شناسهٔ خبر: 11201 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان در نشست خبری اعلام کرد:

احداث نسل نوی شهرهای جدید با رویکرد «مردم محوری»/ شهر جدید تهران در دست مطالعه / افتتاح حدود ۳۰ هراز واحد مسکن مهر در هفته دولت

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز طراحی نسل نوی شهرهای جدید خبر داد و گفت: در نسل نوی شهرهای جدید، با رویکرد مردم محور عمل می کنیم به طوری که به جای دولت از توان بخش خصوصی و غیر دولتی استفاده خواهیم کرد و دولت تنها به عنوان ناظر نظارت می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محسن نریمان در نشست خبری -امروز شنبه ۷ شهریور - اظهار کرد: شهرهای جدید از دولت های قبل شکل گرفته و دارای اساسنامه مستقل هستند و ۱۷ شرکت داریم که برخی از شرکت‌ها چند شهر را مدیریت می کنند بنابراین تعداد شهرها بیش از شرکت های عمران است.

وی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از معضل حاشیه نشینی، کسانی که نیاز به اسکان در شهرهای جدید دارند در این شهرها جای گرفتند، افزود: مهم ترین آن، شهرهای جدید پرند، پردیس، اندیشه، هشتگرد، بینالود، سهند، مجلسی، ایوانکی، عالیشهر، رامین، شیرین شهر، علوی، رامشار، صدرا، مهاجران و امیرکبیر هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد نسل نوی شهرهای جدید گفت: نسل نو شهرهای جدید در حال طراحی هستند که طراحی شهر جدید حورا در همدان کلید خورد. برای احداث سایر شهرهای جدید هم با مشاوران داخلی و در برخی موارد با مشاوران خارجی در حال برنامه ریزی هستیم به طوری که شهرهای جدید تیس، سیراف، تابناک، پارسیان و پارس در حال آماده سازی هستند و شهر جدید چهارم را در اصفهان در حال مطالعه داریم.

نریمان افزود: شهر جدید شریف آباد در تهران با عنوان خوارزمی هم در حال مطالعه است که این شهرها با اهداف آموزشی -فرهنگی در حال مطالعه هستند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه در نسل نوی شهرهای جدید، با رویکرد مردم محور عمل می کنیم گفت : در این راستا شهر جدید شهریار در تبریز و شهر جدید ایرانیان در مرز استان مرکزی و تهران با کمک بخش خصوصی ساخته می شود و در ساخت سایر شهرهای جدید تلاش می کنیم از بخش خصوصی یا بخش‌های غیردولتی استفاده بیشتری کنیم و ما به عنوان ناظر تنها نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه مسکن یک المان در شهر است گفت: به دلیل اینکه در دولت های گذشته زمین‌های زیادی تملک شده بود بنابراین در این دوره از دولت با زمین های معارض مواجه بودیم و تنها ۲۰ درصد مدیریت مسکن مهر معادل ۴۰۰ هزار واحد در اختیار دولت است که تعداد ۲۴۰ هزار واحد در شهرهای اطراف تهران را شامل می شود.

نریمان از افتتاح حدود ۳۰ هراز واحد مسکن مهر در هفته دولت خبر داد و گفت: در تلاش هستیم کیفیت ساخت واحدهای مسکونی مهر ارتقا یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار واحد مسکن مهر از پروژه‌های کوزو در پردیس تکمیل شده و منتظر تحویل این واحدها با رفع مشکل انشعابات آب، برق و گاز هستیم گفت: طی هماهنگی با وزارت نیرو قرار است تامین خدمات زیربنایی تسریع شود.

نریمان از تفاهم بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید در آینده خبر داد و گفت: بر این اساس هزار میلیارد تومان خط اعتباری از محل مدیریت دارایی‌های بانک مسکن به عنوان وکیل شرکت عمران در اختیار شرکت شهر جدید پردیس قرار می‌گیرد که این تفاهم نامه به زودی توسط وزیر راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد و دارایی به امضا می رسد که از محل این خط اعتباری خدمات زیربنایی پردیس تامین می شود. البته این خط اعتباری مشمول سایر شهرهای جدید نیز می شود اما در حال حاضر شهر جدید پردیس در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه نباید مسکن بدون متقاضی ساخت بلکه باید شهرسازی کنیم گفت: باید از سایر توان‌های بالقوه مانند فروش زمین ها استفاده می کنیم  تا بتوان مشکل مردم را حل کرد.

وی از سکونت ۵۰۰ هزار متقاضی در شهر جدید پردیس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: فعالیت در این شهر که تا پیش از این به کندی پیش می رفت تسریع شده است. در دولت فعلی با دستور رئیس جمهور و پیگیری های وزارت راه و شهرسازی در طرح های زیربنایی از اعتبارات داخلی و دولتی استفاده کنیم که در حال حاضر به رغم وجود مصوبه ای در خصوص تامین منابع زیربنایی، اما منابع تاسیسات زیربنایی از محل آورده‌های مردم تامین می شود؛ ضمن اینکه وزارتخانه ها از جمله وزارت بهداشت برای ساخت درمانگاه و بیمارستان، وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه، وزارت نیرو برای تامین خدمات زیربنایی موظف هستند وظایف خود را در خصوص خدمات رسانی به شهرهای جدید انجام دهند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مبلغ پنج هزار میلیارد تومان برای تامین خدمات زیر و روبنایی شهرهای جدید نیاز داریم. 

نریمان با بیان اینکه شرکت عمران شهرهای جدید تمام حق انشعابات آب برق و گاز را پرداخت کرده است، ادامه داد: بالاترین ارزش افزوده مسکن مهر در ایران متعلق به پردیس است، سه برابر فاصله تهران تا پردیس معادل ۴۵ کیلومتر برای کوزو دیوار حایل ساخته شده است. همین الان پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در کل کشور بالای ۸۵ درصد است در حالیکه آورده مردم به این میزان نیست.

نظر شما