شناسهٔ خبر: 108343 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به منظور توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی انجام شد،

تفاهمنامه همکاری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران امضا شد/بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در اجرای قانون جهش تولید مسکن

امضای تفاهم‌نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در راستای همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و تحقیقات کاربردی، آموزشی و اجرایی و باهدف توسعه به‌کارگیری فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در راستای همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و تحقیقات کاربردی، آموزشی و اجرایی و باهدف توسعه به‌کارگیری فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

همکاری مشترک در زمینه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان، سازه‌های پیش‌ساخته، تکنولوژی مصالح ساختمان، هوشمندسازی، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، ساختمان‌های سبز پایدار و صنعتی‌سازی مصالح ساختمانی در زمینه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی و فراهم ساختن بستر مناسب و استفاده از امکانات و تجارب و توان تخصصی متقابل و اهداف مشترک و وظایف قانونی و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت، موضوع این تفاهم‌نامه مشترک ۹ ماده‌ای است.

علیرضا قاری قرآن سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ابراز خرسندی از امضای تفاهمنامه مشترک همکاری فی مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید، بر اهمیت توجه به فناوری های نوین و بهره مندی از آن در طرح جهش تولید مسکن تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان به عنوان یک محور مهم کاری در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است، پنج فناوری نوین منتخب جهت بهره گیری در طرح جهش تولید مسکن و انبوه سازی را معرفی کرد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به انتشار نتایج اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات در قالب آیین‌نامه و ضابطه، بر استفاده بهینه از این ضوابط و آیین‌نامه‌ها از سوی نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد.

وی، توجه به مبحث آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی را دارای اهمیت برشمرد. 

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری گفت: در مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید تلاش می‌کنیم تا به دو رسالت اصلی خود یعنی کار خوب و الگوسازی جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: خوب کار کردن ما منوط به این است که بعد مطالعاتی و تحقیقاتی را به بهترین شکل در حوزه اجرایی و عملیاتی پیاده‌سازی کنیم. در گام بعدی باید به خوبی الگوسازی کنیم و فرهنگ سازی مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: آمادگی داریم تا برای شرکت‌های دارای تاییدیه مرکز تحقیقات، در شهرهای دارای ظرفیت فرصت مناسب جهت ارائه را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می تواند ضمن ایجاد تحول در الگوی ایرانی و اسلامی در ساخت و ساز و افزایش تاب آوری شهرها، شان مهندسی کشور را در رقابت با سایر کشورها افزایش دهد، افزود: ضرورت دارد تا در حوزه صدور پروانه و تاییدیه ها، هزینه تمام شده و تلاش در جهت کاهش هزینه ها وایجاد نمایشگاه دائمی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری های نوین حوزه ساخت توجه بیشتری را معطوف کنیم.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، طرفین در خصوص استفاده از تجربیات و توانمندی‌های طرفین در توسعه کاربرد فناوری نوين در صنعت ساختمان، مشارکت «مرکز» در برنامه‌ریزی و اجرايي نمودن قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون طرح جهش مسكن در پروژه‌هاي «شركت»، تدوین یا بروزرسانی تعاریف، الزامات موردنیاز فناوری نوین ساختمانی توسط «مرکز»، برگزاری جلسات تخصصی و آموزشی برای عوامل تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر «شرکت» در خصوص بند ۳-۳،‌ معرفی و الزام متقاضیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان فناوری متعامل با «شرکت»، به «مرکز»، اجرای طرح پایلوت برخی از سیستم‌های ساختمانی با مشارکت شرکت‌های صاحب فناوری و با نظارت «مرکز»، مستندسازی دانش و تجارب اجرای پروژه‌های پایلوت صنعتی‌سازی، ارائه مشاوره فنی در راه‌اندازی کارخانه‌های صنعتی‌سازی ساختمان با نگاه جامع به تمامی اجزاء اصلی و فرعی آن‌ها،‌ معرفی و به‌کارگیری سازه‌های سبک پیش‌ساخته پایلوت که به‌صورت یک‌طبقه قابل‌اجرا باشند،‌ بررسی و امکان‌سنجی استفاده از مصالح مصرفی ساختمانی و اجرا در پروژه‌های موردنظر «شرکت» و اقدام «مرکز» به‌انجام ممیزی و ارزیابی شرکت‌های صاحب فناوری (مراجعه‌شده به «مرکز» یا معرفی‌شده توسط «شرکت») و در صورت امکان اعطای گواهینامه‌ فنی یا نظریه فنی مطابق با الزامات تدوین‌شده و مباحث مقررات ملی، مستندات نظام فنی و اجرایی کشور و سایر اسناد فنی داخلی یا بین‌المللی موردقبول «مرکز» متعهد شده‌اند. 

نظارت عاليه «مرکز» بر تعدادی از پروژه‌‌های منتخب «شركت» كه در چارچوب صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوين در دست اقدام هستند، برگزاری جلسات مشترک طرفین تفاهم‌نامه با بخش‌های دولتی و شرکت‌های فعال و صاحب فناوری، در راستای توسعه کاربرد فناوری‌های نوين، برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینار، همایش و نشست‌های تخصصی در خصوص فناوری‌های نوین ساختمانی، انجام پروژه‌های مشترك در زمينه‌ استفاده از فناوری‌های نوين در پروژه‌‌های انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی، انجام مطالعات آسيب‌شناسی در برخی از پروژ‌ه‌های انجام‌شده قبلی به‌منظور شناسايی نقاط قوت و ضعف سيستم‌های مورد استفاده، تهیه گزارش‌های فصلی از همکاری‌های فی‌مابین و ارائه به مراجع ذی‌صلاح، استفاده از مباحث جدید در حوزه هوشمندسازی ساختمان، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و ساختمان سبز پایدار در راستای برندینگ‌سازی شهرها و تولید مقالات و کتب مرتبط با نمایه‌های داخلی و بین‌المللی از دیگر تعهدات طرفین در این تفاهم‌نامه مشترک همکاری خواهد بود.

این تفاهم نامه مشترک به مدت سه سال از سوی علیرضا قاري‌قرآن رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازي و علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید امضا شد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،در پایان این نشست، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و هیات همراه از بخش انرژی بازدید کردند. سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید پیش از این و در حاشیه نشست وزیر راه و شهرسازی و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهزسازی که ۲۸ فروردین ماه برگزار شد، از بخش مهندسی سازه نیز بازدید به عمل آورد.