شناسهٔ خبر: 111821 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خبر داد:

ره آورد ۱۶۱۰ میلیارد تومانی سفر استانی دولت برای راه های روستایی و فرعی و ایمنی راه های استان / احداث و روکش روزانه یک کیلومتر راه روستایی در سه ماه اخیر

نشست خبری در پی سفر استانی دولت به خراسان شمالی ١٦١٠ میلیارد تومان اعتبار برای نیازهای ضروری و اولویت دار استان در حوزه راهداری و راه روستایی در سرفصل های مختلف در نظر گرفته شد.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در جمع خبرنگاران گفت:  بر این اساس، برای راه های روستایی حدود هزار میلیارد تومان، محور اسفراین- شیروان- باجگیران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان، نقاط حادثه خیز ۲۱۰ میلیارد تومان و روکش راه های فرعی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که در نوع خود کم نظیر است.

وی افزود: در دوم ماه جاری، طی مراسمی و با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی حدود ۱۱۵ میلیارد تومان پروژه در راهدارخانه اسدلی به بهره برداری رسید که شامل ۴۰ کیلومتر راه روستایی، ۳۰ کیلومتر روکش راه فرعی، ۷ کیلومتر روکش راه اصلی و شریانی، ۳ دستگاه پل و رفع ۳ نقطه حادثه خیز است.

وی با بیان این که در سه ماه اخیر، طی حدود ۷۶ روز کاری و به طور میانگین روزی یک کیلومتر راه در استان روکش و یا احداث شد، تصریح کرد: همچنین در مراسم مذکور، عملیات اجرایی ۱۵۵ میلیارد تومان پروژه ای را که دارای قرارداد بود آغاز کردیم که بخشی از آن ها در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد:  ۳۲ کیلومتر راه روستایی تا شهریور ماه احداث می شود تا جمع عملکرد احداث راه روستایی در نیمه نخست امسال به ۷۲ کیلومتر برسد.

وی همچنین به روکش ۳۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی در ۳ ماه نخست سال جاری اشاره و اظهارکرد: تا شهریور امسال ۳۱.۵ کیلومتر روکش راه روستایی و فرعی و ۱۴کیلومتر روکش راه شریانی اجرا خواهد شد.

وی افزود: تا شهریور ماه امسال ۵ نقطه حادثه خیز دیگر ایمن سازی و ۷ دستگاه پل دیگر در راه های استان به بهره برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: جمع پروژه هایی که عملیات اجرایی آن ها با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد ۱۵۵ میلیارد تومان بود که در مجموع ۲۷۰ میلیارد تومان پروژه برای سال شمسی ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است.

شهامت در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف قیر در پروژه های این اداره کل اشاره کرد و افزود: در سال مالی ۱۴۰۱، رکورد مصرف قیر ۳ تا ۴ سال گذشته را شکستیم و در حوزه راهداری و راه روستایی استان بیش از ۸ هزار تن قیر تحویل پیمانکاران دادیم.

وی هدفگذاری و مهمترین پروژه های این اداره کل را راه روستایی و روکش راه ها دانست و با بیان این که پروژه محور گرمه به میامی یکی از پروژه های مهم استان است، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پروژه آغاز و تاکنون ۸ کیلومتر تثبیت بستر انجام شده و آماده آسفالت است و حداکثر تا ۱۰ روز آینده عملیات آسفالت آن به روش بازیافت آسفالت شروع می شود.

وی این روش را مقرون به صرفه برشمرد و اضافه کرد: قرارداد این پروژه حدود ۶۷ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۵ میلیارد تومان با احتساب قیر، هزینه شده است ضمن این که از محل سفر هیئت دولت کمک خوبی به این پروژه می شود و در اعتبارات ملی و استانی نیز اعتباراتی پیش بینی خواهد شد.

 دبیر کمیسیون ایمنی راه های خراسان شمالی با اشاره به عقب ماندگی ۱۰ درصدی راه های روستایی استان از میانگین کشوری گفت: حداقل باید ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شود تا به میانگین کشور برسیم ضمن این که استان های دیگر نیز راهسازی دارند و برآورد ما این است که حدود ۳۰۰ کیلومتر راه در دوره دو ساله ساخته شود، مصوباتی که در این حوزه در شرف ابلاغ است کمک می کند تا حداقل سالی ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی بسازیم.

به گفته شهامت، حدود ۵۰ کیلومتر راه روستایی در قرارداد پیمانکاران پیش بینی شده و با افزایش ۲۵ درصد قراردادها، کار  بی وقفه ادامه می یابد و مابقی قراردادهای جدید، طراحی خواهند شد.

وی اظهارکرد: در دو، سه سال اخیر تورمی که روی پروژه های عمرانی بوده بیش از ۵۰ درصد بوده است به طوری که در سال گذشته ۵۲ درصد تورم روی آیتم آسفالت اعمال شد بنابراین باید نهایت تلاش را داشته باشیم که اجرای پروژه ها در حداقل زمان ممکن بعد از ابلاغ موافق نامه آغاز شود.

وی یکی دیگر از اولویت های مهم را برنامه ریزی برای سفر اربعین حسینی با توجه به مصادف بودن با انتهای سفرهای تابستانی اعلام کرد و ادامه داد: اعزام کاروان زیارتی به مشهد مقدس در ایام شهادت امام رضا(ع) و مصادف بودن با انتهای سفرهای تابستانی روزهای پرکاری برای این اداره کل است که جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی همچنین در این جلسه به نشست خندقلو در محور بجنوردـ آشخانه اشاره کرد و گفت: بعد از سال ۹۸ یک نقطه که در دو کیلومتری نقطه فعلی بود دچار نشست شد بنابراین عملیات انتقال ترافیک در این محور، نیمه شب انجام گرفت و با توجه به موارد خاص، این منطقه در حد یک هفته بازسازی و مشکل تا حدودی برطرف شد.

شهامت افزود: در این منطقه قرار شد علاج اولیه ای انجام شود اما شرایط به گونه ای بود که در یکی دو سال گذشته، مرتب شاهد نشست در این مکان بودیم که بخشی از آن به شکل رانش بود و پل آن منطقه نیز کار  را پیچیده کرد.

 وی گفت: طراح و مشاور به دلیل شرایط بحرانی پل، بعد از تعطیلات نوروزی به این نتیجه رسیدند که باید قسمت زیادی از کار  به شکل ترانشه باز انجام شود و با توجه به شرایط خاصی که ترافیک این محور داشت با هماهنگی که با معاونت عمرانی استانداری داشتیم  به این جمع بندی رسیدیم که باند شمالی این محور، طی دوره یک ماهه مسدود شود و با توجه به دو مورد بارشی که اتفاق افتاد بخشی از ترانشه ها دچار ریزش شد و کار را دشوار کرد.

وی افزود:  سرانجام این محور در ۱۲ خرداد ماه بازگشایی ، یک گذر موقت کارگاهی دیده و کنار آن باند دیگری ایجاد شد و در حال حاضر این منطقه به لحاظ نشست، شرایط ثبات نسبی دارد.

وی با اشاره به این که ما در زیر لایه بالایی این منطقه با یک لایه رسی به ضخامت ۷-۸ متر مواجه هستیم که یکی از عوامل اصلی رانش است، گفت:  شرایط این منطقه در حال رصد است و شرایط باند شمالی که مهیا شد مسیر فعلا به شکل دو طرفه در این مقطع استفاده شود و در صورتی که شرایط خاک رس تثبیت نشود مجبوریم در پایین دست، دیوار حائل ایجاد کنیم که هزینه بر است.