شناسهٔ خبر: 111875 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صدور بیش از ۹۰ هزار برگ بارنامه جابجایی کالا در خراسان جنوبی

جابجایی کالا خراسان جنوبی.jpg سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از صدور ۹۰ هزار و ۵۱۵ برگ بارنامه جابجایی کالا دراستان از ابتدای سال خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی، مسعود قاسمی، سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: طی سه ماهه اول ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا با صدور ۹۰ هزار و ۵۱۵ برگ بارنامه جابجا شده است.

وی با اشاره به اینکه بارنامه ها براساس شناسنامه هر کالا صادر شده است، افزود: براساس آمار بیشترین کالا جابجا شده به ترتیب از شهرستان‌های بیرجند، قاینات و طبس حمل شده است.

قاسمی ادامه داد:عمده کالاهای جابجا شده ازمبدأ استان سیمان، انواع سنگ، زغالسنگ، خاک معدنی، انواع کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی و ... بوده است.

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به الزامات قانونی مندرج در قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون حذف فیزیکی بارنامه و الکترونیکی کردن اسناد حمل کالا به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، شرکت‌های حمل و نقل سراسری موظف به صدور بارنامه الکترونیکی شده‌اند.

وی عنوان کرد: از بیستم فروردین ماه جاری بارنامه الکترونیکی صادر شده وشرکت‌های حمل و نقل پس از اتمام بارنامه‌های فیزیکی تحویلی، فرآیند صدوربارنامه با فرآیند الکترونیکی را اجرا می‌کنند.

وی یادآو شد: با حذف بارنامه کاغذی، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا مورد استفاده قرار گرفته و مرجع مورد تایید برای تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.

قاسمی افزود: مهم ترین دستاوردهای حذف فیزیک بارنامه، جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۳ شرکت حمل و نقل کالا با ۵۰۴۳ دستگاه ناوگان باری با ۹۸۷۸ راننده در بخش حمل و نقل کالای استان فعالیت می‌کنند.