شناسهٔ خبر: 111997 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان:

اجرای بیش از ۴ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در هرمزگان/۵۵ درصد واحدهای مسکونی استان مقاوم‌سازی شد

نهضت ملی بنیاد در هرمزگان مدیرکل بنیاد مسکن با اعلام اینکه بیش از ۴ هزار واحد مسکونی نهضت ملی که از سال گذشته آغاز شده در استان در حال اجراست، از صدور ۹۴ هزار جلد سند در استان خبر داد.

شهریار نوری‌زاده مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، سنددارکردن واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای کوچک، اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی اعلام کرد: استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن (از اردیبهشت ۱۴۰۰) در مجموع ۴ هزار و ۲۰ واحد بنیاد ساز را در دست اجرا دارد که از این تعداد در بندرعباس یکهزار و ۶۰۰ واحد، در بندر کنگ و بندرلنگه ۴۲۰ واحد در حال اجراست و بقیه در سایر شهرها اجرایی می‌شود. 

مدیرکل بنیاد مسکن  پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده را بین ۱۰ تا ۷۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: مقرر است تا بخشی از واحدهای آغاز شده بنیادساز طرح نهضت ملی مسکن در استان تا پایان فروردین ۱۴۰۲ تحویل متقاضیان شود.

نوری‌زاده در عین حال تعداد واحدهای گروهی‌ساز استان را ۳۲۰ واحد عنوان کرد و افزود: واحدهای گروهی‌ساز در شهرهای جاسک، سیریک، حاجی‌آباد، بندر خمیر، میناب و رودان است که در این بخش اراضی به مردم به شکل گروهی واگذاری شده است که  این تعداد واحدهای مسکونی توسط خود مردم در حال اجراست.

مدیرکل بنیاد مسکن  هرمزگان در خصوص اجرای قانون جهش تولید مسکن نیز اعلام کرد:  در ۳۷ شهر ۸ هزار و ۸۸۲ نفر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴ هزار و ۸۸۲ نفر استعلام‌هایشان بدون مشکل است و تاکنون یکهزار و ۳۳۸ نفر تایید نهایی شدند که برای  همه این متقاضیان در هماهنگی با اداره کل راه و شهرسازی استان اراضی موردنظر تهیه شده  و متقاضیان تایید نهایی شده به مرور به پروژه‌ها معرفی خواهند شد تا پروسه اجرای مسکن این تعداد از متقاضیان نیز در استان توسط بنیاد مسکن آغاز شود.

نوری‌زاده با یادآوری اینکه بنیاد مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سالانه ۲۰۰ هزارواحد مسکونی شهری و بهسازی و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد روستایی را عهده‌دار است گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن متقاضی‌محور است که تاکنون در استان برای تامین زمین مشکلی ایجاد نشده است.

۵۵ درصد واحدهای مسکونی استان مقاوم‌سازی شد

وی  در خصوص مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی استان اعلام کرد: از سال ۸۴ که مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در دستور کار قرار گرفتم ۱۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که تاکنون ۵۵ درصد با کمک بنیاد مسکن و مردم مقاوم‌سازی شده است.

صدور ۹۴ هزار سند روستایی و شهری توسط بنیاد در هرمزگان

نوری‌زاده در پاسخ به این پرسش که میزان ارایه سند به واحدهای مسکونی روستایی فاقد سند از ابتدای اجرای طرح چه تعداد بوده و برنامه امسال چه تعدادی است؟، گفت:در بنیاد مسکن تاکنون با همکاری ثبت اسناد در حدود ۸۸هزار سند روستایی و ۶ هزار سند شهری را صادر و به مردم تحویل داده ایم. برنامه امسال نیز حدود ۴ هزار سند اسناد مالکیت روستایی است.

انجام بازنگری طرح هادی ۱۵۰ روستا

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان در خصوص اجرای طرح عمران روستایی توضیح داد: در استان یکهزار و ۳۳۱ روستایی بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که برای ۹۸ درصد روستاها مطالعات انجام شده و در یک برنامه زمانبندی چهارساله ۵۰۰ روستا باید بازنگری شود که سال گذشته ۱۵۰ روستا بازنگری شده است.

در اجرای طرح های هادی میانگین اجرای طرح هادی روستایی در استان حدود ۴۰ درصد اجرایی شده‌است‌. سال گذشته ۲۹۰ میلیاردتومان از سرفصل های ملی و استانی و قیر تخصیصی استانی اعتبار داشتیم که ۲۰۰ میلیاردتومان تخصیص یافت و برای ۲۰۰ روستا اعتبار تخصیص دادیم و به مرور اجرای طرح هادی روستاها انجام خواهد شد.