شناسهٔ خبر: 109864 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

گسل نصرت‌آباد گسل مسبب زلزله با بزرگی ۵/۵ در سرجنگل سیستان و بلوچستان/ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه گسل نصرت‌آباد گسل مسبب زلزله با بزرگی ۵/۵ در سرجنگل سیستان و بلوچستان بوده است بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله با بزرگی ۵/۵ را در سرجنگل استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: زلزله امروز ۲ خرداد ساعت ۱۲ ظهر در عمق ۱۶ کیلومتری و به فاصله ۸۷ کیلومتری نوک‌آباد سیستان و بلوچستان، ۹۹ کیلومتری محمدآباد کرمان و در فاصله یکهزار و ۱۰۴ کیلومتری تهران حادث شد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه ارزیابی‌ها حاکی از واردنشدن خسارت به ساختمان‌ها و مردم است، توضیح داد:  تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی روستائی واقع در شعاع نیم درجه (شعاع ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری)، ۲۸ هزار و ۳۲۶ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۵ هزار و ۶۷۸ واحد است که واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۵ هزار و ۳۹۲ واحد گزارش شده است. همچنین پرجمعیت‌ترین آبادی در محدوده شهرک سرجنگل یکهزار و ۷۹۰ نفر جمعیت دارد.

به گفته بیت‌اللهی گسل مسبب زلزله ۵.۵ سرجنگل استان سیستان‌و‌بلوچستان، گسل نصرت‌آباد است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات تصریح کرد: به دلیل موقعیت رومرکز زلزله هیچ محدوده شهری تحت تاثیر زلزله قرار نگرفته است.

ثبت ۳۲۰ زلزله در ۱۶ سال گذشته برای سرجنگل سیستان و بلوچستان

وی با اعلام اینکه منطقه سرجنگل جزو مناطق لرزه‌خیز محسوب نمی‌شود، با تحلیل زمین‌لرزه‌های ۱۶ سال گذشته این منطقه اعلام کرد: در ۱۶ سال گذشته تعداد ۳۲۰ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵.۵ سرجنگل استان سیستان و بلوچستان (مدت ۱۶ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۶ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۲۵ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.