شناسهٔ خبر: 111155 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

ثبت بیش از ۲۰ رکورد لرزه‌ای در استان هرمزگان/ضرورت مقاوم‌سازی و پایدارسازی واحدهای مسکونی روستایی

اسماعیل فرزانگان مدیر شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت بیش از ۲۰ رکورد لرزه‌ای در استان هرمزگان خبر داد و بر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی استان تاکید کرد.

اسماعیل فرزانگان مدیر شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان بخشی  از جزئیات زلزله استان هرمزگان در طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ پرداخت و اعلام کرد: اولین رویداد زلزله در استان هرمزگان با بزرگی ۴.۴ در ساعت ۱۸:۴۰ روز ۲۴ خرداد رخ داد و بعد از آن روز ۲۵ خرداد در ساعت ۱۰:۲۵ زلزله با بزرگی ۴.۵ و ساعت ۱۰:۳۶ نیز زلزله با بزرگی ۵.۲ ثبت شد. 

مدیر شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در استان هرمزگان یک دسته زمین لرزه رخ داده است، گفت: وقوع زلزله‌هایی این چنینی در زاگرس پدیده غیرمعمولی نیست. شدیدترین رویداد زلزله با بزرگی ۵.۲ و با شتاب بالایی نیز در بندر چارک هرمزگان رخ داده است و احتمال داده می‌شود که زلزله‌های قبل از آن پیش‌لرزه و بعد از آن پس‌لرزه باشند. 

فرزانگان توضیح داد: این زلزله‌ها بیشتر در بندر چارک در خط ساحلی رخ داده که این زمین‌لرزه‌ها جزیره کیش را هم لرزانده است. دستگاه شتاب‌نگار مرکز تحقیقات در بندر چارک برای بزرگترین زلزله منطقه که با بزرگی ۵.۲ رخ داد شتابی معادل ۳۰۰ سانتیمتر بر مجذور ثانیه ثبت کرده است که شتاب بالایی بوده اما با توجه به اینکه شتاب در مدت زمان کوتاهی رخ داده میزان خسارات نیز کم گزارش شده است.

وی اعلام کرد: دستگاه شتاب‌نگار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مستقر در بندر چارک بیش از ۲۰ رکورد لرزه‌ای ثبت کرده است.

فرزانگان گسل مسبب این زلزله را گسل پیشانی کوهستان عنوان کرد و گفت: آمارها حاکی از خسارات ناچیز به  مناطق زلزله زده است. اما عمده واحدهای مسکونی روستایی استان در منطقه زاگرس غیرمقاوم در برابر زلزله هستند که ضرورت دارد در این خصوص به ویژه در مناطق روستایی مقاوم‌سازی در اولویت قرار بگیرد.

وی از مردم ساکن در استان هرمزگان و در مناطق لرزه خیز خواست تا ضمن حفظ آرامش واحدهای مسکونی غیرمقاوم خود را ترک کنند.