شناسهٔ خبر: 111429 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در وزارت راه وشهرسازی و سازمان‌های تابعه صورت گرفت؛

برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر/ پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور با یک هزار دستگاه تا پایان امسال/ اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل

حمل و نقل در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ تحت عنوان «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین»، در وزارت راه وشهرسازی، سازمان‌های تابعه اقداماتی را در دستور کار قرار دادند که پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور به سامانه ITS، قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر و ساخت تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی در داخل از جمله آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ برهمگان آشکار است که رونق تولید ملی از معضلات اقتصادی کشور می‌کاهد، به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز با انتخاب شعار سال تحت عنوان «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» تولید را محور قرار دادند، چراکه تولید و توسعه آن کلید حل مشکلات اقتصادی کشور و کسب رضایت عمومی جامعه است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این راستا سازمان‌های تابعه این وزارتخانه را ملزم به "اقدامات عملیاتی" در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه گزارش دوره‌ای در این زمینه کرد.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از تمام شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری فعال و توانمند در حوزه تولید و عرضه محصولات فرودگاهی و هوانوردی دعوت به همکاری کرد.

این شرکت همچنین با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی از جمله دستگاه سنجش مقاومت لغزشی باند فرودگاه، سامانه روشنایی باند، آنتن و تجهیزات رادار، برج مراقبت، سامانه سوئیچینگ و تجهیزات ارتباطی و ... را در دستور کار دارد که این اقدامات منجر به بی نیازی از خرید تجهیزات خارجی، بومی سازی دانش، جلوگیری از خروج ارز و مقابله با تحریم‌ها شده است.

براساس این گزارش، حجم ریالی قراردادهای تولید تجهیزات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که این امر بیانگر آن است در شرکت فرودگاه‌ها ضرورت توجه به امر تحقیق و توسعه با بهره‌گیری از توان علمی و تخصصی داخلی، بیش از گذشته نمود پیدا کرده است.

برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر/ پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور با یک هزار دستگاه تا پایان امسال/ اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل

اعلام آمادگی ۷۰ شرکت دانش بنیان برای ساخت تجهیزات دریایی و بندری

سازمان بنادر و دریانوردی نیز با تاکید بر تحقق شعار سال حمایت‌های لازم در راستای همکاری با مجموعه‌های دانش بنیان را به منظور رفع نیازهای داخلی کشور مدنظر قرار داد؛ چندی پیش نیز معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از اعلام آمادگی ۷۰ شرکت دانش بنیان برای ساخت تجهیزات دریایی و بندری خبر داده بود. 

این سازمان اکنون در راستای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان، اقداماتی همچون ساخت قطعات تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی را با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دستورکار قرار داد که منجر به ارتقاء ظرفیت بنادر و بهبود کارایی تجهیزات و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی می‌شود.

در راستای حمایت از صنایع بومی و استفاده حداکثری از توان داخلی عقد چهار فقره قرارداد در چهارچوب تولید بار اول و ساخت خط و بومی‌سازی «فرستنده ناوتکس، ساخت ۱۰ عدد مدولاتور و ۱۰ عدد مادربرد رادار ترما، ساخت غلظت سنج و سامانه یکپارچه کنترل و نظارت بر عملکرد لایروبی، طراحی و ساخت سامانه راداری تحلیل رفتار امواج» صورت گرفته است.

براساس این گزارش همچنین ساخت یک دستگاه ریچ استکر "تجهیز بندری" در قالب تولید بار اول توسط شرکت دانش‌بنیان بومی در مرحله اخذ مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

اقدامات سامانه مدیریت هوشمند ترافیک درون بندری از دیگر اقداماتی است که سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تحقق شعار سال نسبت به اجرای درحال برنامه‌ریزی است؛ چراکه این امر در صورت تحقق افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های بندری و کاهش ترافیک ایستا در بنادر، کاهش ماندگاری کامیون و واگن در بنادر کشور و انضباط بخشی به تردد و توزیع عادلانه بار میان رانندگان مراجعه‌کننده به بنادر کشور را در پی خواهد داشت.

برمبنای اطلاعات موجود در راستای بهره‌گیری از خدمات دانش‌بنیان، سازمان بنادر و دریانوردی یک قطعه تولید شده دانش بنیان ثبت شده است و تا پایان سال ۱۴۰۱ این رقم به عدد هفت می‌رسد.

برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر/ پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور با یک هزار دستگاه تا پایان امسال/ اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل

رفع نیازهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توسط شرکت‌های دانش بنیان

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اما با عزمی راسخ در راستای تحقق شعار تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین گام برمی‌دارد؛ چراکه براساس گفته رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در افق ۱۴۰۴ کاملا مبتنی بر دانش بنیان باشد.

این سازمان براین باور است سامانه‌های هوشمند می‌توانند در بخش مدیریت راه‌ها ارزش‌آفرین باشند، از این رو پوشش یکپارچه شبکه راه های کشور به سامانه ITS، ترددشمار و دوربین‌های نظارت تصویری و ... به تعداد پنج هزار و ۷۸۹ دستگاه را در دستور کار دارد. بر این اساس تا پایان اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب نسبت به ایجاد  ۲۰۱ و  ۳۲۰ دستگاه اقدام کرده است و تا  پایان سال ۱۴۰۱  نصب و راه‌اندازی یکهزار دستگاه در برنامه این سازمان قرار دارد.

برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر/ پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور با یک هزار دستگاه تا پایان امسال/ اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل

اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل

رستم قاسمی، وزیر راه وشهرسازی در نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته که سوم خردادماه سال جاری برگزار شده بود، شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی را یکی از امیدهایی خواند که می‌توان با بهره‌گیری از آن‌ها توسعه حوزه ریلی کشور را رقم زد؛ همچنین او از استفاده از تمام ظرفیت تولید داخل برای تامین  لکوموتیو مورد نیاز کشور خبر داد.

لذا این امر نمایانگر آن است که تاکید بر تولید داخلی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این راستا حمایت از تولیدات ساخت داخل و بومی‌سازی محصولات در بخش ساخت روسازی و سیستم‌های ارتباط راه آهن را در دست اجرا دارد که منجر به تولید ریل ملی توسط شرکت ذوب آهن اصفهان، تولید سوزن‌های داخلی توسط شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(ایرید)، بومی‌سازی ماشین آلات مکانیزه کوپلاژ گذار ریلی در حوزه ساخت راه آهن توسط شرکت دانش‌بنیان ژنرال مکانیک، تولید سیستم‌های ارتباطات انتقال نوری توسط شرکت دانش‌بنیان پرتو تماس نوین و تولید و سیستم‌های ارتباطات انتقال نوری توسط شرکت دانش‌بنیان فن کام کیش می‌شود.

اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل و بومی‌سازی محصولات از دیگر اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در راستای تحقق شعار سال در حوزه حمل و نقل ریلی است‌، از این‌رو  ۲۴۸ کیلومتر خطوط ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ به افتتاح رسید و وضعیت این خطوط تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱، ۲۱.۴ کیلومتر اعلام شد؛ درحالی که پیش‌بینی شده است تا پایان سال جاری به ۱۶۰ کیلومتر برسد.

همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۹ دستگاه و تا خرداد ماه سال جاری ۱۷ دستگاه سوزن را تولید و به ایستگاه‌ها تحویل داده است.

می‌توان تکمیل شبکه کابل فیبر نوری با  تولید سیستم‌­های ارتباطات انتقال نوری بومی را از دیگر اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برشمرد. این شرکت در این خصوص سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر کابل گذاری انجام داده که قابل تحویل به بهره‌بردار است و تا پایان خرداد ماه نیز این رقم به ۳۳ کیلومتر رسید.

برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر/ پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور با یک هزار دستگاه تا پایان امسال/ اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل