شناسهٔ خبر: 110119 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاه،

راه‌اندازی کارگاه تولید مسکن در آذربایجان غربی

ببینید| پیشرفت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان جنوبی سیدمحسن حمزه لو- مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

باتوجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید مسکن به عنوان پیشران اقتصاد و اینکه تحقق قانون جهش تولید مسکن، به عنوان سیاست بزرگ دولت «مردمی و ایران قوی» در مسیر تولید مستمر و انبوه مسکن تبیین شده؛ مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان غربی از همه ظرفیت‌ها و منابع استفاده می‌کند تا فاصله خانه‌دار شدن مردم کوتاه شود. سهم آذربایجان‌غربی از قانون جهش تولید مسکن که برنامه اجرایی آن از سوی دولت به عنوان نهضت ملی مسکن نام‌گذاری شده ۱۷۸ هزار و ۹۶۲ واحد ابلاغ شده است.

پیش از شروع طرح،  ۲۴ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی در داخل حریم برای اجرای طرح‌های حمایتی تولید مسکن تحصیل شده بود. در حال حاضر ۷۷ هزار خانوار در سامانه saman.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند و مطابق ضوابط ومقررات طرح تفصیلی شهرهای استان، زمین‌های مستعد برای تولید مسکن در اکثر شهرهای شناسایی شده که با اتمام فرایندهای الحاق به محدوده و تغییر کاربری به چرخه تولید مسکن وارد می‌شوند. از سوی دیگر، حمایت از توسعه‌گران بخش خصوصی مسکن، ساماندهی و بازگرداندن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن و مکان‌یابی اراضی برای قانون جهش تولید مسکن به سمت توسعه کالبدی شهرها از مهمترین اهداف این قانون محسوب می‌شود.

برنامه جامع بازآفرینی شهری نیز یکی از سیاست­ های جدی در مقوله ارتقای زندگی شهری به ویژه در بافت­ های ناکارآمد و فرسوده به شمار می رود که این برنامه، سیاستی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری تدوین شده و به ارتقای قابلیت زیست ­پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان کمک می­ کند. محور اول در برنامه بازآفرینی شهری، بهبود خدمات عمومی شهری شامل فضاهای آموزشی، درمانی و ورزشی و در گام دوم ارتقای زیرساخت­ های شهری مثل خدمات زیربنایی و ساماندهی فضاهای شهری تعیین شده است. در مرحله بعد، توانمندسازی اقتصادی محلات هدف از طریق ارائه آموزش­ های کاربردی انجام می­ شود.

برنامه جامع بازآفرینی شهری، برنامه ­ای عملیاتی و مسئله­ محور با هدف یکپارچه­ سازی و اولویت ­بندی مشکلات و راه­ حل‌های ارائه‌شده در برنامه­ های توسعه و پیمایش تعریف شده است. مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان غربی در قالب این برنامه توانسته بسیاری از راه­ حل‌ها را عملیاتی سازد و با تأکید بر مشارکت مردمی، شاخص کیفیت زیستگاه های شهری را ارتقا دهد.

توسعه اجتماع محلی، ارتقای تاب­آوری سکونتگاه ­ها، احقای حقوق شهروندی، ایجاد و ارتقای سرمایه اجتماعی در محدوده ­های هدف و افزایش رضایت­ مندی عمومی از مهمترین راهبردهای برنامه بازآفرینی شهری به شمار می­رود. در همین راستا، برنامه ریزی کرده ایم از ظرفیت قانون جهش تولید در نوسازی بافت های ناکارآمد شهری استفاده حداکثری شود. همگام با نوسازی مساکن، پروژه های ساخت مدرسه، احداث فضای سبز، خانه محله و ساخت مرکز سلامت در ارومیه و سایر شهرستان ها آغازشده و تلاش می شود پروژه های بهسازی معابر وکانال‌های دفع آب های سطحی سرعت بگیرد.