شناسهٔ خبر: 110548 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس عنوان كرد؛

سامانه ۱۴۱ آماده خدمات رساني به كاربران جاده ای

141 فارس اپراتور های سالن عملیات ۱۴۱ بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی کاربران جاده ای از طریق سامانه گویا ۱۴۱ می باشند که پس از دریافت اطلاعات، اقدام به ثبت و ارسال پیامک به کاربر تماس گیرنده و اطلاع رسانی به مسئولین مربوطه می كنند.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی(فارس)، راهداري و حمل و نقل جاده اي بعنوان يكي از متوليان مهم تردد ايمن و روان در جاده هاي برون شهري نقش مهمي در ارائه خدمات به كاربران جاده اي دارد، مركز مديريت راه ها با نصب و راه اندازي سامانه هاي هوشمند  جاده اي و پاسخگويي و ارائه خدمات به كاربران جاده اي ، نقش مهمي در ايجاد تردد ايمن و روان در جاده هاي برون شهري دارد.

عليرضا راستيار با اشاره به مطلب فوق، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آذرماه سال ۱۳۸۷ اقدام به راه اندازی سامانه ۱۴۱ با هدف بهينه سازي و بهره برداري از راه هاي كشور کرد و در حال حاضر نيز بصورت شبانه روزی از طریق تلفن گویا ، پيامك، اپلیکشن و سایت اینترنتي WWW.۱۴۱.ir، پل ارتباطی کاربران جاده ای با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشد.

وي ادامه داد: اپراتور های سالن عملیات ۱۴۱ بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی کاربران جاده ای از طریق سامانه گویا ۱۴۱ می باشند که پس از دریافت اطلاعات، اقدام به ثبت و ارسال پیامک به کاربر تماس گیرنده و اطلاع رسانی به مسئولین مربوطه می كنند.

راستيار ضمن تشريح نوع مشكلات مطروحه توسط مخاطبان سامانه هوشمند ۱۴۱ تأكيد كرد: بخش عمده اطلاعات دریافتی از کاربران جاده ای شامل مشکلات جاده ای (چاله، خرابی آسفالت، خاموشی روشنایی و ...) ، رسيدگي به شکایات و مطالبات رانندگان در حوزه حمل و نقل کالا و بار (عدم صدور بارنامه ، کرایه مازاد، عدم تخلیه بار و ...)، شکایات در حوزه حمل و نقل مسافر (تأخیر در حرکت ، توقف بیش از حد ، دریافت کرایه خارج از عرف و ...)، اعلام مسافت مبدأ و مقصد درخواستی و ارائه بهترین مسیر براي سفر و شکایات در حوزه حریم راه ( تجاوز به حریم راه، ایجاد ترافیک توسط دست فروشان و ...) بوده است.

سرپرست اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس با اشاره به ساير خدمات مركز مديريت راه ها در سامانه ۱۴۱ عنوان كرد: اطلاع رسانی درخصوص کارگاه های جاده ای و محدودیت ها یا مسیر جایگزین جهت تردد روان، پیش بینی هواشناسی و اطلاع رسانی به تیم های گشت راهداری مبنی بر آماده باش در محورهای مواصلاتی، گزارش هواشناسی  هنگام بارش باران، برف، تگرگ و مه  و اطلاع رسانی در بازه زمانی یک ساعته از شرایط جوی محورها جهت خدمت رسانی به هموطنان در حال تردد در محورها، اعلام وضعیت ترافیکی بر اساس تصاویر دریافتی از سامانه های نظارت تصویری و ارائه راهکار های مناسب جهت بر طرف نمودن مشکل و ایجاد ترافیک روان از جمله خدمات اين مركز است.

راستيار ضمن اشاره به اهميت تحليل آماري تماس هاي مركز ۱۴۱ گفت: در هر ماه بصورت تقريبي۱۰۹۵۰ تماس دریافتی از کاربران جاده ای ثبت مي شود كه  ۴۲۰ تماس مربوط به حوزه حمل و نقل کالا و مسافر، ۶۸۰ تماس مربوط به شکایات از مشکلات جاده ای و۱۱۰تماس، اطلاع رساني تصادف فوتی، جرحی و خسارتی است.

وي در خصوص نتيجه پيگيري تماس هاي وارده در مركز ۱۴۱ تصريح كرد: به تمام تماس هاي ورودي مركز ، يك موضوع مهم استنباط و تا حصول نتيجه پيگيري مي گردد كه بعنوان مثال۹۰درصد موارد و مشکلات مشاهده شده جاده ای توسط اکیپ های راهداری بصورت شبانه روزی بر طرف شده،  ۹۵درصد شکایات حوزه حمل و نقل کالا و مسافر توسط کارشناسان مربوطه بررسي شده و بصورت متوسط۲۱۰ مورد وضعیت ترافیکی توسط اپراتورهای سالن عملیات ۱۴۱  بصورت ماهانه به گشت های راهداری اطلاع رسانی مي گردد تا تمهيدات لازم در خصوص ايجاد تردد روان و ايمن فوراً اقدام لازم صورت گيرد.