شناسهٔ خبر: 111887 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

طراحی شهری و گردشگری ادبی در فضاهای تاریخی شهرها

کتاب کتاب "طراحی شهری و گردشگری ادبی در بافت تاریخی شهرها" نوشته تارا قاسمی دانش آموخته کارشناسی ارشد طراحی شهری و الهام امینی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، برای اولین بار در تعامل میان دو رشته طراحی شهری و گردشگری در تیرماه ۱۴۰۱ به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب "طراحی شهری و گردشگری ادبی در بافت تاریخی شهرها" نوشته  تارا قاسمی دانش آموخته کارشناسی ارشد طراحی شهری و الهام امینی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، برای اولین بار در تعامل میان دو رشته طراحی شهری و گردشگری در تیرماه ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.

این کتاب با مقدمه ای از زهرا ترانه یلدا معمار و شهرساز برجسته ایرانی و فعال در حوزه پیاده گردی و بافت تاریخی و همچنین از طراحان طرح جامع شهر تهران، آغاز می‌شود.

زهرا ترانه یلدا این کتاب را اینگونه توصیف می‌کند:

"کتاب طراحی شهری و گردشگری ادبی در فضاهای تاریخی شهرها، همانطور که از نامش پیداست، هدف مشخص، و از نظر من مقدسی را دنبال می کند؛ حفاظت از ارزش‌های محلات تاریخی شهرهای ایران‌زمین و اصلاح و احیای این فضاهای با ارزش برای تجدید زندگی پرهیجانی که زمانی دراین محلات جریان داشت، برای امروز و فردای شهر. تنها با پرداختن عمیق و همه جانبه به تاریخ شهر و طراحی هنرمندانه آن به دست طراحان شهری است که چنین امری محقق خواهد شد. "

این کتاب ۵ فصل دارد که در فصل اول نویسندگان به چرایی انتخاب موضوع و اهمیت آن پرداخته اند. فصل دوم شامل مبانی نظری و تعاریف مرتبط با موضوع، فصل سوم شامل نگاهی گذرا بر گردشگری ادبی در ایران و سایر کشورهاست. در فصل چهارم و پنجم ضمن تاکید بر گردشگری ادبی در ایران و بیان روایات و نقل قول های آورده شده در کتاب‌ها و رمان‌ها، به بازنمایی فضای تاریخی شهر تهران پرداخته و در نهایت با ارائه برنامه اقدامی کامل و جامع یکی از محلات بافت تاریخی شهر تهران را طراحی کرده‌اند.

نویسندگان با انتشار این کتاب امیدوارند، ضمن گشایش دریچه جدید میان دو رشته شهرسازی و گردشگری در کشور، تعامل میان این دو رشته را افزایش داده و موجب ارتقای صنعت گردشگری کشور با تکیه بر دانش و تخصص طراحی شهری گردند.

این کتاب با شمارگان ۲۰۰ نسخه و در ۱۹۲ صفحه توسط انتشارات طحان گستر ناشر تخصصی معماری و شهرسازی چاپ شده است و به زودی با حضور جمعی از صاحب نظران، اساتید و علاقه مندان شهرسازی و معماری کشور رونمایی می‌شود.

طراحی شهری و گردشگری ادبی در فضاهای تاریخی شهرها