شناسهٔ خبر: 110329 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد:

مقاوم‌سازی ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی/ساخت ۶۰هزار واحد مسکن محرومان در کشور

اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن محرومان با کمک بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در کشور خبر داد و در خصوص مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی گفت: اکنون ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور مقاوم‌سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «اکبر نیکزاد» رییس بنیادمسکن انقلاب اسلامی، روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سابق و جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه؛  همچنین مقاوم سازی واحدهای مسکونی، اجرای پروژه های عمرانی روستایی را در راستای تقویت اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم رفاه مردم مانند نوسازی واحدهای مسکونی، جاده و دیگر امکانات را در روستاها بالا ببریم، آنان به شهرها مهاجرت نمی کنند و به تولیدات خود در روستاها ادامه می دهند که در نهایت منجر به تقویت اقتصاد کشور می شود.

وی یکی از اهداف اجرای طرح‌های هادی در روستاهای کشور توسط بنیاد مسکن را ارتقا رفاه مردم دانست و گفت: تاکنون سه میلیون و ۷۰۰ هزار سند ثبتی ملکی برای واحدهای مسکونی روستایی و شهری که مقاوم‌سازی شده اند، صادر شده و مالکان این املاک می‌توانند از خدمات آن نظیر مالکیت ثبتی و در راستای تضامین تسهیلات مختلف استفاده کنند و این کار کمی نبوده است.

احداث سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه سخنانش با اشاره به اجرای پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم، گفت: این نهاد از ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال توسط دولت؛ احداث ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری، در مجموع احداث  ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تعهد کرده است.

نیکزاد از اجرای عملیات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن در سراسر کشور خبر داد و افزود: کار ساخت بسیاری از این واحد در مرحله نازک کاری است و به امید خدا تا ۲ ماه دیگر برنامه های افتتاح و بهره برداری از این واحدهای آغاز خواهد شد و در نیمه دوم سال؛ نیز هرماه برنامه افتتاحیه در سطح کشور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در چهار سال آینده، بنیاد مسکن ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح روستاها و شهرها کشور را با دولت تفاهم کرده است بیان داشت: انشاالله با کمک همه دستگاه های اجرایی مانند شهرداری ها، شورای شهرها، استانداری ها، فرمانداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها و راه شهرسازی مرحله به مرحله براساس آمارها و نیازهای استان ها برنامه ریزی و ساخت پروژه ها را آغاز می کنیم.

لزوم عملیاتی شدن مصوبه پرداخت تسهیلات روستایی

نیکزاد همچنین به مصوبه شورای عالی مسکن کشور و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی برای پرداخت تسهیلات مسکن به ویژه وام مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: تسهیلات مسکن برای روستاییان ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد با ضمانت زنجیره ای سفته ای خود اهالی روستا پرداخت می شود و برای وام مسکن برای شهرهای کوچک و متوسط کشور به ترتیب ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیون تومان و برای شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه از دولت خواست اجرای مصوبه پرداخت تسهیلات مسکن را عملیاتی کند و گفت: اگر این تسهیلات به موقع به دست مردم نرسد آنها مجبور به ساخت و سازهای غیرمجاز با مصالح بی کیفیت و خارج از نظارت های فنی می شوند و در آینده با توجه به حادثه خیز بودن کشور ما که روی نوار زلزله قرار دارد مانند ساختمان متروپل شاهد حوادث متعددی خواهیم بود، بنابراین پرداخت این تسهیلات ضرورت دارد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخچه این نهاد در ۲۱ فروردین سال ۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای ساخت مسکن مستعضفان و محرومان گفت: این نهاد در تفاهم نامه جداگانه ساخت مسکن برای مددجویان کمیته امداد و محرومان بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین حادثه دیدگان اعم زلزله زدگان و سیل زدگان را برعهده داشته و از ابتدای انقلاب تاکنون خدمات بسیاری به محرومان ارایه کرده و در امور مسکن عصای دست نظام بوده و همواره در میدان و خط مقدم کمک رسانی حضور داشته است.

ساخت ۶۰هزار واحد مسکن محرومان در کشور

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن محرومان با کمک بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در کشور خبر داد و به خبرگزاری صدا و سیما، گفت: از این تعداد ۲۰ هزار واحد با کمک بنیاد مستضعفان و ۴۰ هزار واحد با همکاری کمیته امداد ساخته میشود.

رئیس بنیاد مسکن در خصوص مقاوم سازی مسکن روستایی هم گفت: بنیاد مسکن ۲۰۰ هزار واحد در روستا‌ها و ۲۰۰ هزار واحد نیز در شهر‌ها مقاوم‌سازی خواهد کرد.

رئیس بنیاد مسکن همچنین از پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مقاوم سازی مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد خبر داد و افزود: برای پرداخت وام منتظر ابلاغ سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی هستیم.

نیکزاد گفت: ساخت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن شهری هم از جمله سنندج، زاهدان، زنجان، بندرعباس و قم در حال اجراست.

رئیس بنیاد مسکن همچنین با اشاره به تخصیص هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای طرح هادی در سال جاری گفت: در مصوبات اخیر مجلس با کلیات آن موافقت شده، 3 هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای اجرای طرح هادی در نظر گرفته شده است.