شناسهٔ خبر: 111655 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات زلزله بندر چارک با بزرگی ۵.۶ در گفتگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اعلام شد؛

۶ شهر و ۱۲۰ آبادی تحت تاثیر زلزله بندر چارک هرمزگان/ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت در هرمزگان

علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام جزییاتی از زلزله با بزرگی ۵.۶ در بندر چارک استان هرمزگان از ثبت ۹ پس‌لرزه خبر داد و بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت استان با توجه به لرزه‌خیزی استان تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیاتی از زلزله با بزرگی ۵.۶ که امروز ۴ خرداد ساعت ۸:۰۷ در عمق ۲۲ کیلومتری و به فاصله ۲۴ کیلومتری چارک، ۲۶ کیلومتری کیش و ۵۶ کیلومتری جناح در استان هرمزگان و در فاصله ۱۰۵۵ کیلومتری تهران رخ داد را اعلام کرد.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد ۶ شهر با جمعیتی معادل ۱۱۰ هزار و ۴۳۶ نفر و ۱۲۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۷۸ هزار و ۲۸۱ نفر تحت‌تاثیر زمین لرزه قرار گرفتند.

بیت‌اللهی با اعلام به اینکه در محدوده شدت محسوس زلزله با بزرگی ۵.۶ بندر چارک استان هرمزگان ۱۸۸ هزار و ۷۱۷ نفر جمعیت شهری و روستایی ساکن هستند، توضیح داد: شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای این زمین‌لرزه در ایستگاه بندر چارک شتاب  ۲۵۴ سانتیمتر بر مجذور ثابنه و برای ایستگاه جزیره کیش شتاب ۵۸ سانتیمتر بر مجذور ثانیه ثبت کرده است که با توجه به عدد شتاب ثبت‌شده برای محدوده بندر چارک به ویژه در مناطق روستایی اطراف آن خسارت جزیی برآورد شده است که البته باید تدقیق شود.

ضرورت مقاوم‌سازی بیش از ۷ هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت در مناطق زلزله زده حوالی بندر چارک

به گفته عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جمعیت کل شهری و روستایی در شعاع نیم‌درجه (۵۵ کیلومتری) ۷۰ هزار و ۱۵۸ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۹ هزار و ۲۹۰ واحد بوده که از این میان تعداد ۷ هزار و ۵۱۸ واحد فاقد اسلکت است.

بیت‌اللهی گسل مسبب زلزله بندر چارک را گسل پیش‌ژرفای زاگرس عنوان کرد و گفت: از زمان وقوع زلزله تاکنون تعداد ۹ پس‌لرزه رخ داده است که بزرگی بزرگ‌ترین آنها ۳.۹ است.

عضو هیات عملی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در ۱۶ سال گذشته تعداد ۹۸۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ثبت شده است که از این تعداد ۱۶ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۱۷ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

بیت‌اللهی در بیان پیشنهادهای مرکز تحقیقات ضمن تاکید دوباره بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی اعلام کرد: ارتقاء کیفی ساخت و ساز و بویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی ، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید بطور پیوسته دنبال شود. همچنین با اینکه رخداد این زلزله نیز پس از فوج لرزه ای هفته پیش این ناحیه پیش‌بینی نمی‌شد، در عین حال بزرگی این زمین لرزه نشان از وجود تنش بیشتری در گستره جنوبی کشور دارد که البته با توجه به افت سریع بزرگی پس‌لرزه‌ها، احتمال رخداد رویداد بزرگتر به مراتب کمتر است.