شناسهٔ خبر: 112009 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از سه زلزله اصلی در بنادر خمیر و بندر کنگ استان هرمزگان تشریح شد،

وقوع۳ زلزله با بزرگی ۶.۱ و ۵.۹ در بنادر خمیر و کنگ/وارد آمدن خسارت به بیش از ۶۵۰ واحد در بیش از ۵۰ آبادی

علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از سه زلزله استان هرمزگان را که با بزرگی ۶.۱ در بندر خمیر در دو بازه زمانی و ۵.۹ در بندر کنگ به وقوع پیوست، اعلام کرد.

علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله‌های بندر خمیر با بزرگی ۶.۱ و بندر کنگ با بزرگی ۵.۹ و مجدد بندر خمیر با بزرگی ۶.۱ در استان هرمزگان که امروز ۱۱ تیرماه اولین زلزله در ساعت ۲ و ۲ دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری و دومین زلزله با بزرگی ۵.۹ در ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه در عمق ۲۸ کیلومتری و سومین زمین‌لرزه با بزرگی ۶.۱ ساعت ۳ و ۵۵ دقیقه در عمق ۲۶ کیلومتری  رخ داد را تشریح کرد.

مدیربخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه در پی رخداد زلزله بندر کنگ با بزرگی ۶.۱ تعداد ۱۱ پس‌لرزه با بزرگی ۳.۱ تا ۴.۷ در بازه زمانی یک ساعته رخ داد اعلام کرد: بعد از زلزله اصلی با بزرگی ۶.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری زلزله ۵.۹ بعد از یک ساعت و ۵۲ دقیقه در همان محدوده و در عمق ۱۰ کیلومتری ( حدود ۵ کیلومتری جنوب و مرکز زلزله) رخ داد.

زلزله‌های بندر خمیر  و بندر کنگ جدای از زلزله‌های چارک و کیش است

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: فاصله مستقیم رومرکز این زلزله‌ها از جزیره کیش حدود ۱۳۵ کیلومتر بوده و بنابراین این زلزله ها مستقل از زلزله‌های بندرچارک و جزیره کیش محسوب می‌شود. هرچند که از نظر تکتونیکی تحت تنش واحدی هستند.

زلزله ۶.۱ بندر خمیر با بزرگی ۶.۱ در ساعت ۲ و ۲ دقیقه

۱۲ شهر و ۳۰۰ آبادی تحت تاثیر زلزله بندر خمیر با بزرگی ۶.۱

بیت‌اللهی زلزله اصلی بندر خمیر را به فاصله ۳۳ کیلومتری خمیر در استان هرمزگان، ۴۱ کیومتری بندر کنگ استان هرمزگان، ۴۷ کیلومتری بندرلنگه در استان هرمزگان و در فاصله مستقیم ۱.۵۸ کیلومتری تهران عنوان کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۲ شهر با جمعیتی معادل ۶۸۰ هزار و ۲۶۴ نفر و ۳۰۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۲۸ هزار و ۴۹۸ نفر تحت تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

وی تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله ۶.۱  بندر خمیر استان هرمزگان را ۱۶۳ هزار و ۷۹۰ نفر عنوان کرد.

خسارت زلزله به ۲۷۰ روستای مجاور بندر خمیر

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: علاوه بر برآورد خسارات جزئی در مناطق شهری زلزله زده، تعداد کل واحدهای مسکونی خسارت دیده بیش از ۲۷۰ واحد برآورد شده است. همچنین تعداد آبادی‌های خسارت دیده در زلزله ۶.۱۱ بندر خمیر استان هرمزگان بیش از ۴۵ آبادی برآورد شده است که با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی به نظر می‌رسد ۹۹۷ نفر در واحدهای روستایی ساکن باشند.

ضرورت مقاوم‌سازی ۲۴۹۸۷ واحد فاقد اسکلت مجاور بندر خمیر

وی بر اسکان جمعیت روستایی زلزله زده تاکید کرد و افزود: جمع کل جمعیت شهری و آبادی‌های در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) ۱۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۳۲ هزار و ۴۵۲ واحد بوده که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۲۴ هزار و ۹۸۷ واحد فاقد اسلکت هستند.

گسل‌های پیش‌ژرفای زاگرس و پیشانی کوهستان مسبب زلزله بندر خمیر

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: به نظر می‌رسد گسل پیش‌ژرفای زاگرس در مجاورت رومرکز زلزله مسبب زلزله با بزرگی ۶.۱ بندر خمیر استان هرمزگان باشد. در عین حال بر اساس اعلام مراکز بین‌المللی گسل پیشانی کوهستان مسبب این زلزله عنوان شده است.

وقوع ۱۳۶۳ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر مجاور بندر خمیر

وی در خصوص لرزه‌خیزی منطقه زلزله‌زده توضیح داد: زمین‌لرزه‌های ۱۶ سال اخیر حاکی از  لرزه خیزی منطقه دارد. بر اساس داده‌های جمع آوری شده در این مدت، تعداد یکهزار و ۳۶۳ با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز تا زمان وقوع زلزله ۶.۱ بندر خمیر استان هرمزگان (مدت ۱۶ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۲۸ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۷۲ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

زلزله ۵.۹ بندر کنگ در ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه

۸ شهر و ۲۶۹ آبادی تحت تاثیر زلزله ۵.۹ بندر کنگ

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص جزئیات زلزله بندر کنگ در استان هرمزگان نیز اعلام کرد: زلزله با بزرگی ۵.۹ امروز ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه در عمق ۲۸ کیلومتری و به فاصله ۳۷ کیلومتری کنگ در استان هرمزگان، ۳۷ کیلومتری خمیر در استان هرمزگان و ۴۴ کیلومتری بندر لنگه در استان هرمزگان و در فاصله یکهزار و ۶۱ کیلومتری تهران حادث شد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد ۸ شهر با جمعیتی معادل ۹۸ هزار و ۷۱۶ نفر و ۲۶۹ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۰۲ هزار و ۶۰۴ نفر تحت تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

بیت‌اللهی تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله ۵.۹  بندر کنگ استان هرمزگان را ۱۳۶ هزار و ۸۳۲ نفر برشمرد.

آسیب زلزله به ۳۵ آبادی و بیش از ۱۰۰ واحد مجاور بندر کنگ

وی با اعلام وارد آمدن خسارت‌های جزئی به واحدهای مسکونی شهری اعلام کرد: تعداد کل واحدهای مسکونی روستائی خسارت دیده احتمالی بیش از ۱۰۰ واحد برآورد شده و تعداد آبادی‌های خسارت دیده احتمالی در زلزله ۵.۹   بندر کنگ استان هرمزگان بیش از ۳۵ آبادی برآورد شده است. تعداد جمعیت ساکن در واحدهای روستایی خسارت دیده احتمالی با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی روستائی بیش از ۳۹۲ نفر برآورد شده است.

بیت‌اللهی توضیح داد: جمع کل جمعیت شهری و آبادی‌های در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) ۱۳۳ هزار و ۹۴۹ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۳۰ هزار و ۷۵۴ واحد است که از این تعداد به میزان ۲۳ هزار و ۳۲۷ واحد فاقد اسکلت است.

گسل پیش‌ژرفای زاگرس و پیشانی کوهستان مسبب زلزله ۵.۹ بندر کنگ

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب زلزله ۵.۹ بندر کنگ استان هرمزگان را گسل پیش‌ژرفای زاگرس و هجنین گسل طویل پیشانی کوهستان عنوان کرد.

وقوع ۱۳۳۲ زلزله در اطراف گستره رومرکز زلزله بندر کنگ

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص لرزه‌خیزی منطقه نیز اعلام کرد: زمین‌لرزه‌های ۱۶ سال اخیر معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله است و بر اساس داده های جمع آوری شده در این مدت تعداد یکهزار و ۳۳۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله رخ داده است. از تعداد زلزله‌های رخداده ۲۹ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۷۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

زلزله ۶.۱ بندر خمیر استان هرمزگان در ساعت ۳ و ۵۵ دقیقه

۱۱ شهر و ۳۰۰ آبادی تحت تاثیر زلزله دوم بندر خمیر با بزرگی ۶.۱

بیت اللهی در خصوص زلزله ۶.۱ بندر خمیر استان هرمزگان که امروز ۱۱ تیرماه  ساعت ۳ و ۵۵ دقیقه در عمق ۲۶ کیلومتری و به فاصله ۳۶ کیلومتری بندر خمیر استان هرمزگان، ۳۸ کیلومتری کنگ در استان هرمزگان و ۴۴ کیلومتری بندر لنگه در استان هرمزگان و در فاصله یکهزار و ۶۰ کیلومتری تهران رخ داد گفت: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۱ شهر با جمعیتی معادل۱۵۳ هزار و ۶۱۶ نفر و ۳۰۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۲۳ هزار و ۶۷۶ نفر تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله ۶.۱  بندر خمیر استان هرمزگان ۱۵۳ هزار و ۶۷۲ نفر است.

خسارت به ۲۵۰ واحد روستایی در زلزله دوم بندر خمیر

به گفته بیت‌اللهی، میزان خسارات به واحدهای روستایی بیش از ۲۵۰ واحد برآورد شده است و تعداد آبادی‌های خسارت دیده در زلزله ۶.۱ بندر خمیر استان هرمزگان بیش از ۴۵ آبادی برآورد شده است که پیش‌بینی می‌شود ۹۰۴ نفر در آن ساکن باشند.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری و روستایی واقع در شعاع نیم درجه را (حدود ۵۵ کیلومتری) ۱۳۵ هزار و ۳۹ نفر عنوان کرد که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۲۳ هزار و ۴۹۱ واحد فاقد اسلکت است.

بیت‌اللهی گسل مسبب زلزله دوم بندر خمیر استان هرمزگان را با بزرگی ۶.۱ نیز گسل پیش‌ژرفای زاگرس و گسل پیشانی کوهستان عنوان کرد.

وقوع ۱۳۴۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در اطراف رومرکز زلزله ۶.۱ بندر خمیر

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: زمین‌لرزه‌های ۱۶ سال اخیر معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند. بر اساس داده های جمع آوری شده در این مدت تعداد یکهزار و ۳۴۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ثبت شده است که از این تعداد ۳۰ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۷۷ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ گسترده شده‌اند.

۲۵ زلزله در استان هرمزگان در بازه زمانی ۱۳ روز

بیت‌اللهی در پایان بر ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی ناپایدار در مناطق زلزله زده و در تمامی مناطق کشور تاکید کرد و گفت: رخداد خوشه لرزه‌ای بندر چارک و جزیره کیش که از ۲۴ خرداد شروع شد و در ادامه آن رخداد زلزله‌های بندر مقام(در غرب آن) و در ادامه رخداد زلزله‌های بندر خمیر و بندر کنگ در  ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ (تعداد ۲۵ زلزله در منطقه رخ داده که بزرگی ۳ زمین لرزه بالای ۵ بوده است) نشان از وجود تنش عظیم تکتونیکی در جنوب ایران دارد که  رخداد این تعداد از زلزله ها نیز بطور کامل معرف میزان و اندازه این تنش است.

وی در عین حال توضیح داد: خصوصیات زمین‌شناسی منطقه بگونه‌ای است که بطور عمده زلزله‌های بزرگ و ویرانگر احتمال رخداد بمراتب کمتری را دارند و بنابراین رخداد زلزله بزرگتری در منطقه پیش بینی نمی‌شود.

بیت‌اللهی خسارت ناشی از رخداد سه زلزله بالای ۵ منطقه را حدود ۶۵۰ واحد در بیش از ۵۰ آبادی اطراف رومرکز تخمین زد و بر تدقیق آنها تاکید کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور در کل و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزه‌ای محدوده اطراف محل رخداد زلزله توصیه کرد: ساکنان محدوده تحت تاثیر زلزله خونسردی خود را حفظ و با رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله، مراقب پس‌لرزه‌ها باشند.

وی همچنین بر ارتقای کیفی ساخت و ساز و بویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی به عنوان یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران تاکید کرد.