شناسهٔ خبر: 11100 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

نیاز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری از ۴۶۴ طرح عمرانی / تکمیل کریدورهای ۱۰ گانه جاده‌ای در انتظار تامین اعتبار

رامین یعقوبی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از تکمیل ۱۰ کریدور اصلی نوع اول جاده‌ای و ۷ کریدور اصلی ریلی در کشور خبر داد و گفت: تکمیل کریدورهای ۱۰ گانه نوع اول جاده‌ای به طول ۱۹ هزار کیلومتر نزدیک ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع می‌خواهد.

رامین یعقوبی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بودجه سال ۹۴ وزارتخانه ۶۴۰۰ میلیارد تومان است٬ گفت: تکمیل و بهره‌برداری ۴۶۴ طرح زیر نظر وزارت راه و شهرسازی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع می‌خواهد. از تعداد پروژه‌های یادشده ۳۱۲ طرح در حوزه حمل‌ونقل با اعتباری حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان است بنابراین با توجه به بودجه محدود و وجود شکاف عمیق بین اعتبار مصوب سنواتی و منابع مورد نیاز٬ بهترین راهکار اولویت‌بندی و ساماندهی طرح‌ها و پروژه‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: بخشنامه بودجه سال‌های ۹۳ و ۹۴ تأکید داشت که حتما طرح‌ها براساس یکسری شاخص‌ها همچون پیشرفت فیزیکی ساماندهی و اولویت‌بندی شوند و اگر طرح‌هایی فاقد آن شرایط و بدون بازده موثر باشند می‌توانند مسکوت بمانند یا عملیات اجرایی‌شان به کندی پیش رود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به الزاماتی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در چارچوب بخشنامه بودجه به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد٬ طرح‌های پیوست قانون بودجه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی به لحاظ اعتبارات اندک و کم بودن قدرت مانور ساماندهی و اولویت‌بندی شدند که نمودش در کریدورهای توسعه‌ای است بر همین اساس ۱۰ کریدور اصلی نوع اول جاده‌ای و ۷ کریدور اصلی ریلی در کشور تعریف شد.

وی طول کریدورهای ۱۰ گانه نوع اول جاده‌ای را ۱۹ هزار کیلومتر خواند و افزود: نزدیک ۴۲ هزار میلیارد تومان تکمیل این کریدورها منابع می‌خواهد. البته چند خلاء یا فاصله فیزیکی در این کریدورها وجود دارد مثلا از مرز گوآدر تا چابهار و از شملچه تا مرز عراق اتصالی نیست یعنی باید پروژه‌های کوچک با اعتباری حدود ۲۰-۳۰ میلیارد تومان تعریف و اجرا شود تا کسی که از مرز گوآدر وارد کشور ایران می‌ِشود بتواند مستقیم سواحل جنوبی ایران را طی و از مرز شلمچه به بصره و سایر مقاصد عزیمت کند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی درباره چشم‌انداز تکمیل کریدورهای نوع یک جاده‌ای توضیح داد: تمام این کریدورها شامل یکسری طرح‌های اجرایی در پیوست قانون بودجه هستند با توجه به اینکه امسال خاتمه اجرای برنامه پنجم توسعه است و افق تکمیل بیشتر این طرح‌ها سال ۹۶ و ۹۷ دیده شده احتمال زیاد در برنامه ششم نیز می‌آیند. در کل تا پایان برنامه توسعه ششم پیش‌بینی می‌شود ۷۰-۸۰ درصد طرح‌های کریدورهای ریلی و نوع یک جاده‌ای در صورت تأمین اعتبار لازم تکمیل می‌شوند و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه سعی‌ می‌شود که خطوط ریلی حداقل وصل کننده مرزهای کشور٬ بنادر و نقاط شمال و جنوب و شرق و غرب و چشمه های باری در کشور تکمیل و به بهره‌برداری برسند. در توضیح چشمه‌های باری احداث راه‌آهن دوخط اصفهان- اهواز را می‌توان مثال زد که در صورت اجرا دو قطب صنعتی کشور ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان با ریل و به صورت مستقیم به یکدیگر متصل می‌شوند./

برچسب‌ها:

نظر شما