شناسهٔ خبر: 110538 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

درشورای مسکن استان اعلام شد:

احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی طی مدت ۴ سال سهم خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن

شورای مسکن خراسان جنوبی1.jpg درسومین جلسه شورای مسکن اعلام شدکه ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی طرح نهضت ملی مسکن طی مدت ۴ سال درخراسان جنوبی احداث می شود.

سومین جلسه شورای مسکن خراسان جنوبی به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با حضور معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری، مدیرکل راه وشهرسازی استان(دبیرشورا) و کلیه اعضاء در محل سالن جلسات استاندار و با ۴ دستور کار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(خراسان جنوبی) مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این جلسه گفت: خراسان جنوبی در سه شاخص نسبت تامین زمین به برنامه ابلاغی، نسبت متقاضیان تعیین تکلیف شده به کل متقاضيان و نسبت تعداد واحدهای دارای شروع عملیات اجرایی به زمین تامین شده در رتبه دوم طرح نهضت ملی مسکن کشور طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که تداوم آن نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی همه‌جانبه متولیان  است.

وحید داعی افزود: ۴۰ هزار واحد مسکونی سهمیه خراسان جنوبی در این طرح است که در چهار سال باید به اتمام برسد و از این تعداد ۱۸ هزار واحد در حوزه روستایی و ۲۲ هزار واحد مسکن شهری است.

وی بیان کرد: تاکنون ۷۳ هزار و ۹۸۷ نفر درخراسان جنوبی از ابتدای طرح اقدام ملی ونهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد برای ۳۲ هزار واحد تامین زمین صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در زمینه تسهیلات بانکی برای مرکز استان تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرستان‌ها ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که در این زمینه مشکلی وجود نداردو درمجموع سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن درکشورپیش‌بینی شده که با همه توان باید نسبت به جذب سهمیه استان اقدام کنیم.

داعی با بیان اینکه از طرح تامین زمین‌های مازاد دولتی تاکنون تعیین تکلیفی صورت نگرفته است توضیح داد: طبق قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌ها باید زمین‌های مازاد را برای تامین زمین مورد نیاز طرح واگذار کنند.

وی گفت: علاوه براین طبق قانون دستگاه‌های خدمات‌رسان روبنایی و زیربنایی باید برنامه‌ریزی لازم را برای تامین خدمات در سایت‌های نهضت ملی مسکن داشته باشند که با توجه به آغاز عملیات اجرایی تامین آب و برق از مهمترین نیازمندی‌ها است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تخفیفات ۳۰  و ۵۰ درصدی پروانه توسط شهرداری و نظام مهندسی ساختمان باید اعمال شود تاکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع که پروژه نباید معطل پروانه بماند، شهرداری‌ها باید طبق تفاهم نامه فی مابین وزارت کشور و راه و شهرسازی حداکثر ظرف مدت یکماه نسبت به صدور پیش پروانه ساختمانی اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی هم دراین جلسه بیان داشت: از چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال ۴۰ هزار مسکن سهم خراسان جنوبی است که برای تحقق آن همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند.طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت‌های مهم دولت و استان در حوزه اجرایی است و هیچگونه کوتاهی در این زمینه پذیرفته نخواهد بود.

وی گفت: طبق آخرین شاخص‌های اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی، خراسان جنوبی در رتبه دوم طرح قرار دارد ضمن اینکه موقعیت باید حفظ و ارتقا داده شود طرح‌های تشویقی و تنبیهی برای مدیران این حوزه در استان در نظر گرفته خواهد شد.تا این مرحله کار خوب پیش رفته و از مدیران پیشتاز تقدیر می‌شود اما ادامه کار نیازمند همراهی و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های متولی است که باید با اولویت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن از طرح‌های کلیدی کشور است گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان زیربنایی و روبنایی با توجه به مصوبات شورای مسکن اقدامات لازم را در جهت تهیه طرح، تامین منابع و اجرای به‌موقع مصوبات در دستور کار قرار دهند.

لازم بذکر است ارائه گزارش توسط دبیر شورا،گزارش آخرین وضعيت عملکرد تامین زمین و ارائه گزارش تامین خدمات زیربنایی در سایت‌های نهضت ملی مسکن  توسط مدیران عامل شرکت های آب،برق،گاز و مخابرات از جمله دستور کارهای مطرح شده دراین جلسه بود.