شناسهٔ خبر: 10818 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی مطرح کرد:

اجرای برنامه جامع اداری از اولويت‌هاست / واگذاری خدمات عمومی به بخش خصوصی در یک فضای رقابتی

نشست معاون توسعه مديريت و منابع وزير راه و شهرسازی گفت: به این مساله اذعان و اعتقاد داریم که راه نجات حوزه اداری، اجرای برنامه جامع اصلاح اداری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، "سيد سعيد سید علائی" در سفر یکروزه به گرگان در نشست با اعضای شورای حمل و نقل استان، افزود: وزارت راه و شهرسازی بجد در حال پیگیری اجرای این نظام در ستاد مرکزی، سازمان ها و شرکت های تابعه در استان ها است.

وی گفت: یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در جهت چابک سازی، مناسب سازی و منطقه سازی و در نهایت، انسجام بخشی به ساختار اداری این وزارتخانه؛ تشکیل کارگروه ساختار و مهندسی نقش دولت برای واگذاری تصدی‌گریها به بخش خصوصی بوده است.

سید علائی ادامه داد: در این کارگروه  مقرر شده ۱۲ درصد حجم فعالیت های وزارتخانه تا سال ۹۶ به بخش خصوصی واگذار شود تا هدف نهایی اجرای این نظام که کاهش ۱۲ درصدی حجم و اندازه دولت است، تحقق یابد.

 وی، با بیان اینکه پیگیر واگذاری برخی از فعالیت های اجرایی سازمان ها و شرکت های تابعه در استان ها هستیم، اظهارکرد: بخش دیگر نظام جامع اداری کشور، دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری است که علی رغم اقدامات گسترده انجام شده در استان ها، اما نیازمند عنایت ویژه برای تحقق اهداف پیش بینی شده تا پایان سال ۹۴ و همچنین، دستیابی به رتبه کمتر از ۷۰ کشور در جهان  هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، محور سوم از نظام جامع اداری کشور را، واگذاری خدمات عمومی به بخش خصوصی در یک فضای رقابتی ذکر کرد و گفت: مدیریت منابع انسانی بخش دیگری از این نظام جامع است كه براساس آن، نیروهای مستعد و با کارآمدی بیشتری جذب سازمان ها و شرکت های تابعه خواهند شد.

سید علائی ادامه داد: به همین منظور، تدوین نظام نامه ای در جهت ارتقای خدمات، دانش گرایی و ایجاد زمینه رشد معنوی کارکنان برای سراسر کشور در دست اجرا داریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید آموزش نیروهای انسانی هزینه تلقی شود بلکه نوعی سرمایه گذاری است، گفت: برای بهره مندی از بسترها و ظرفیت های موجود سازمان ها و شرکت های تابعه در استان ها، تشکیل کارگروهی متشکل از معاونین توسعه منابع سازمان ها و شرکت های تابعه، ضرورتي است كه برمبناي آن، برای برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی با یکدیگر همفكري می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: از محورهای دیگر نظام جامع اداری کشور، فناوری های مدیریتی است که با هدف بهبود شاخص کیفیت مقررات در دستگاههای اجرایی دنبال می شود.

به گفته سید علائی، در این محور، وظایف دستگاهها در فضاهای رقابتی و با اولویت واحدهای عملیاتی و توسعه وظایف مدیریت های محلی در بخش های فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی واگذار می شود.

وی از مهمترین محورهای هشتگانه نظام جامع اداری را، توسعه فرهنگ سازمانی بیان کرد و ادامه داد: ستاد مرکزی وزارت راه و شهرسازی چهار محور را برای اجرای هر چه بهتر آن پیش بینی کرده که انعقاد توافقنامه با دانشگاه تهران برای ارتقای این فرهنگ در دولت و شناسایی مولفه های ارتقای سطح فعالیت های تیمی در مجموعه ادارات و دستگاههای دولتی از جمله آنهاست.

سید علائی خاطرنشان کرد: صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری بخش مهم دیگری از نظام جامع اداری است که دستور العمل آن بزودی پس از امضا و تائید مقام عالی وزارت به استان ها ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: آشنایی با حقوق شهروندی، شفاف سازی مطالبات مردمي از طریق تعریف نمودن درگاه اطلاع رسانی "شهرا" و اصلاح و مکانیزه کردن فرآیند ها از اقدامات انجام شده و در دست اجرا در جهت تامين حقوق مردم و سلامت اداري است.

سید علائی، مجاهدت در کنار مراقبت را از مباحث مهم در سلامت اداری برشمرد و گفت: بنا به تاکید مقام عالی وزارت، عنایت ویژه ای در این زمینه برای شناخت گلوگاهها و مفسده های احتمالی  در حوزه های مختلف، لازم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نظارت و ارزیابی، آخرین محور نظام جامع اداری است که در دو سطح شاخص عمومی و اختصاصی و در قالب هشت برنامه در حال پیگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نباید از سختی های حین کار ملول و دلزده شد بلکه لازم است قدردان این عنایت خداوند بود تا با مجاهدت در کنار مراقبت در جهت خدمات رسانی بهتر به مردم، اهداف پیش رو را دنبال کنیم.

سید علائی از مجموعه شورای حمل و نقل استان خواست که از بستر موجود در جهت هم افزایی و افزایش بهره وری سازمانی و مدیریت و خدمات رسانی بهتر در وزارتخانه استفاده کنند.

به گفته وی، گسترش ارتباطات، پرهیز از جزیره ای عمل کردن، قدم نهادن در مسير آموزش کارکنان برای انتقال تجربیات گذشتگان و هم افزایی و افزایش بهره وری سازمان از دیگر اقدامات برای دستیابی به اهداف نظام جامع اداری کشور است.

سید علائی اظهار داشت: برای جبران خدمات کارکنان نیز، اختصاص فوق العاده خاص قانون برنامه پنجم توسعه را با تامین منابع مالی آن دنبال می کنیم.

وی همچنین افزود: خواهان ایجاد فضای رقابتی برای واگذاری تصدی گری ها در کنار سود بیشتر و خدمات بیشتر هستيم.

سید علائی خاطرنشان ساخت: پیگیر ارزیابی مدیران توسط بخشنامه هاي ابلاغي و استاندارد از سوي سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همچنین، برگزاری دوره های آموزش مجازی هستیم و نیز، بهره مندي از پیشنهادات سازنده و خلاق، با برگزاری و تداوم چنین جلساتی موثرتر واقع خواهد شد.

در ادامه این نشست هر یک از اعضای شورای حمل و نقل استان به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداخته که از جمله آنها برنامه ریزی برای نزدیک ساختن اهداف دو بخش خصوصی و دولتی، استفاده از تجارب سازمان ها در مجموعه وزارتخانه، مدیریت دانش و تجارب گذشتگان و استفاده از سرمایه های اجتماعی با جلب اعتماد آنان و سرمایه گذاری در آنها از مهمترين آنها بود.

همچنين، استفاده از سیستم های اطلاعات مدیریت یکايك اعضا در تصمیم گیری ها، تغییر و اصلاح سیستم ارزشیبای وزارتخانه، تفویض مجوزهای استخدامی در برخی شاخص های عمومی ارزیابی، افزایش پروازهای فرودگاهی و ارتقای امکانات رفاهی، آموزش  و ساماندهي و ایجاد انگیزش در کارکنان و حمایت فردی، اجتماعی و خانوادگی از آنان، بخش ديگري از نظرات و پيشنهادات اعضاي شوراي حمل و نقل استان بود.

اعضاي شوراي حمل و نقل استان گلستان را ادارات كل راه و شهرسازي، حمل و نقل و پايانه ها، هواشناسي، آزمايشگاه فني مكانيك خاك، نمايندگي شركت ساخت و توسعه راه ها، مديريت فرودگاهها و بنادر و كشتيراني تشكيل مي دهند.

نظر شما