شناسهٔ خبر: 110133 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان:

تاکنون برای ساخت ۱۶ هزار واحد مسکونی در زنجان زمین تامین شده است/آرامش و تعادل قیمت در بازار مسکن استان

زنجان بیات منش 2.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر از ۵۷ هزار نفر، واجد شرایط مسکن دار شدن در استان زنجان هستند، گفت: طبق برنامه ریزی تاکنون برای ۱۶ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده و در مراحل طراحی و الحاق به محدوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، مسعود بیات منش در نشست خبری با خبرنگاران، به آخرین وضعیت پروژه‌های مرتبط با طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای ابلاغ شده طبق قانون مصوب سال ۸۶ طرح اقدام مسکن در حدود ۴۰۰ هزار واحد بود و زنجانی‌ها استقبال خوبی از این طرح داشتند و تکلیف ما بر این بود که نسبت به تامین مسکن مردم استان تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به تکلیفی که بر عهده راه و شهرسازی استان محول شده است باید به متقاضیان پاسخگو باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن با استقرار دولت سیزدهم و قانون جهش تولید مسکن مقارن شد، گفت: در قانون جهش مسکن ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال در کشور تعیین و ابلاغ شده است که سهم ابلاغی برای ساخت مسکن از محل طرح جهش مسکن برای استان زنجان ۷۰ هزار واحد در چهار سال تعیین و ابلاغ شد.

بیات منش با بیان اینکه ۲۰ هزار واحد از این تعداد، سهم بخش روستایی است، ابراز داشت: در این میان سالانه ۵ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان ساخته خواهد شد و ۱۲ هزار واحد مسکونی هم برای بخش خود مالکی و بخش فرسوده برای ۲۱ شهر اختصاص داده شده است که هر سال ۳ هزار واحد ساخته می‌شود.

تاکنون برای ۱۷ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده است

وی با بیان اینکه همچنین ۳۸ هزار واحد باقی مانده نیز سهم راه و شهرسازی است که باید زمین تامین شود، ابراز داشت: تاکنون برای ۱۷ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده و برای ۱۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی ثبت نام متقاضیان انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان متذکر شد: همچنین برای یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی نیز تفاهم نامه‌های مختلف با نیروهای مسلح و آموزش و پرورش انجام شده است.

بیات منش به ثبت نامی های طرح نهضت ملی مسکن در استان زنجان اشاره کرد و ابراز داشت: در طرح نهضت ملی مسکن در استان حدود ۹۷ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند که از این تعداد ۵۷ هزار نفر واجد شرایط اولیه هستند.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر از ۵۷ هزار نفر واجد شرایط هستند، افزود: طبق برنامه ریزی تاکنون برای ۱۶ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده است و در مراحل طراحی و الحاق به محدوده است و به تدریج عملیات اجرای پروژه‌ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه تامین زمین در شهرستان‌های تابعه که متقاضی مسکن هستند با مدیریت و برنامه ریزی انجام می‌شود، افزود: در سایت مهرآرا زمین‌های خالی ساماندهی می‌شود تا ارزش افزوده‌ای هم به این منطقه داده شود و پیمانکار سازنده انتخاب شده و در مراحل آماده سازی است.

بیات منش همچنین با بیان این مطلب که در شهرستان ابهر خرید حدود ۱۲۰ هکتار زمین، اراضی مابین ابهر و شریف آباد با مالکین نهایی شده است، گفت: در هیدج هم ۷۰ هکتار زمین شهرداری هیدج توافق نهایی شد و کارهای آماده سازی و طراحی به زودی شروع می‌شود و در خرمدره که بنیاد مستضعفان زمین داشت در گلدشت ۳ توافق شد و زمین خریداری کردیم و در سلطانیه هم یک ۳۰ هکتار زمین توافق شد تا الحاق به محدوده اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به وضعیت ساخت پروژه های مسکن در شهر قیدار، افزود: برای ساخت واحدهای مسکونی در قیدار دو گزینه احداث شهر جدید قیدار و تامین زمین مد نظر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در قیدار هم دنبال گزینه احداث شهر جدید قیدار هستیم تا این شهرستان را از اوقافی بودن خارج کنیم، تاکید کرد: علت عقب ماندگی و عدم توسعه این شهرستان اوقافی بودن آن است.

بیات منش تصریح کرد: ساخت به موقع واحدهای مسکونی برای متقاضیان و عرضه کافی مسکن، آرامش لازم در بازار مسکن را ایجاد می‌کند و مردم نگرانی در خصوص مسکن نداشته باشند.

تامین زمین در قیدار به دلیل اوقافی بودن زمین‌ها سخت است

وی، قیدار را موقوفه اعلام کرد و افزود: تامین زمین در قیدار به دلیل اوقافی بودن زمین‌ها به سختی پیش می رود و گفتنی شهرستان قیدار شهر سرمایه داری است و پول خوبی تولید می‌شود ولی در شهرستانهای دیگر هزینه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در آببر متقاضی خوبی برای مسکن وجود دارد، خاطر نشان کرد: در شهرستان طارم ۳۹ هکتار الحاق به محدوده مصوب شد و با ساخت و سازهایی که در استان انجام می‌شود بازار مسکن استان تا مدتی به آرامش خواهد رسید و عرضه مسکن در استان خوب می‌شود.

بیات منش با اعلام این خبر که زمین‌های این پروژه‌ها به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، افزود: در صورت تمایل متقاضیان، می توانند هزینه زمین را پرداخت کرده در غیر این صورت اجاره ۹۹ ساله خواهد شد و متقاضیان تنها هزینه ساخت را پرداخت خواهند کرد.

وی بیان داشت: در طراحی‌های جدید سعی شده با ۵۵۰ میلیون تومان یک واحد مسکونی ساخته شود و وامی که دولت در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد ۳۵۰ میلیون تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اعلام این خبر خوش به زنجانی‌ها که زمزمه‌های افزایش تسهیلات به ۴۵۰ میلیون تومان به گوش می‌رسد، گفت: در این راستا میزان آورده دولت ۷۰ درصد و آورده مردم به ۳۰ درصد خواهد بود که  اتفاق خوبی است.

بیات منش به تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه تعدادی از خانواده‌ها امکان تامین آورده اعلام شده ۴۰ میلیون تومان را ندارند با برگزاری جلسات متعدد مقرر شد با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و نهادهای حمایتی ساخت دو هزار واحد مسکونی برای اقشار ضعیف در استان احداث شود.

اجرای پروژه‌ها در استان با روال خوبی جلو می‌رود

وی به روند عملیات اجرایی پروژه‌های m۲،m۶ و m۵ اشاره کرد و گفت: در خصوص روند اجرا و پیشرفت فیزیکی پروژه m۶ جوسازی شده است و این پروژه یکی از پروژه‌های مقرون به صرفه بوده و کم هزینه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه طراحی‌ها و ساخت‌های واحدهای مسکونی در استان زنجان باید ۵ سال دیگر قضاوت شود، یاد آور شد: پروژه m۶ به لحاظ کیفیت، پروژه خوبی است و تا آخر آذرماه امسال اماده تحویل است و پروژه m۵ هم به خوبی جلو می‌رود.

بیات منش با اشاره به اینکه در پروژه m۲ مشکل داریم، افزود: این پروژه طی بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه تعیین تکلیف می‌شود و از طرفی ۶ تا ۱۲ ماه دیرتر از زمان اعلام شده به متقاضیان واگذار شود، اما دیگر پروژه‌ها در موعد اعلام شده تحویل داده می‌شود و اجرای پروژه‌ها در استان با روال خوبی جلو می‌رود.

وی متذکر شد: علت تاخیر این پروژه وجود مشکلاتی از ناحیه سازنده بوده است و قول می‌دهم مردم به لحاظ کیفیت ساخت و همچنین بحث ریالی ضرر نخواهند دید.

تکلیف ساخت و سازها برای چهار سال آینده مشخص است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های واحدهای مسکونی را اداره کل راه و شهرسازی می‌سازد، افزود: تاکید ماده ۱۶ بر این امر است که مردم باید فقط پول انشعاب بدهند و ما بیشتر از تعهدات خود کار انجام می‌دهیم و شرکت آب و فاضلاب به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

بیات منش افزود: شرکت توزیع برق و شرکت گاز در ارائه خدمات به این واحدهای مسکونی همکاری بسیار خوبی دارند.

وی توجه به کیفیت پروژه‌ها را مهم برای راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: در پروژه‌ها، کیفیت کار مد نظر است و خوشبختانه این مهم از سوی پیمانکاران لحاظ می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه دست اندرکاران حوزه راه و شهرسازی به متقاضیان این امیدواری را می‌دهیم که واحدهای مسکونی با کیفیت بسیار عالی برای شان ساخته می‌شود، افزود: تکلیف ساخت و سازها برای چهار سال آینده مشخص است و انتظار داریم با احداث و واگذاری مسکن به متقاضیان شرایط تامین مسکن در استان بهبود پیدا کند.

شایان ذکر است در پایان این نشست از ۲۴ خبرگزاری و روزنامه استان  که همکاری تنگاتنگی در خصوص اطلاع رسانی اقدمات  و عملکرد راه و شهرسازی استان داشتند تجلیل به عمل آمد.