شناسهٔ خبر: 110674 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان استان خبر داد:

آغازعملیات اجرایی بیش از ۴۷هزار واحد مسکونی در سطح استان خراسان رضوی/ بهره برداری از واحدهای مسکونی در هفته دولت

ببینید| پیشرفت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان جنوبی معاون مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی با اعلام ثبت نام ۳۷۱ هزار و ۴۷۷ نفر در استان خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی بیش از ۴۷هزار واحد مسکونی در سطح استان آغاز شده است.

محمدعلی منصوری معاون مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اعلام ثبت نام ۳۷۱ هزار و ۴۷۷ نفر در استان خراسان رضوی گفت: از این تعداد۱۱۸ هزار و۹۵۰ نفر انصراف داده اند و۱۴۸ هزار ۵۱۱ نفر حائز شرایط هستند و حدود ۵۰ هزار نفر  تاکنون تایید نهایی شده اند و از این تعداد ۱۱ هزار و سی و شش نفر واریز وجه داشته اند.

وی با اشاره به انجام مرحله اول پالایش ها در استان بیان کرد: بیشترین استقبال متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای گلبهار، مشهد و نیشابور بوده است.

منصوری سقف تعهد چهار ساله استان را قریب به ۴۰۰هزار نفر عنوان کرد و افزود: سهمیه ساخت مسکن برای سال اول ۹۳هزار و هفتصد نفر است .

آغاز عملیات اجرایی ۴۷ هزار واحد مسکونی در سطح استان در سال جاری

معاون مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی ۴۷ هزار واحد مسکونی در سطح استان در مراحل مختلف اجرایی است و عملیات اجرایی ۱۸ هزار و هشتصد واحد مسکونی نیز سال گذشته آغاز شده بود.

وی در ادامه افزود: از این ۴۷ هزار واحد مسکونی ۱۶ هزار واحد روستایی است و ۱۷ هزار و پانصد در شهرهای بیش از یکصد هزار نفر جمعیت بوده و در حدود یازده هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید است و همچنین ۵ هزار و ۶۰۰نفر باز آفرینی شهری و مابقی خود مالکین هستند.

منصوری با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه ها که برخی در مرحله فونداسیون است و برخی در مرحله نازک کاری است، ابراز امیدواری کرد برخی از واحدهای مسکونی در هفته دولت به بهره برداری برسد.

معاون مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی در مورد تامین زمین در خراسان رضوی تصریح کرد: مشکلات زیادی در زمینه تامین زمین دراستان وجود دارد و با توجه به اینکه اراضی مسکونی موجود در داخل محدوده شهرها بسیار اندک است ولی با تمام مشکلات تا امروز برای ۷۳ هزار واحد مسکونی تامین زمین انجام شده است و در تلاش هستیم تا سقف ۱۴۰هزار واحد را تا تیر ماه تامین کنیم.

 تامین زمین ۵۰ درصدی اراضی دوساله به نسبت افراد حائز شرایط

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک پنجم از اراضی برنامه ۴ ساله تامین شده است، افزود: قریب به ۵۰ درصد اراضی دوساله به نسبت افراد حائز شرایط نیز تامین شده است.

منصوری در مورد اجرای بیمه کیفیت واحدهای مسکونی خاطر نشان کرد: همه پروژه ها زمانی که به مرحله قرارداد با پیمانکار می رسند، بیمه کیفیت می شوند و علاوه بر آن مشاورانی ذی صلاح نظارت مضاعف برعملیات اجرایی پروژه ها را برعهده دارند.

معاون مسکن و ساختمان استان خراسان رضوی  یکی از الزامات پروژه ها را بحث ژئوتکنیک و مکانیک خاک عنوان کرد و افزود: با آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قراردادی منعقد کرده ایم که آزمایش و تست پروژه ها را انجام دهند.

منصوری در مورد طرح مسکن مهر در استان بیان کرد: بیش از ۱۲۰هزار واحد مسکن مهر در استان خراسان رضوی وجود دارد که از این مقدار پنج هزار و ۴۰۰ واحد تکمیل نشده بود که از این تعداد در حدود ۱۵۰۰ واحد به دلیل عدم متقاضی به طرح نهضت ملی مسکن تبدیل شده است و همچنین برخی از پروژه ها به دلیل عدم تکمیل آن از سوی پیمانکارها، مشکل حقوقی دارند که از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری هستیم.