شناسهٔ خبر: 110957 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل بازرسی استان :

سرعت بخشی به طرح ۸۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن مورد حمایت مسئولان استان مرکزی است

نهضت ملی مسکن مدیر کل بازرسی استان مرکزی گفت: تولید مسکن ارزان قیمت از اولویت‌های دولت سیزدهم است، از این رو سرعت بخشی در اجرای طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن مورد حمایت دستگاه های نظارتی و اجرایی این استان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی( استان مرکزی)، مدیرکل راه وشهرسازی استان، مدیرکل بازرسی،مدیرکل دیوان محاسبات و تعدادی از مسئولین استانی از روند احداث پروژه ۸۱۰۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن درشهر اراک بازدید کردند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی درحاشیه این بازدید بیان داشت: این استان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و تاکنون بیش از نیمی از سهمیه اراضی چهارساله استان در راستای این طرح تامین و در اختیار متقاضیان قرار گرفته گرفته است .

حمید انعامی افزود: مراحل اخذ مجوز نقشه های فنی در نظام مهندسی ساختمان طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن اراک در حال انجام است و امید است تا پایان این هفته نقشه های فنی مرحله تایید کمیته های فنی را دریافت کند. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی عنوان کرد: در شهرداری اراک نیز دستور نقشه های معماری صادر شده و امید است مراحل صدور جواز نیز در اسرع وقت انجام شود و همچنین قرارداد ساخت تجهیز کارگاه نهایی نیز با ۲ شرکت انجام شده و امید است تا پایان شهریورماه هم قرارداد تجهیز کارگاه کامل انجام شود.

انعامی ادامه داد: همچنین قرارداد ساخت قالب طرح که به صورت قالب تونلی انجام می‌شود با سه شرکت معتبر انجام شده و بازدیدهای کارشناسی نیز از واحدهای تولیدی ساخت قالب انجام شده و امید است نخستین مرحله قالب‌ها تا ۱۵ تیرماه آماده سازی و به کارگاه منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات آماده سازی و ساخت طرح در مجموع حدود هفت درصد پیشرفت دارد گفت: قرارداد شرکت مجری برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۳۰ ماهه است و امید است با تعامل و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی ذیربط این مهم در بازه زمانی تعیین شده تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت : به صورت هفتگی با دستگاههای خدمات رسان نشست‌های متعددی برگزار و استعلام‌های مربوطه نیز انجام شده است چرا که بر این باور هستیم که این طرح نباید دچار وقفه و همچنین بوروکراسی اداری شود.

وی بیان داشت: در طرح آمایش سرزمینی استان، ساخت و سازها باید به سمت شهرهای جدید هدفگذاری شود و با این روند می توان شاهد توسعه و رشد شهر اراک بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر شده به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک مدرسه ساخته شود و این طرح مصوبه کمیسیون ماده پنج دارد و بر اساس این قوانین باید حداقل سرانه‌ها اعم از آموزشی، تجاری، فرهنگی و مذهبی لحاظ شود.

انعامی افزود: پیگیر هستیم این قانون، آیین نامه اجرایی مشخص و همچنین قابلیت اجرا داشته باشد و بر اساس قانون، میزان هزینه ساخت این طرح از محل تملک دارایی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه  این اراضی اوقافی است، امید است با نوسازی مدارس و دستگاه‌های نظارتی به جمع بندی واحدی برسیم که هم سرانه ها تامین و هم قانون اجرایی شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص روند اجرایی طرح نهضت ملی شهرستانها نیز گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح در شهرستانهای استان حدود ۳۰ درصد است که امید است در این فصل کاری حداکثر پیشرفت را شاهد باشیم تا در برخی شهرستانها طرح نهضت ملی، بهره برداری شود.

 انعامی یادآور شد: در بحث خودمالکی و واگذاری ها، به صورت گروهی که از سوی بنیاد مسکن به عنوان‌کارگزار در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، برخی واحدهای مسکونی ساخته شده و در شهرستان تفرش نیز برخی متقاضیان ساکن شدند.

سید مهدی تقوی مدیرکل بازرسی استان نیز در جریان بازدید از روند اجرایی طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن اراک افزود: با توجه به اینکه مجری طرح از تجربه و تخصص بالایی در ساخت مسکن به لحاظ کیفیت و سرعت اجرا برخوردار است، مورد حمایت دستگاه‌های نظارتی و اجرایی است بنابراین انتظار می‌رود در بازه زمانی تعیین شده، گام‌های موثری در ساخت واحدهای مسکونی جامعه هدف برداشته شود و هیچگونه اغماض و کوتاهی در این راستا پذیرفتنی نیست.

وی تاکید کرد: انتظار می‌ رود موارد و  مشکلات کنونی و آتی این طرح به مسئولان ذیربط انعکاس داده شود چرا که با جدیت پیگیری می‌شود تا کوچک ترین تاخیری در روند اجرایی طرح صورت نگیرد و همچنین پس از تکمیل واحدهای مسکونی نیز شاهد شکایات مردمی از حیث کاستی ها و ضعف ها نباشیم.

مدیر کل بازرسی استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت مصالح ساختمانی رو به افزایش است، تاخیر در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان علاوه بر ایجاد نارضایتی میان مردم، منجر به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای تکمیل این واحدهای مسکونی می شود.

 تقوی بیان کرد: حجم ساخت طرح نهضت ملی مسکن شهر اراک بسیار بالا است و امید است شرکت مجری  با توجه به سوابق بالای خود در امر ساخت مسکن، در اسرع وقت نسبت به بهره برداری از این واحدهای مسکونی اقدام کند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.