شناسهٔ خبر: 11061 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در هفته دولت؛

بهره‌برداری از ۲۰ پروژه راه و شهرسازی استان یزد با اعتبار ۱۹۹ میلیارد ریال

یزد به مناسبت گرامیداشت هفته دولت ۲۰ پروژه حوزه راه و مسکن در استان یزد به بهره‌برداری می‌رسد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره كل راه و شهرسازی استان یزد، غلامرضا رضایی ضمن اعلام این خبر گفت: برای اجرای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۱۹۹ میلیارد ریال هزینه شده است كه در حوزه راه‌های بین شهری می‌توان از بهره‌برداری از پروژه‌هایی همچون ۷۶ كیلومتر روكش آسفالت و ۲۶ كیلومتر انواع حفاظ‌های جانبی وگاردریل نام برد. در حوزه راه‌های روستایی نیز این پروژه‌ها شامل احداث ۲۵.۵ كیلومتر راه روستایی، بهسازی ۲۵ كیلومتر راه روستایی و ۵۴ كیلومتر هم روكش آسفالت راه‌های موجود است.

مدیركل راه و شهرسازی استان یزد افزود: سهم بالای ترافیك سنگین از كل ترافیك عبوری (حدود ۴۰ درصد) و اختلاف بسیار زیاد با میانگین كشوری (۲۵ درصد) بوده و همچنین موقعیت ممتاز حمل و نقلی استان به جهت تلاقی كریدورهای حمل و نقلی شمال- جنوب و شرق- غرب در استان و نیز وجود پنج راه عظیم ریلی در بافق و مركزیت جغرافیایی استان در كشور و دسترسی آسان از ویژگی‌های این استان برشمرده شده است.

 رئیس شورای حمل و نقل استان ، با اشاره به شروع عملیات اجرایی بندر خشك در استان وموقعیت ممتاز حمل و نقل ریلی و جاده ای و شرایط  اقلیمی متفاوت (كویری، كوهستانی، تهدید شن‌های روان، برف‌گیر)  به سهم بالای تلفات واژگونی در استان اشاره كرد و افزود: خستگی  و خواب آلودگی رانندگان به سبب ورود به استان پس از ساعت‌ها رانندگی عامل اصلی این گونه حوادث جاده‌ای است.

وی در خصوص مهمترین شاخص‌های حمل و نقل جاده‌ای گفت: بر اساس آمارنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كشور، مجموع راه‌های اصلی و فرعی تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی در استان ۲۳۵۳ كیلومتر است كه شامل ۶۵۳ كیلومتر بزرگراه (۴.۵ درصد از بزرگراه‌های كشور و رتبه ۸ كشوری)، ۶۶۳ كیلومتر راه اصلی (۲.۶۶ درصد از راه‌های اصلی كشور و رتبه ۱۵ كشوری)، ۱۰۳۷ كیلومتر راه فرعی (۲.۳۹ درصد از راه‌های فرعی كشور و رتبه ۱۶ كشوری) و  ۲۱۷۵ كیلومتر راه روستایی (۲.۰۶ درصد از راه های روستایی كشور و رتبه ۲۲ كشوری) را در خود جای داده است.

مدیركل راه و شهرسازی استان، طول كل راه‌های شریانی كشور ۳۴۶۳۳ كیلومتر و استان یزد ۱۱۶۶ كیلومتر عنوان كرد كه سهم استان در مقایسه با سهم كشوری  ۳.۳ درصد بوده و رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.

نكته قابل توجه اینكه علیرغم سهم و رتبه بالای استان در طول راه‌ها در كشور (رتبه ۱۳)، خوشبختانه میزان و رتبه تلفات جاده‌ای استان بسیار پایین بوده (رتبه ۳۱) و این نشان دهنده ایمنی بالای راه‌های استان نسبت به كشور است. این با وجودی است كه از لحاظ سرانه اعتبار فصل حمل و نقل، سرانه اعتبارات هزینه‌ای و سرانه اعتبار به طول راه‌ها، اعتبار مناسبی نداشته و رتبه ۳۰ كشور را دارا هستیم.

رئیس شواری حمل و نقل استان در خصوص آمار مقایسه‌ای تلفات جاده‌ای خاطرنشان كرد: با عنایت به اینكه سهم راه‌های استان یزد از كشور، ۲.۷ درصد است سهم تلفات جاده‌ای استان از كشور ۱.۲۸ درصد اعلام شده و با توجه به اینكه تلفات جاده‌ای در هر صد كیلومتر برای كشور ۱۲.۷ و برای استان ۶ است. تلفات برون شهری كشور ۱۰۹۵۱ نفر و استان ۱۴۱ كه كمترین میزان تلفات كشوری را داراست.

وی  افزود: اداره كل راه و شهرسازی استان یزد در قالب هشت مدیریت و ۱۱ اداره شهرستانی و ۲۷ اداره ستادی و با ۵۱۹ نفر پرسنل مشغول انجام وظایف قانونی خود است.

اعتبار استانی اداره كل در سال ۱۳۹۳ مبلغ ۵۵۷.۰۲۸ میلیون ریال بوده كه مبلغ ۱۸۱.۶۵۴ میلیون ریال آن تخصیص یافته است جمع كل اعتبارات مصوب استان در سال ۱۳۹۳ مبلغ ۱.۲۳۱ میلیارد ریال  بوده كه ۶۸۹ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

رضایی در حوزه راهسازی این اداره كل گزارش داد: این اداره كل در سال‌های ۹۲ و ۹۳ پیگیری عملیات اجرایی احداث بزرگراه و یا باند دوم راه‌های استان را در قالب ۴ پروژه به طول ۱۱۰ كیلومتر در دست اقدام داشته كه در دو سال گذشته اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد ریال در این پروژه‌ها هزینه شده است. لازم به ذكر است برای اتمام پروژه‌های مذكور بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ادامه عملیات اجرایی احداث راه اصلی بالغ بر ۱۹۰ كیلومتر در قالب سه پروژه و نیز بهسازی و ارتقای راه‌ها به راه اصلی به طول ۵۰ كیلومتر نیز از دیگر اقدامات این اداره كل در سال‌های مذكور بوده است. از مهمترین پروژه های ملی راهسازی استان احداث باند دوم یزد ـ طبس، كنار گذر زارچ ـ اشكذر، بزرگراه یزد ـ بافق، احداث راه اصلی بهاباد ـ دربند ـ نایبند، بهسازی محور یزد- خاتم، احداث راه اصلی زرند ـ بافق، احداث راه ندوشن –ورزنه، احداث راه ابركوه – مروست را می‌توان نام برد.

مدیركل راه و شهرسازی استان در خصوص فعالیت‌های حوزه راهداری گفت: علاوه بر این در سال ۹۳ این اداره كل در راستای افزایش ایمنی راه‌های استان اقدام به خط كشی ۲۵۹۵ كیلومتر  از راه‌ها، نصب ۷۲۷۰ عدد تابلو و نیز نصب ۴۳ كیلومتر گاردریل در راه‌های استان کرده كه نتیجه آن كاهش نزدیك به ۵ درصدی تلفات جاده‌ای استان نسبت به سال قبل بوده است.

همچنین در ادامه این روند در سه ماهه اول سال جاری نیز شاهد كاهش تلفات جاده‌ای به میزان ۲۰ درصد بوده‌ایم.

رضایی نیز گزارشی از حوزه احداث و توسعه ساختمان‌های دولتی داد و افزود: از مهمترین پروژه‌های عمرانی ساختمانی نیز می‌توان به تكمیل مجتمع فرهنگی هنری یزد، مطالعه و احداث مجتمع فرهنگی زارچ، مطالعه و احداث ساختمان فرهنگی و تبلیغی بافق، مطالعات احداث سالن وكانون پرورش فكری صدوق، مطالعه و احداث ساختمان اداره كل ثبت احوال یزد، احداث كانون اصلاح و تربیت یزد، مطالعه و احداث مجتمع اداری بهاباد، مطالعه و احداث بخشداری مروست، مطالعه واحداث مجتمع اداری ابركوه، مطالعه واحداث مجتمع اداری خاتم اشاره کرد كه با زیربنای حدود ۲۴۹۰۰ مترمربع (شامل ۱۰ پروژه) در حال احداث است. همچنین كتابخانه مركزی مهریز در زمین به مساحت ۲۶۰۰ مربع و بازیربنای ۸۶۷ متر مربع و محوطه ۱۹۱۵  مترمربع در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسیده است

وی درباره برنامه‌های این اداره کل در زمینه افتتاح واحدهای مسكن مهر گفت: كل پروژه‌های مسكن مهر ۲۲۰۴۶ واحد شامل ۸۶۸۰ واحد تعاونی مسكن مهر، ۱۸۱۸ واحد سه جانبه مسكن مهر،۹۴۳ واحد خیرین، ۶۰۷ واحد بهزیستی، ۱۱۰۲ واحد اجاره داری ۵ ساله، ۵۱۵۱ واحد خودمالكین، ۳۷۴۵ واحد است. مجموع افتتاح‌ها تاكنون ۱۴۹۸۶ واحد بوده است كه از این تعداد ۵۷۳۹ واحد آن در دوره دولت یازدهم بوده است.  در حال حاضر تعداد واحدهای آماده افتتاح ۲۳۹۶ واحد مسكن مهر بوده و همچنین با برنامه‌ریزی انجام شده، زمان بهره برداری كامل مسكن مهر استان یزد پایان سال ۱۳۹۴ است.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تهیه طرح‌های توسعه شهری اشاره كرد و افزود: از جمله وظایف این اداره كل تهیه و نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه شهری است كه در این راستا این اداره كل ۲۲ طرح توسعه شهری در دست اقدام دارد كه شامل یك طرح مجموعه شهری، یك طرح ناحیه‌ای، یك طرح طراحی شهری و مناسب سازی و ۱۹ طرح جامع و جامع تفصیلی شهرهای مختلف است. لازم به ذكر است ۷ طرح از این مجموعه تهیه و ابلاغ شده و بقیه نیز در مراحل مختلف تهیه و بررسی و تصویب هستند./

نظر شما