شناسهٔ خبر: 112116 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سفر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به خراسان رضوی مطرح شد؛

بهسازی و آسفالت معابر خاکی در هدف باز آفرینی شهری با همکاری شهرداری

بازآفريني شهري مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به استان خراسان رضوی، در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان که با حضور عباس یوسف زاده مدیرکل راه و شهرسای و احسان فرشته پور سرپرست اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری تشکیل شد، از سکونتگاههای حاشیه ای یا غیر رسمی بخصوص بافت فرسوده و حمایت از نوسازی و بناهای فرسوده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جریان سفر به شهر مشهد ضمن بازدید از محلات هدف بازآفرینی شهری به بررسی مسائل، مشکلات و موانع موجود برای تسریع در نوسازی این مناطق پرداخت.   

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از مشکلات و محرومیت‌های اصلی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را معابر خاکی آن‌ها برشمرد و گفت: خوشبختانه ظرفیتی که دولت در قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فراهم کرده، منجر به این شد که بتوانیم تاکنون بیش از هزار کیلومتر طول از معابر خاکی اصلی و فرعی محلات هدف بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار دهیم و اکنون این امر با همکاری شهرداری‌ها در حال بهسازی و اجرای آسفالت و کف سازی است.

آیینی اظهار کرد: این استان جزو سه استان اول دارای محلات هدف بازآفرینی شهری است و از نظر میزان حاشیه‌نشینی در رده‌های اول قرار داشته و با بناهای ناپایدار زیادی در این استان مواجه هستیم که به لحاظ ناپایداری به استان اول کشور تبدیل شده است. امیدواریم ظرف مدت 3 سال آینده تمامی معابر خاکی محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده و بافت های تاریخی که در مجموع 162 هزار هکتاردر کشور داریم تمامی معابر آسفالت و بهسازی شود.   

 آیینی همچنین درباره حمایت مالی از نوسازی بافت‌های هدف گفت: مالکان می‌توانند در دوران جابجایی و ساخت از ودیعه اسکان موقت استفاده کنند که مبلغ آن ۴۵ میلیون تومان با نرخ 4 درصد پرداخت شود. علاوه بر این برای نوسازی تسهیلات برای مشهد 400 میلیون برای هر واحد و برای شهرهای دیگر 350 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی بافت به ازای هر واحد پرداخت می شود. که 150 میلیون تومان صفر درصد است.

وی افزود: منبع دوم تسهیلات نهضت ملی مسکن است که برای نوسازی بافت های فرسوده قابل استفاده بوده و از شروط چهارگانه نهضت ملی مسکن هم معاف هستند. که در شهر مشهد 400 میلیون تومان و در شهرهای دیگر 300 میلیون تومان است. که برای دریافت تسهیلات باید به سامانه تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس Facility.udrc.ir مراجعه و ثبت نام کنند منتها باید پروانه ساختمان و ده درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند که به بانک عامل که بانک مسکن است معرفی شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام دستور کار شورای عالی شهرسازی مبنی بر اعطای مشوق های شهرسازانه با اولویت نوسازی محله‌ای و تجمیع واحدهای فرسوده، افزود: محلات حاشیه‌ای هم می‌توانند از تسهیلات و امتیازات مذکور استفاده کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد چگونه می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: ساکنان این بافت‌ها اکثرا برای دریافت تسهیلات با مشکل سند مواجه‌اند که چند راهکار برای رفع این معضل در نظر گرفته شده است. راه اول استفاده از سند جایگزین در صورت موافقت بانک است. راه دیگر این است که فرآیند سنددار شدن را طی کنند.

آئینی افزود: خوشبختانه در شهر مشهد با همکاری خوب آستان قدس رضوی کار سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی شروع شده است و تاکنون بیش از ۴ هزار پرونده تشکیل و بیش از ۵۰۰ خانه نیز سند دریافت کرده‌اند. در سکونتگاه‌هایی که آستان قدس رضوی مالک زمین است ساکنان می‌توانند برای دریافت سند اقدام کنند و بانک هم مانند تمام املاک اوقافی امکان اعطای تسهیلات به این افراد را دارد.

گفتنی است برای تشویق سکونت مجاورین در بافت شهری پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه السلام با همکاری صندوق سرمایه گذاری حرم های مطهر به ازای ساخت هر واحد مسکونی تسهیلات بانکی تا سقف ۶۰۰ میلیون پرداخت می شود.