شناسهٔ خبر: 111780 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

بازدید از عملیات زیرسازی و روسازی آسفالت فرودگاه مهرآباد

بازدید سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همراهی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از عملیات زیرسازی و روسازی آسفالت فرودگاه مهرآباد بازدید به عمل آورد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همراهی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از عملیات زیرسازی و روسازی آسفالت فرودگاه مهرآباد بازدید به عمل آورد.

در این بازدید محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سیدی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه حضور داشتند.

فرودگاه بین المللی مهرآباد به عنوان مهمترین فرودگاه عملیاتی کشور، وظیفه خدمت رسانی به حدود ۵۰۰ پرواز در طول شبانه روز را بر عهده دارد که این میزان پرواز، این فرودگاه را به شلوغ‌ترین فرودگاه کشور مبدل و در نتیجه جایگاه کیفی زیرساخت‌های عملیاتی این فرودگاه را اهمیتی ویژه بخشیده است.

باندهای پروازی هر فرودگاه به عنوان اصلی‌ترین بخش عملیاتی آن فرودگاه محسوب شده که تعیین کننده سطح ایمنی و کیفیت خدمت رسانی به پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه هستند و هرگونه نقیصه در این بخش می‌تواند منجر به فجایع جبران ناپذیر در سطح ملی و بین‌المللی شود. باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به عنوان باند اصلی پروازی این فرودگاه، در سالیان گذشته و علی‌رغم وجود باند بتنی نوساز ۲۹ راست، وظیفه خدمت رسانی به بخش قابل توجهی از پروازهای فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را بر عهده داشت که حجم بالای تردد بروی این باند، در کنار عدم وجود زیرساخت مناسب جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی، موجب مستهلک شدن سازه باند و در نتیجه ایجاد مخاطرات قابل توجه برای بهره‌برداران باند گردیده بود که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران در راستای بهبود وضعیت عملیاتی این باند، بهسازی اساسی این باند را در دستور کار خود قرار داد. 

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با توجه به اهمیت ویژه پروژه، عملیات بهسازی بصورت بهسازی کلی طرح‌ریزی و طراحی آن به شرکت مهندسان مشاور فرارهسازفن و در قالب مشارکت در طرح و ساخت با شرکت مهندسی و توسعه نفت و گاز محمدیان سپرده شد؛ فرآیند بهسازی شامل برداشت آسفالت موجود به عمق ۵۲ سانتی‌متر، تثبیت بستر با تکنولوژی تثبیت سیمان و قیر، اجرای لایه اساس قیری نفوذپذیر به منظور هدایت بهتر روان‌آب نفوذی به لایه‌های روسازی، ۲ لایه آسفالت بیندر معمولی، ۱ لایه بیندر پلمیری و در نهایت یک لایه توپکا پلیمری به عنوان لایه نهایی انجام شد، همچنین با توجه به عدم وجود سیستم زهکش مناسب در محدوده باند، سیستم زهکش طراحی شده بصورت زهکش سازه‌ای و زهکش استریپ‌ها طراحی و اجرا و سیستم روشنایی باند نیز از رده CAT I به رده CAT II ارتقا داده شد.