شناسهٔ خبر: 111673 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بررسی مشکلات و چالش های توسعه ترانزیت در کشور با حضور معاون اول رییس جمهور؛

بررسی ۶ پیشنهاد مرکز بررسی‌های استراتژیک در کارگروه ترانزیت کشور

محمد مخبر پیشنهادهای مرکز بررسی‌های استراتژیک برای توسعه ترانزیت در کشور در جلسه کارگروه ترانزیت کشور به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مطرح و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیشنهادهای مرکز بررسی‌های استراتژیک برای توسعه ترانزیت در کشور روز شنبه و در جلسه کارگروه ترانزیت کشور به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مطرح و بررسی شد.

در این جلسه که رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک، وزیران کشور، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، ابتدا گزارشی در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد که ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این جلسه چند پیشنهاد دادکه شامل «تشکیل ستاد ترانزیت کشور به ریاست رئیس جمهوری یا معاون اول رئیس جمهوری و استقرار دبیرخانه آن در مرکز بررسی‌های استراتژیک»، «حمل یکسره در بنادر»، «تعریف مسیر سبز گمرکی»، «تعریف خطوط جداگانه ترانزیت در پایانه‌ها»، «پیمان‌های دوجانبه گمرکی در حوزه ترانزیت» و «بازگرداندن لوکوموتیوهای خارج از سرویس به خطوط ریلی» است و با اجرایی شدن این راهکارهای کوتاه مدت، می‌توان به جهش ترانزیت در کشور و در آینده نزدیک امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می‌تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.