شناسهٔ خبر: 109792 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور دستگاههای زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی استان هرمزگان انجام شد:

تامین زمین بیش از ۳۷ هزار و ۹۲۶ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن/ تونل شهر علوی تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

بازدید جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی از هرمزگان جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان هرمزگان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیران کل دستگاه های زیرمجموعه این وزارت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان)، عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان با اشاره به ثبت نام متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن در هرمزگان اظهار کرد: تاکنون ۴۶ هزار و ۴۶۵ نفر در این طرح ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۸۲۷ نفر در پالایش حائز شرایط دریافت مسکن ملی شدند و۳۱۰ نفر نیز واریز وجه داشته‌اند.

وی در خصوص بحث تامین زمین این واحدها افزود: در استان حدود ۱ هزار و ۲۰۸ هکتار زمین در حال حاضر تامین شده است و حدود ۳۷ هزار ۹۲۶ واحد نیز تخصیص زمین صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد: در راستا تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در شهرها با کمبود زمین مواجه نیستیم به جز مناطق آزاد قشم و کیش که برای حل مشکل در حال رایزنی با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور هستیم و در تلاش هستم با پیدا کردن راهکار‌های قانونی این کمبود را مرتفع کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در خصوص نحوه ساخت مسکن گفت: در شهرهای کوچک که مشکل زمین وجود ندارد، قطعات به صورت دو طبقه و چهار واحدی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدت زمان طولانی سپری شده از زمان اتمام مطالعه پروژه قطعه اول آزاد راه بندرعباس – سیرجان تصریح کرد: کار مطالعاتی قطعه اول آزاد راه به طول ۳۲ کیلومتر مدتی است به پایان رسیده است و از آنجایی که قرار است تمام هزینه های اجرای پروژه را بخش خصوصی تامین کند، در حال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی هستیم تا هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

کمالی یاد آور شد: ساخت این آزاد راه علاوه بر تاثیر در مصرف بهینه‌ سوخت و کاهش مدت ‌زمان سفر، در ایمنی نیز نقش بسیار اساسی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به طرح‌های در دست اجرا شهر جدید علوی افزود: با توجه به مهاجر پذیر بودن شهر بندرعباس و رشد صنایع غرب و شروع عملیات اجرایی دو پالایشگاه جدید در آینده ای نزدیک، سریز جمعیتی را در غرب شهر بندرعباس شاهد خواهیم بود از اینرو با هدف کاهش مسافت و سهولت دسترسی شهر علوی به صنایع غرب بندر عباس، تونل هزار و ۹۰۹ متری در حال احداث است که با بهر‌ه ‌برداری از این تونل تا پایان سال جاری فاصله شهر جدید تا بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

همچنین، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور در این جلسه افزود: امروز اتفاق بزرگی رغم خورده و فرصتی برای توسعه و ابادانی کشور فراهم شده بدست من و شما که باید این فرصت را مغتنم شمرده و با روحیه انقلابی و جهادی اهداف مورد نظر را تحقق بخشیم .

وی افزود: در مجموعه‌ وزارت راه و شهرسازی، همدلی و هم افزایی مدیران دستگاه ها با هم یکی از تعیین‌کننده‌ترین نکاتی است که می‌تواند ضریب موفقیت را در مجموعه بالا ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تأکید براینکه شهر علوی باید در نقشه راه استان هرمزگان تعریف شود گفت: ما نمیتوانیم این شهر جدید و مشکلاتش را جدا از سایر مسائل استان ببینیم بنابراین باید برای رفع بسیاری از مسائل آن را در کنار پروژه های دیگر و در نقشه راه استان تعریف کنیم.

گفتنی است مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این سفر یک روزه از جاده خروجی و تونل شهر جدید علوی بازدید کرده و اظهار امیدواری کرد که با تزریق بودجه در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

بازدید از محل جانمایی شهر جدید در قشم و همچنین تشریح مباحث شکل گیری شهری با رویکردی جهانی؛ متناسب با بافت و معماری جزیره که قابلیت جذب گردشگر از جهان را داشته باشد نیز از دیگر برنامه های معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر بود.