شناسهٔ خبر: 111036 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

۵۹طرح تفصیلی شهرهای استان اصفهان در دست تهیه است

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تا کنون ۳۰ طرح تفصیلی شهرهای استان ابلاغ شده است از در دست تهیه بودن ۵۹ طرح تفصیلی در سطح استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: این استان به دلیل تهیه و تصویب تنوعی از طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش ۱۰۰ درصدی پهنه سرزمین در استان اصفهان، دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور است.  

وی افزود: استان اصفهان به لحاظ دارا بودن ۱۱۴ شهر و از طرفی روابط متقابل و درهم‌تنیده کلان‌شهر اصفهان با شهرهای واقع در مجموعه شهری، از بزرگ‌ترین شبکه و نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت طرح‌های توسعه شهری و فراشهری استان اصفهان اذعان داشت: تا کنون ۳۰ طرح تفصیلی برای شهرهای استان ابلاغ شده (تعداد ۱۳ طرح آن مربوط به بعد از سال ۱۳۹۷ است)، ۱۳طرح تفصیلی در مرحله اتمام و ارائه به کمیسیون ماده ۵ جهت تصویب بوده و ۵۹ طرح در مرحله تهیه است.  

وی اضافه کرد: ۱۱ طرح تفصیلی در مرحله تحویل مدارک و ابلاغ، قرار دارند، همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲ همه شهرهای استان از طرح جامع، تفصیلی و مصوب برخوردار شوند.  

قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: تهیه طرح‌های تفصیلی به عنوان طرحی که در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع، حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کاربری‌ها، تراکم‌ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کند، از سال ۱۳۹۳ و برای شهرهای مشمول این طرح در دستور کار اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان قرار گرفت.  

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود قرارداد طرح تفصیلی ۱۵ شهر دیگر استان نیز طی سال ۱۴۰۱و ۱۴۰۲ منعقد شود. اذعان داشت: علاوه بر طرح‌های تفصیلی مذکور بازنگری طرح جامع شهرهای اصفهان، مبارکه، نائین و نطنز با رویکردهای نوین و بازآفرینی شهری در دست تهیه است.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان توضیح داد: مطالعات مرحله اول تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین به عنوان اولین پایلوت کشوری اتمام یافته و مرحله دوم در دستور کار جهت تامین اعتبار است.  

وی گفت: تهیه طرح جامع نطنز با رویکرد نوین به عنوان دومین پایلوت کشوری در مرحله اول، قرار دارد. و طرح جامع نایین با رویکرد بازآفرینی شهری و حفاظت از بافت تاریخی در مرحله تهیه است.