شناسهٔ خبر: 110046 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

گسل سیاه‌کوه گسل مسبب زلزله با بزرگی ۴ در حسن‌آباد استان تهران/ ۱۹ شهر و ۳۱۹ آبادی تحت تاثیر زلزله

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از وقوع زمین لرزه با بزرگی ۴ در حسن آباد استان تهران خبر داد و گسل مسبب این زمین لرزه را گسل سیاه کوه عنوان کرد.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله امروز ۶ خرداد ساعت ۱۶:۳۳ با بزرگی ۴ را در حسن آباد تهران اعلام کرد و گفت: این زلزله ۶ خرداد در عمق ۲۳ کیلومتری و به فاصله ۲۷ کیلومتری حسن آباد تهران، ۴۰ کیلومتری جوادآباد تهران و ۴۱ کیلومتری نصیرشهر تهران و در فاصله مستقیم ۶۳ کیلومتری تهران رخ داد.

۱۹ شهر و ۳۱۹ آبادی تحت‌تاثیر زلزله

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای این زلزله خسارتی گزارش نشده است، افزود: تعداد ۱۹ شهر و ۳۱۹ آبادی تا شعاع نیم درجه (۵۵ کیلومتری) اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند و تعداد کل جمعیت شهری و روستایی در این فاصله ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۷ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۷۳۷ هزار و ۷۴۱ واحد است. از این میزان واحدهای مسکونی در معرض خطر ۱۶۰ هزار و ۷۴۹ واحد فاقد اسلکت هستند.

به گفته وی، شهرهای حسن‌آباد، جوادآباد و نصیر شهر نزدیک‌ترین شهرها به رومرکز این زلزله بوده است که پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده اسلام‌شهر با جمعیت ۴۴۸ هزار و ۱۲۹ نفر گزارش شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب زلزله با بزرگی ۴ را در حسن آباد استان تهران گسل سیاه‌کوه عنوان کردو گفت:  گسله سیاه‌کوه در امتداد گسله رباط‌کریم از محدوده جنوبی عبور می‌کند و ارتباطی با گسل‌های مجاور شهر تهران مانند گسل شمال تهران، گسل‌های ری و کهریزک ندارد. اما رخداد چنین زلزله‌هایی معرف تنش تکتونیکی ناحیه‌ای موجود در این گستره است که باید مورد توجه و پایش منظم قرار بگیرد.   

ضرورت نصب ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری در مناطق لرزه‌خیز استان تهران

بیت‌اللهی تصریح کرد: با توجه به تمرکز جمعیتی بالا در نواحی شمالی و جنوبی این زلزله پایش لرزه‌ای گسله‌های اطراف تهران با نصب ایستگاه‌های متمرکز لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری و همچنین استقرار ایستگاه‌های GPS های دقیق مخصوص حرکت جزئی سطحی زمین به شکل پیوسته ضرورت دارد.

ثبت ۵۵۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ در اطراف رومرکز زلزله ۴ حسن آباد تهران در ۱۶ سال گذشته

وی توضیح داد: زمین‌لرزه‌های ۱۶ سال گذشته حاکی از لرزه‌خیزی منطقه است. به طوریکه در ۱۶ سال گذشته تعداد ۵۵۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در منطقه رخ داده است که از این تعداد ۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۸ زلزله با بزرگی ۴تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ بوده‌ است.