شناسهٔ خبر: 112181 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده:

تعداد ایستگاه های شتابنگاری در شهرستان خدابنده به ۸ ایستگاه افزایش می‌یابد

خلجی قیدار زنجان.JPG رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، با بیان اینکه شهرستان خدابنده در حال حاضر دارای سه ایستگاه شتابنگار زلزله است، گفت: در صورت آماده سازی زیر ساخت‌ها، تعداد ایستگاههای شتابنگاری در این شهرستان به ۸ ایستگاه افزایش می‌یابد.

جمال خلجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)؛ با بیان اینکه زلزله یک رخداد طبیعی است که هنوز بشر با تمام پیشرفت‌هایی که داشته نتوانسته وقوع آن را پیش‌بینی کند، گفت: غیرمنتظره بودن زلزله و نداشتن آمادگی پیش از وقوع آن باعث می‌شود ویرانی‌ها و خسارات جانی و مالی فراوانی رخ دهد.

وی اظهار کرد: آنچه که در هنگام وقوع زلزله خطر آفرین است پایدار نماندن ساختمان‌ها و سازه‌ها است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، رعایت اصول ایمنی در ساخت‌وسازها را از عوامل کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی به خصوص زمین لرزه اعلام کرد و ابراز داشت: تهیه نقشه مخاطرات زمین شناسی از وظیفه ذاتی وزارت راه و شهرسازی است و پس ازآماده سازی آن به منظور تهیه طرح‌های شهری در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار می‌گیرد.

خلجی تاکید کرد: در زمان تهیه نقشه طرح‌های تفصیلی و جامع از نقشه‌های مخاطرات طبیعی به عنوان نقشه‌های بالادستی استفاده می‌شود تا بر اساس آن نحوه توسعه شهر را در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه در تهیه نقشه پهنه بندی خطر زلزله در کشور، عناصری همچون زمین لرزه، حرکات دامنه‌ای، سیلاب‌ها و فرسایش در نظر گرفته می‌شود؛ گفت: این چهار فاکتور به صورت سرفصلی در تهیه این نقشه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلتیکی برای آنها انجام می‌شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، تاکید کرد: توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را تحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است.

خلجی با بیان اینکه این دانش به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که قبل، بعد و هنگام وقوع بحران جهت کاهش اثرات این حوادث و کاهش آسیب پذیری انجام می‌گیرد، بیان داشت: این موضوع ارتباط خاصی با مباحث برنامه ریزی شهری و مدیریت شهری و جغرافیا دارد.

وی افزود: با به کارگیری اصول و ضوابط شهرسازی و تبیین مفاهیم موجود در این دانش مانند فرم، بافت و ساختار شهر، کاربری اراضی شهری، شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های شهری و غیره می‌توانیم تا حد زیادی اثرات و تبعات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش دهیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، از هماهنگی‌های به عمل آمده با مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و مدیریت بحران استانداری جهت پیگیری و اختصاص پنج ایستگاه شتابنگار جدید به شهرستان خدابنده، قدردانی کرد و افزود: باید شاهد ضوابط اجرایی آئین نامه مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله (آئین نامه ۲۸۰۰) توسط مهندسین ناظر در مناطق شهری و روستای شهرستان خدابنده باشیم.

خلجی متذکر شد: شهرستان خدابنده در حال حاضر دارای سه ایستگاه شتابنگار زلزله است که در صورت آماده سازی زیر ساخت‌ها در شهرهای زرین رود، سجاس، سهرورد، دوتپه، نوربهار، تعداد ایستگاههای شتابنگاری در این شهرستان به هشت ایستگاه افزایش می‌یابد.