صنعت سبب اشتغال افزون بر ۳ هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است.
وی همچنین از پیشتازی این استان در مرحله جدید طرح نهضت ملی مسکن با آغاز  ساخت ۱۰۷۶ واحد مسکونی در آذر سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: اجرای پروژه این طرح ملی در سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر استان ها دارای مزیت است چرا که به دلیل ضعیف بودن ساختار اقتصادی در بخش های مختلف نظیر صنعت و غیره اشتغالزایی قابل توجهی را به همراه داشته است. 

 اکبری از برتر بودن سیستان و بلوچستان در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و تصریح کرد: با اقدامات مطلوب انجام شده توسط این اداره کل این استان موفق به کسب رتبه نخست عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در بین استان های کشور شد. 
 
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین یکی دیگر از افتخارات این استان در کشور کسب رتبه نخست نسبت تعداد متقاضیان تخصیص داده شده به تعداد کل واحدهای مسکونی است.
اکبری تاکید کرد: از آنجایی که طرح نهضت ملی مسکن مهمترین پروژه دولت سیزدهم بشمار می رود با پیگیری های همکاران ما در این اداره سیستان وبلوچستان در تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن نیز رتبه دوم کشور را کسب نمود.