شناسهٔ خبر: 10920 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی حوزه حمل‌ونقل در دهه گذشته/ ۳۵ طرح بالای ۸۰ درصد پیشرفت در اولویت هستند

نشست مطبوعاتی معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از سرمایه‌گذاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی حوزه حمل‌ونقل در دهه گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی امروز یکشنبه اول شهریور در نشست خبری با بیان اینکه اهمیت حوزه حمل و نقل و مسکن بر همگان مشخص است و سهم ۴۰ درصدی در زندگی مردم دارد گفت: ارائه سرویس‌های مناسب، ایده‌آل هر دولت و تقاضای هر شهروند است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل پایدار را دارای سه شاخصه دانست و گفت: حمل و نقل پاک، ایمن و یکپارچه شاخص‌هایی است که حاصل آن بازدهی بیشتر و بهتر می‌شود. رویکرد وزیر راه و شهرسازی این است که حوزه مسکن با تغییر ساختار زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل قرار گیرد که اگر چنین مسئله‌ای امکان پذیر باشد در تجدید ساختار وزارتخانه لحاظ خواهد شد.

امینی ادامه داد: مسئله‌ای که در حمل و نقل مورد اهمیت است قابلیت زندگی، حرکت، حفظ محیط زیست و تغییرات اقلیم است و بسیار اهمیت دارد که دسترسی‌های مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت انجام شود. در شرایط کنونی ما از نظر زیرساخت‌های حمل و نقلی رتبه و جایگاه مناسبی داریم اگرچه از لحاظ عملکردی ممکن است جایگاه خوبی نداشته باشیم که دلیل آن هم عدم هماهنگی‌های بین دستگاهی است و ایجاد این هماهنگی از اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی است.

سرمایه گذاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی در دهه گذشته

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۴۵ هزار میلیارد تومان در دهه گذشته در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری شده است افزود: سهم بخش خصوصی در این میان فقط ۱۷ درصد است و این آمار نشان می‌دهد در مقوله بهره‌گیری از توان بخش خصوصی ضعف‌های زیادی داریم.

نیاز سالانه بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها

وی با تاکید بر اینکه سالانه به بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها نیاز داریم گفت: از ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته ۵۱ درصد آن از منابع عمومی، ۱۸ درصد از منابع داخلی سازمان‌ها و شرکت‌ها، ۱۷ درصد بخش خصوصی و ۱۴ درصد از محل اوراق مشارکت و اوراق بدهی سیستم قرضی بوده است.

امینی نیاز ۵۷ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در زیرساخت‌های کشور را نیازمند فعالیت بزرگ برای جذب سرمایه دانست و یادآور شد: همایشی در ۱۱ و ۱۲ مهرماه توسط همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی و ساماندهی شده است و تا این لحظه ۹۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بسته سرمایه گذاری در قالب ۱۱۸ پروژه تعریف شده که از این میزان حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌ها از سوی شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل ارائه، ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه ریلی، پنج هزار میلیارد تومان از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید تعریف و ارائه شده است.

۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای طرح‌های با پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۷۲ طرح حمل و نقلی در وزارت راه و شهرسازی موجود است که از این تعداد ۱۶۶ طرح کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، گفت: برای تکمیل ۲۸ هزار کیلومتر انواع و اقسام راه و ریل به بالغ بر ۱۰۴ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم. همچنین حدود ۱۰ هزار کیلومتر در قالب ۶۰ طرح به رقمی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و پیشرفت این پروژه‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است.

پروژه‌های اولویت‌دار ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند

امینی با بیان اینکه پروژه‌های اولویت‌دار ما پروژه‌هایی با پیشرفت بالای ۸۰ درصد است، افزود: ۳۵ طرح بالای ۸۰ درصد که بالغ بر ۹ هزار کیلومتر طول دارند نیازمند ۳ هزار و چهارصد هزار میلیارد تومان اعتبار هستند. ضمن این‌که این حجم گسترده نیاز به رویکرد جدیدی برای جذب سرمایه دارد./

نظر شما