شناسهٔ خبر: 112070 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بزرگراه‌های سیستان وبلوچستان در مسیر پیشرفت

بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از روند احداث بزرگراه شمال استان توسعه بزرگراه‌ها در سیستان وبلوچستان این روزها با اقدامات مطلوب اداره کل راه و شهرسازی استان با وجود همه تنگناهای مالی شتاب مضاعفی به خود گرفته و خبرها از پیشرفت‌های بی‌سابقه در این حوزه حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان)، شاهرراه، بزرگراه و راه اصلی از همان زمان که بشر نیاز خود را به آن شناخت، ضرورتی مهم بوده و هست. ضرورتی که اگر گاهی نباشد و از کیفیتش در مکانی پایین آمده باشد زندگی سخت و چه‌بسا ناممکن می‌شود.  برای امکان زندگی و رفع مشکلات بشر، توسعه راه‌ها از زمان گذشته مدنظر قرار داشته و هر روز این نیاز مهم با امکانات به روز شده بشر به جواب های بهتری می‌رسد. جواب‌هایی که رسیدن به آنها در بعضی مکان‌ها خیلی طول کشید که یکی از این مکانها  سیستان و بلوچستان است. 

استانی بزرگ و پهناور که شرایط ویژه ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کالا و تعامل و ارتباط با حوزه‌های پیرامونی بخصوص کشورهای واقع در شمال و شرق خود را دارا است.  همچنین از سوی دیگر این استان به لحاظ مجاورت با منطقۀ ژئواستراتژیک و ژئوپولیتیک خلیج فارس،آب‌های بین‌المللی، همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان و همجواری با حوزه شبه قاره هند، از امکانات بالقوه اقتصادی به ویژه امکانات ترانزیتی و تجارت فرامرزی ممتازی برخوردار است.

وجود مسیرهای تاریخی باستانی مانند جاده ابریشم و صدها کاروانسرا و اقامتگاه گواه بر این موضوع است که سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری ذاتی‌اش از جایگاه استراتژیک در عرصه بین‌المللی همواره به راه و زیرساخت‌های ارتباطی به عنوان پتانسیلی برای توسعه نیاز داشته و دارد؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراه‌ها مسیر می‌شود.

یکی از دستگاه‌های همیشه پای کار در حوزه توسعه کیفی راه‌های سیستان و بلوچستان، اداره کل راه و شهرسازی استان است. اداره‌ای که در سال‌های اخیر با وجود همه تنگناهای مالی و سختی کار از مسیر و اهداف خود دور نشد و توانست موقعیت  این استان را بهبود ببخشد. موقعیتی که بهبود آن به واسطه نزدیکی به دریا و مرز و چندین بازارچه مرزی، تنها با توسعه راه‌ها امکانپذیر بود.

توسعه راه‌های سیستان و بلوچستان و تبدیل شدن آن به یک کارگاه عمرانی تمام عیار توانسته طی سال‌های اخیر این استان را نه تنها از عقب ماندگی در این حوزه نجات دهد بلکه منطقه جنوب شرق را به رقابت کننده‌ای مهم با سایر استان‌ها در حوزه توسعه راه‌ها تبدیل کرده تا نشان دهد همت مسوولانه و مطالبه‌گری مردمی در کنار هم به چه میزانی، می‌تواند مفید باشد.

پروژه‌های راه و شهرسازی پیشتاز ساخت طرح‌های زیر بنایی سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: عملکرد مطلوب، سبب پیشتازی احداث پروژه راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نسبت به سایر پروژه های زیربنایی این استان شده است.

حسین مدرس خیابانی در بازدید از روند احداث پل شیله در محور زابل_زاهدان  با تقدیر از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر اجرای طرح نهضت ملی مسکن و پروژه ساخت راه‌ها در استان ضمن ایجاد رفاه عمومی و ایجاد امید در جامعه اشتغال بخش قابل توجهی از جمعیت جوان و جویای کار استان را فراهم کرده است.

وی راه را مهمترین اولویت در توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: توسعه راه‌ها به ویژه بزرگراه به منظور رونق تجارت و ترانزیت و کاهش تصادفات جاده‌ای در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار دارد. 

سیستان و بلوچستان کارگاه بزرگ راهسازی

در این راستا مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: جاده‌های سیستان و بلوچستان هم اینک به کارگاه‌های راهسازی تبدیل شده است. بطوری که ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و فعال بودن ۱۲ کارگاه راهسازی و اشتغال افزون بر ۲ هزار نفر در محورهای زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند، میرجاوه- زاهدان _ بم و زاهدان- خاش، اسکل آباد- گوهرکوه بزمان و زابل - زهک در حال احداث است.

عطاءله اکبری گفت: با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای به ویژه بزرگراه که نوید بخش رونق اقتصادی و افزایش ایمنی سفر در استان خواهد بود در سال گذشته ۶۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده زیرپوشش این اداره کل بعد از اتمام مراحل ساخت زیر بار ترافیک رفت که امسال در تلاش هستیم بنا بر ضرورت نیاز استان با ساخت ۲۷ کیلومتر دیگر طول آن را به ۹۰ کیلومتر افزایش دهیم.

وی افزود: با اقدامات مطلوب صورت گرفته، این اداره کل سال گذشته پیشتاز تامین اعتبار و ساخت بزرگراه و راه اصلی در کشور معرفی شد.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که طولانی شدن پروژه‌های راهسازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بسیار هزینه‌بر خواهد بود تمام تلاش این اداره کل با وجود همه تنگناهای مالی تکمیل هر چه سریعتر پروژه‌های زیرساختی به ویژه بزرگراه در استان است.

احداث ۹۳۳ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان نیازمند بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: به‌منظور تبدیل ۹۳۳ کیلومتر راه دوبانده در این استان به بزرگراه نیازمند افزون بر ۱۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

 اکبری اظهار داشت:  کریدور شمال و جنوب(چابهار-میلک و زاهدان- بیرجند) این استان ۱۰۳۵ کیلومتر طول دارد که در این مسیر ۳۰۹ کیلومتر باند دوم به بهره برداری رسیده است و عملیات احداث ۲۶۱کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجراست و همچنان ۴۶۵کیلومتر آغاز نشده است. 

وی افزود: همچنین طول کریدور شرق به غرب سیستان وبلوچستان(بزرگراه بم-زاهدان-میرجاوه) ۲۹۸کیلومتر است که در این مسیر نیز ۹۰ کیلومتر باند دوم احداث شده است و عملیات ساخت ۴۲ کیلومتر بزرگراه در این مسیر در دست ساخت است و مابقی هنوز آغاز نشده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع برای تبدیل ۹۳۳کیلومتر راه دوبانده در سراسر سیستان وبلوچستان به بزرگراه نیازمند افزون بر ۱۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

اکبری بیان کرد: این اداره کل به منظور افزایش ظرفیت ترانزیت راه‌های استان، ایمنی سفر و کاهش تصادفات رانندگی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای بویژه احداث بزرگراه را در اولویت کاری خود قرار داده بطوری‌که در سال ۱۴۰۰، ۶۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در استان بعد از اتمام مراحل ساخت زیر بار ترافیک رفت.