شناسهٔ خبر: 109409 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

مطابقت طراحی جاده‌های ایران با استانداردهای بین‌المللی / بهره‌گیری از علم نوین در جاده‌سازی برای افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های چرخه عمر

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استانداردهای فنی بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران مطابق با استانداردهای بین الملی است.

 علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ با بیان اینکه این اداره‌کل در سال ۱۴۰۰، ۳۲ قرارداد با مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان داشته است، اذعان داشت: از جمله این قراردادها شامل احداث باند دوم، احداث تقاطع‌های غیر همسطح، ایمنی، خط کشی و نصب علائم همچنین ۸ هزار و ۸۲۰ پایه تابلو هشدار دهنده و ۵۷۶ کیلومتر خط کشی بوده است.  

 وی با اشاره به اینکه حدود یکهزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های استان به احداث باند دوم نیاز دارد. گفت: حدود ۴۰۰ کیلومتر از این راه‌ها در اولویت قرار دارد. همچنین ساماندهی هر کیلومتر از این راه‌ها به شش میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.  

 معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه طراحی جاده‌ها در ایران بر اساس استانداردهای بین‌المللی است. گفت: خط‌کشی‌های انجام شده نیز براساس مرسومات جهانی است. ممکن است بر اساس پهنه‌بندی مناطق با تصمیم هیئت فنی سازمان برنامه و بودجه تغییراتی در استاندارد جاده‌ها انجام شود اما این تغییرات بسیار ناچیز است.  

 وی بیان داشت: منابع مالی و تکنولوژی در دیگر کشورها منجر به ساخت جاده‌های ویژه‌ای شده است که نمی توان منکر آن شد، اما استانداردهای فنی بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران کاملا با استانداردهای بین الملی یکسان است.  

 قاری‌قرآن تشریح کرد: در جاده‌سازی نمی‌توان مواد ولیه را تغییر داد، البته می‌توان با استفاده از علم نوین در جاده سازی به عنوان مثال به جای بتن سنگین از بتن سبک استفاده کرد. یا برای کم کردن لایه‌های خاک ریزی می‌توان از ژئو گریدها استفاده کرد.   

 وی خاطرنشان کرد: به جای حذف آسفالت میتوان از بتن غلطکی استفاده کرد و با روش‌های مختلف می‌توان مصرف قیر را در ساخت جاده‌ها کاهش داد.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت پروژه محور مبارکه، مجلسی بروجن توضیح داد: این محور یکی از پر حادثه ترین محورهای استان است و پروژه باند دوم مبارکه، مجلسی، بروجن در دو فاز و دو قرارداد به مبلغ‌های ۲۷ میلیارد تومان و ۷۰ میلیارد تومان مورد پیمان قرار گرفته است.  

وی با بیان اينکه فاز یک پروژه باند دوم مبارکه – مجلسی – بروجن به طول ۷ کیلومتر بوده اذعان داشت: این فاز از پروژه با احتساب دو دستگاه دور برگردان و ورودی و خروجی روستای قلعه سفید با عرض ۱۱ متر همچنین روسازی دو لایه آسفالت به ضخامت ۱۲ سانتی متر، دو لایه اساس به ضخامت ۲۵ سانتی متر و تعداد ۱۰ دستگاه پل آبرو با دهانه‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده است.  

 قاری‌قرآن بیان داشت: فاز دوم پروژه باند دوم مبارکه – مجلسی – بروجن به طول ۲۹ کیلومتر (با احتساب ۶ دستگاه دوربرگردان و ورودی و خروجی‌های روستای حوض ماهی – معدن فولاد سنگ و قامیشلو) است که با عرض ۱۲ متر و روسازی ۴.۵ سانتی‌متر آسفالت SMA و ۱۹ سانتی‌متر RCCP و ۱۵ سانتی متر اساس تثبیت شده با سیمان ۱۳۰ کیلوگرم طراحی شده است.  

 وی گفت: تعداد هشت دستگاه پل از فاز دوم این پروژه تا کنون احداث شده است و ۹ کیلومتر از مسیر نیز با ۱۵۰ هزار متر مکعب خاکریزی، زیرسازی آن به پایان رسیده همچنین ۶۰ هزار متر مکعب خاکبرداری انجام شده است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اينکه عملیات بتن غلطکی این پروژه آغاز شده است خاطرنشان کرد: جهت اجرا، بچینگ ۲ مترمکعبی (ایستگاه مرکزی بتن) مخصوص تولید R.C.C.p به مبلغ ۴ میلیارد تومان خریداری و مستقر شده است.