شناسهٔ خبر: 111782 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

انتشار اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح

۶ عامل دیگر برای سانحه قطار مشهد- یزد اعلام شد/تاکید بر اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی

حادثه قطار کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، با انتشار اطلاعیه شماره دو خود درباره سانحه قطار مسافری مشهد-یزد، ۶ عامل دیگر علاوه بر عوامل قبلی برای این سانحه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، با انتشار اطلاعیه شماره دو خود درباره سانحه قطار مسافری مشهد-یزد، ۶ عامل دیگر علاوه بر عوامل قبلی برای این سانحه اعلام کرد. 
متن اطلاعیه کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، اطلاعیه شماره دو خود را درباره سانحه قطار مسافری مشهد-یزد به شرح زیر است:
بسمه تعالی
اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح در خصوص سانحه قطار مشهد – یزد

پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱ ، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام می‏‌گردد:
به منظور بررسی میدانی، جمع‌آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه، عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال شده است.
تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه می باشد. همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء شد که به شرح ذیل اعلام می گردد:
• عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری.
• انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی.
• واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران.
• اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت.
• عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده ( تابلوهای تقلیل سرعت ).
• عدم یاد آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد.

کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می نماید بمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی ، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت ها اقدام شود.