شناسهٔ خبر: 111733 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی اردبیل خبر داد :

افتتاح حساب ۷۷۰۰ متقاضی مسکن در شهرستان‌ها/ ۷۰ درصد متقاضیان مسکن در اردبیل ثبت‌نام کردند

محمد زارع حسین زاده معاون مسكن و ساختمان راه و شهرسازي استان اردبيل معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: افتتاح حساب برای هفت هزار و ۷۰۰ نفر از متقاضیان جهش تولید مسکن در شهرستان‌های استان اردبیل انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اردبیل) ، محمد زارع حسین زاده معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل ، اظهار کرد: برنامه دولت برای احداث مسکن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال است که سهم استان اردبیل در این چهار سال ۶۳ هزار و ۵۳۱ واحد تعیین شده است.

وی تصریح کرد: سالانه در سطح کشور یک میلیون واحد و در استان اردبیل نیز قرار است ۱۵ هزار و ۸۸۳ واحد مسکن احداث شود که بر اساس آخرین آمار ثبت‌نامی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن ۶۹ هزار نفر بوده است.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با پالایش انجام شده واجدین شرایط در مرحله اول ۳۰ هزار نفر بوده که ۲۱ هزار نفر آنها ساکن شهر اردبیل هستند و ۹ هزار نفر نیز در شهرستان‌های دیگر استان ثبت‌نام کردند.

زارع حسین زاده با بیان اینکه تأمین زمین برای ساخت ۲۳ هزار واحد مسکن در حال انجام است، افزود: به غیر از شهر اردبیل، در سایر شهرها تأمین زمین انجام شده و برای واجدین شرایط پیامک افتتاح حساب و پرداخت وجه اولیه ارسال شده است.

وی مبلغ واریزی وجه اولیه را برای متقاضیان ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: به غیر از شهر اردبیل، هفت هزار و ۷۰۰ نفر افتتاح حساب کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۶۵ نفر آورده اولیه را واریزی کرده و همکاری خوبی را در روند اجرای طرح داشتند.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: چنانچه پیامکی به متقاضیان ارسال نشده باید منتظر ارسال این پیامک باشند تا در مدت حداکثر سه ماه وجه واریزی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: چنانچه متقاضی نهایی وجه اولیه را واریز نکند، شخص بعدی جایگزین او خواهد شد و ضروری است به سرعت متقاضیان نهایی مبلغ اولیه ۴۰ میلیون تومان را واریز کنند تا در این طرح حضور داشته باشند.

زارع حسین زاده در مورد بازگشایی مجدد سامانه ثبت‌نام ادامه داد: هنوز هیچ چیز در مورد بازگشایی مجدد سامانه اعلام نشده ولی در آینده احتمال تمدید ثبت‌نام برای متقاضیان جدید وجود دارد.

وی چهار شرط احراز شرایط را متأهل بودن، پنج سال سکونت و نداشتن سابقه دریافت تسهیلات و امکانات دولتی در حوزه زمین و مسکن و نداشتن مالکیت خصوصی اعلام کرد و گفت:‌ افراد باید این شرایط را احراز کنند تا در قالب متقاضیان نهایی قرار گیرند.

زارع حسین زاده در مورد ثبت‌نام مجردها نیز اظهار کرد: برای گروه‌های سنی ۲۳ تا ۴۵ سال شرایط خاص ثبت‌نام در نظر گرفته شده تا در صورت متأهل بودن در زمان واگذاری می‌توانند واحدهای مسکونی را تحویل بگیرند.

وی پرداختی متقاضیان را در پنج مرحله یادآور شد و تصریح کرد: این پرداختی‌ها در مرحله فنداسیون، اسکلت، سفت‌کاری، دیوارچینی، نازک‌کاری و پایان کار انجام می‌شود و باید متقاضیان در این فرجه زمانی مبالغ اولیه آورده خود را واریز کنند.

زارع حسین زاده به پرداخت ۲ نوع تسهیلات برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در قالب خودمالکی و ساخت واحد به صورت پروژه‌های تعریف شده اشاره کرد و گفت: بانک مسکن و ۱۴ بانک دیگر در اجرای این طرح مشارکت می‌کنند اما عمده واریزی‌ها از طریق بانک مسکن خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بانک مسکن در استان اردبیل نیز در اجرای این طرح پیشقدم شده و سعی بر این است تا در یک برنامه مشخص با واریز تسهیلات به روند اجرای پروژه سرعت بیشتری داده شود.

زارع حسین زاده در مورد تأمین زمین در شهر اردبیل نیز اضافه کرد: تلاش بر این است تا با معرفی مکان‌های جدید و مصوبه قانونی، زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ۲۱ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در اردبیل فراهم آید.

وی بیان کرد: به غیر از اردبیل،‌ در خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، بیله‌سوار، نمین، گیوی، گرمی و... پروژه‌ها به صورت گروه ساخت و خودمالکی آغاز شده و پرداخت تسهیلات نیز با شرایط مناسب در حال انجام است.

زارع حسین زاده ادامه داد: تا یک ماه آینده با نهایی شدن زمین تحویلی در اردبیل از سوی شورای عالی معماری، ‌عملیات ساخت واحدهای مسکونی در اردبیل نیز آغاز خواهد شد.

وی در مورد تکمیل پروژه‌های اقدام ملی در قالب چهار سایت احداثی اظهار کرد: ۲ هزار و ۸۷۲ واحد از سال ۹۸ در حال احداث است که پروژه‌های داروپخش، کارگر و ۲ سایت دیگر اندیشه یک و ۲ اردبیل در حال احداث است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال این پروژه‌ها آماده واگذاری شود.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ساخت هر متر مربع زمین در قالب اقدام ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان است اما مقرر شده تا به قیمت تمام شده این واگذاری‌ها انجام شود که انتظار می‌رود با پیشرفت مناسب این چهار پروژه مسکن اقدام ملی، واگذاری آن را تا پایان سال‌جاری شاهد باشیم.