شناسهٔ خبر: 111363 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران در سفر به استان زنجان:

مزار شهدای گمنام زنجان محل مراسمات مذهبی و فرهنگی مردم باشد/ فعالیت جهادگونه راه و شهرسازی استان در اجرای پروژه‌های مسکن

دکتر مردانیان در همایش زنجان حمید مرادانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران، در دوازدهمین سفر استانی خود صبح روز چهار شنبه ۲۵ خرداد ماه، برای انجام یک سفر دو روزه وارد استان زنجان شد و در بدو ورود در مزار شهدای گمنام گاوازنگ حاضر و به مقام شهداء ادای احترام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، حمید مردانیان بر لزوم مزین شدن طرح‌های راه و شهرسازی استان به نام شهیدان تاکید کرد و گفت: تمام برنامه‌ها و طرح‌ها پیوست فرهنگی و دفاع مقدس را داشته باشند.

طی این سفر حمید مردانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثار گران به استان زنجان در جلسه شورای هماهنگی امور حمل و نقل راه و شهرسازی استان حضور پیدا کرد و مدیرکل راه و شهرسازی استان مسعود بیات منش به عملکرد حوزه‌های ذی ربط زیر مجموعه اشاره کرد.

همچنین شرکت در همایش بزرگداشت شهدا و ایثار گران دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی استان زنجان در سالن شهید مطهری ایستگاه راه آهن زنجان، شرکت در تودیع و معارفه مدیرکل راهداری استان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و دیدار با خانواده‌های شهدا در زنجان و شهرستان سلطانیه و دیدار با کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان از برنامه‌های مهم دو روزه مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران به استان بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثار گران، با حضور در مزار شهدای گمنام زنجان، بر لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی دستگاه‌های زیر مجموعه راه و شهرسازی تاکید کرد و بیان داشت: در برنامه‌ها و اقداماتی که توسط این مجموعه‌ها انجام می‌شود این مهم مد نظر قرار گیرد.

حمید مردانیان مزار شهدای گمنام گاوازنگ را دارالشفاء یاد کرد و افزود: این مکان مقدس محل تدفین شهدای گمنام است و ارگان‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان اقدامات خوبی در این مجموعه انجام دادند ولی کافی نیست. 

پروژه‌های مسکن با معماری اسلامی و ایرانی ساخته شود

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثار گران، با اشاره به اینکه در بخش راه و شهرسازی پروژه‌های مسکن با ظرافت و توجه به معماری ایرانی و اسلامی اجرا شود، گفت: ۴ میلیون مسکن در سطح کشور ساخته می‌شود و باید این پروژه‌ها با معماری اسلامی و ایرانی ساخته شود و خوشبختانه پیشرو بودن استان زنجان در طرح نهضت ملی مسکن یک کار جهادی است.

در ادامه مردانیان صبح چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی امور حمل و نقل راه و شهرسازی استان در محل سالن جلسات راه آهن شمالغرب کشور حضور یافت و گفت: خدمت به جامعه ایثارگری و خانواده شهیدان افتخار بسیار بزرگی است.

باید پیوست فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌ها و برنامه‌های بخش راه و شهرسازی دیده شود

وی خاطر نشان ساخت: کارها و اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت توسط ارگان‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران، با بیان اینکه باید پیوست فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌ها و برنامه‌های بخش راه و شهرسازی دیده شود، ابراز داشت: در نامگذاری ابنیه ها و ساختمان‌ها و راه‌ها از نام شهیدان استفاده شود.

مردانیان با بیان اینکه طی دوران دفاع مقدس رزمندگانی از مناطق روستایی به شهادت رسیدند که باید برای پاسداشت نام و یاد آنها برنامه ریزی ویژه صورت بگیرد، افزود: متاسفانه نام خیلی از شهیدان کمتر برده می‌شود ولی در این میان راه و شهرسازی استان می‌تواند با نامگذاری ساختمان ها و راه‌ها در معرفی و شناساندن آنها به عموم مردم قدم‌های خوبی بر دارد.

راه و شهرسازی زنجان در اجرای پروژه‌های مسکن جهادی کار می‌کند

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران، از ارائه گزارش عملکردی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در حوزه مسکن تقدیر کرد و گفت: کارهای انجام شده در حوزه مسکن بسیار خوب است و این خدمت جهادی به عموم مردم باید تداوم داشته باشد.

مردانیان افزود: پیشرو بودن استان زنجان در اجرای نهضت ملی مسکن توسط مدیرکل استان بسیار عالی است و این یک خدمت است که توسط ایثارگران فعال در این مجموعه محقق می‌شود.

در ادامه این مراسم همچنین مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با ارائه گزارشی به مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران گفت: استان زنجان به لحاظ پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح کشور عملکرد خوبی دارد.

مسعود بیات منش اظهار کرد: در قانون جهش مسکن، ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال در کشور تعیین و ابلاغ شده است که سهم ابلاغی برای ساخت مسکن از محل طرح جهش مسکن برای استان زنجان بیش از ۷۰ هزار واحد در چهار سال تعیین و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار واحد از این تعداد، سهم بخش روستایی است و در این راستا سالانه ۵ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان ساخته خواهد شد و ۱۲ هزار واحد مسکونی هم برای بخش خود مالکی و بخش فرسوده در ۲۱ شهر اختصاص داده شده که هر سال ۳ هزار واحد ساخته می‌شود و همچنین ۳۸ هزار واحد باقی مانده نیز سهم راه و شهرسازی است که باید زمین تامین شود و تاکنون برای ۱۷ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده است و از فونداسیون و تا مرحله نازک کاری انجام شده و از مردادماه این واحدها تحویل داده می‌شوند.

استان زنجان در بخش پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی دارد

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان متذکر شد: خوشبختانه زمین ۱۱ هزار واحد مسکونی را در شهر زنجان آماده کردیم که قرار داد ساخت این تعداد واحد مسکونی  تا اواخر شهریورماه یا آذرماه نهایی خواهد شد و عملیات اجرایی شروع می‌شود و طی ۵ سال اخیر بخش خصوصی در استان به طور میانگین هر سال ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ساخته است.

مسعود بیات منش گفت: خوشبختانه استان زنجان در بخش پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی دارد و استان تهران با ۱۷ میلیون جمعیت که ۱۷ برابر جمعیت استان زنجان جمعیت دارد تاکنون برای ۹ هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کرده ولی در این استان برای بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شده است.

در اجرای پروژه‌های مسکن از ظرفیت روحانیون در مجتمع‌ها استفاده خواهد شد

وی با بیان اینکه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن باید پیوست فرهنگی و اجتماعی مورد تاکید قرار گیرد، گفت: در داخل مجتمع‌ها هم فضای اداری و فرهنگی (مسجد و مهد کودک) هم مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: در عین حال که واحدهای مسکونی در استان ساخته می‌شود مدرسه هم در دست ساخت داریم و تعداد مدارسی که در دست احداث داریم بیشتر از مدارسی است که اداره نوسازی می‌سازد.

بیات منش با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های مسکن از ظرفیت روحانیون در مجتمع‌ها استفاده خواهد شد، افزود: با حوزه علمیه هم تفاهم نامه‌ای بسته شده که روحانیون و طلابی که واجد شرایط هستند در پروژه‌ها توزیع شوند تا کارهای تبلیغاتی و دینی مجتمع‌ها را انجام دهند.

مردانیان همچنین در این سفر در همایش بزرگداشت شهدا و ایثارگران دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی استان زنجان که در سالن شهید مطهری ایستگاه راه آهن زنجان برگزار شد شرکت کرد که در این مراسم از تعدادی از خانواده‌های شهداء و کارکنان ایثارگر تجلیل شد.

وی دراین مراسم گفت: نباید یاد و خاطره شهیدان مورد غفلت واقع شود و وزارت راه و شهرسازی نیروی انسانی ایثار گر بسیار توانمند و متخصص دارد و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان زنجان در دیدار خود با مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران عملکرد تمام زیر مجموعه‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی، در حوزه مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی و راه آهن در استان را خوب اعلام کرد و گفت: امیدواریم پروژه دو خطه راه آهن زنجان به تهران روند سریع خود را طی کند و خوشبختانه این پروژه تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان از دیگر برنامه های این سفر بود.

آیت الله علی خاتمی در این دیدار با بیان اینکه کار باید جهادی باشد، اظهار کرد: خدمت کردن به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران جهاد است.

راه و شهرسازی زنجان ایثارگرانه پروژه‌ها را اجرا می‌کند

وی فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده توسط اداره راه و شهرسازی و زیر مجموعه‌های این نهاد را مطلوب اعلام کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد از راههای روستایی استان آسفالت شده و قبل از انقلاب راه روستایی آسفالته نداشتیم و هر کار عمرانی که انجام شده برای بعد از انقلاب بوده است و امروز طرح‌ها و پروژه‌هایی که توسط راه و شهرسازی انجام شده جهاد گونه است و ایثارگرانه تلاش می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان افزود: خوشبختانه در بخش بزرگراهی استان زنجان عملکرد خوبی در کشور دارد و رتبه بسیار خوبی دارد.

خاتمی با بیان اینکه این استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور پیشتاز است، گفت: خیلی از استان‌ها از عملکرد خوب راه و شهرسازی استان در بخش مسکن پیروی می‌کنند.

همچنین مردانیان در برنامه بعدی خود در دیدار با مادر شهیدان رحیم جوادی و جانباز شهید محمد علی جوادی و رزمنده شهید کریم جوادی از شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: خیلی خوشحال هستیم که در خانه مادر شهیدان جوادی حضور پیدا کردیم.

تندیس مادر شهیدان جوادی در قالب یک ویژه نامه کار شود

وی با بیان اینکه تندیس مادر شهیدان جوادی باید در یکی از میدان‌های زنجان نصب شود، افزود: این اقدام مهم در ترویج انقلاب و دین به جامعه بسیار موثر است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران، با تاکید بر اینکه تندیس مادر شهیدان جوادی در قالب یک ویژه نامه کار شود و نسبت به این مهم مدیریت لازم در دستور کار قرار گیرد، افزود: نصب چنین تندیسی برای استان باعث افتخار است همان طور که این استان به شهر شعور و شور حسینی معروف است باید چنین مادرانی که فرزندان دلیر خود را برای این نظام تقدیم کردند به جامعه به خوبی معرفی شوند.

مردانیان با خانواده شهید داود مرادخانی از شهدای مدافع حرم و با خانواده دو شهید در شهرستان سلطانیه هم دیدار کردند.

همچنین مردانیان روز پنجشنبه در آخرین برنامه خود با کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان دیدار کردند و بر لزوم تلاش جهادی برای خدمت صادقانه به مردم در استان تاکید کرد.

شایان ذکر است شامگاه همین روز حمید مردانیان زنجان را به مقصد تهران ترک کرد.