شناسهٔ خبر: 109520 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی شرق سمنان خبر داد:

اتمام پروژه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و تعریف پروژه‌های جدید در سال جاری

امیر عمیدی مدیرکل راه و شهرسازی شرق سمنان از اتمام پروژه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و تعریف پروژه‌های جدید در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر عمیدی مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) توضیحاتی درخصوص پروژه‌های بازآفرینی شاهرود ارایه کرد و با بیان این که در سال ۱۴۰۱ در سه بخش سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده و بافت‌های تاریخی پروژه‌هایی تعریف شده است، تصریح کرد: در بافت تاریخی دو پروژه در شهرهای کلاته خیج با اعتبار یک میلیارد ریال و در شهر مجن با اعتبار یک میلیارد و دویست میلیون ریال تعریف شده است. همچنین در سکونتگاه‌های غیررسمی پروژه مجتمع چند منظوره، پروژه ارتقا شبکه برق و ارتقا شبکه آب با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال  تعریف شده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، عمیدی با اشاره به اقدام‌های اجرایی در بافت‌های فرسوده نیز گفت: تخصیص قیر به شهرهای مجن، کلاته خیج، بسطام و میامی از جمله فعالیت‌ها در این حوزه به شمار می‌رود. در سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک به ۴۲ مورد متقاضی نوسازی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که در حال معرفی به بانک هستند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی شرق سمنان پروژه‌های آبرسانی شهرک پردیس و شهرک بهشتی با همکاری اداره آبفا، بهسازی و آسفالت شهرک پردیس، بهسازی و آسفالت شهرک بهشتی با همکاری شهرداری شاهرود، اجرای بدنه‌سازی تکیه زنجیری در بافت تاریخی با همکاری شهرداری شاهرود، اجرای بدنه‌سازی محله شیخان در بافت تاریخی با همکاری شهرداری بیارجمند و توانمندسازی محلات با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای از جمله فعالیت‌های اقدام مشترک شرق سمنان به شمار می‌رود.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار شرق سمنان در خصوص پروژه‌های در دست اقدام در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: اکثر پروژه‌های مربوط به سکونتگاه‌های غیررسمی سال گذشته در دهه فجر افتتاح شد و اکنون فقط یک پروژه باقی مانده است که این یک پروژه هم به زودی افتتاح خواهد شد. این پروژه‌ها شامل اجرای زیرسازی، بهسازی و آسفالت به مساحت ۲۲ هزار متر مربع در شهرک بهشتی، زیرسازی، بهسازی و آسفالت در شهرک پردیس به مساحت ۱۴ هزار متر مربع و اجرای شبکه آبرسانی در شهرک بهشتی و پردیس می‌شود.

عمیدی در پاسخ به این که برای توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده چه اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: در جهت اجرای سیاست‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران و در راستای توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی  ۷۰ کلاس آموزشی با اعتباری حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برگزار شده است که طی گزارش ارایه شده از سوی اداره کل فنی و حرفه‌ای اکثر افراد آموزش دیده در بازار کار مشغول به کار شده‌اند.

به گفته عمیدی در شاهرود ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده، ۸۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۱۷ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در مجموع ۷۰ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند.

گفتنی است شهر شاهرود ۵۱ هزار و ۴۱۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بالغ بر۱۵۰ هزار نفر است.