شناسهٔ خبر: 109439 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نششت بررسی ضوابط احیای بافت تاریخی ارومیه مطرح شد:

ضرورت پایبندی به ضوابط احیای بافت تاریخی ارومیه

عکس مدیرکل راه و شهرسازی آذربايجان‌غربی همراه با مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی با استاندار آذربایجان غربی دیدار و گفت‌وگو کردند و لزوم اجرای ضوابط احیای بافت تاریخی ارومیه مهم‌ترین موضوع مطرح شده در این دیدار بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی) به منظور چاره‌اندیشی برای چالش‌های فرهنگی و اجتماعی و پاسخگویی به مطالبات ساکنان بافت تاریخی، ضوابط احیای بافت تاریخی شهر ارومیه در روزهای گذشته در کمیسیون ماده ۵ تصویب و  مقرر شده پس از طی مراحل قانونی ابلاغ می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این نشست گفت: بافت فرسوده استان به مساحت ۳۰۷ هکتار مناطقی از شهر را دربردارد كه اقدامات گسترده ای در ساليان گذشته جهت نوسازی تأسيسات روبنائي، زيربنائي، ابنيه، اصلاح معابر و دسترسي‌ها انجام شده تا مشكلات متعدد اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و كالبدي ساکنان حل شود.

سیدمحسن حمزه لو با اعلام اینکه نقشه محدوده بافتهاي فرسوده و ناكارآمد شهري استان به روررسانی می شود، افزود: این نقشه‌ براساس شاخص های مصوب شوراي ‌عالی شهرسازي و معماری ايران  و يا همکاری شهرداري ها تهيه و به تصويب كميسيون هاي موضوع ماده ۵ رسيده است.

براساس دیدگاه کارشناسان شهرسازی، پیاده‌سازی رهیافت‌های بازآفرینی در بافت تاریخی با محوریت مشارکت شهروندان در چارچوب ضوابط و مقررات می‌تواند تعلق هویتی افراد را افزایش دهد. احیای بافت تاریخی ارومیه با حفظ عناصر تاریخی و نوسازی کالبد شهری در این ضوابط پیش‌بینی شده است.