شناسهٔ خبر: 112219 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی:

خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در شمال‌غرب، مرکز، جنوب‌،جنوب‌شرق/افزایش تدریجی دما از چهارشنبه تا جمعه در کشور

گرد و غبار کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در شمال‌غرب، مرکز، جنوب و جنوب‌شرق از افزایش تدریجی دما از چهارشنبه تا جمعه در کشور خبر داد.

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص وضعیت جوی کشور طی امروز ۱۴ تیر و روزهای آتی اعلام کرد: در سه روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رشد ابر، رگبار و رعدوبرق برای جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، ارتفاعات جنوب کرمان و جنوب‌شرق فارس پیش‌بینی شده است. این شرایط در مناطق مستعد دارای وزش باد سبب خیزش گردوخاک می‌شود. همچنین در طی این مدت برای مناطقی از شمال‌غرب، دامنه‌های جنوبی البرز استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان و مناطقی از مرکز کشور در برخی از ساعت‌ها وزش باد شدید دارد که در برخی مناطق سبب خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: امروز در ارتفاعات البرز و نقاطی از گیلان بارش پراکنده رخ می‌دهد. در استان‌های جنوب‌غرب و جنوب گردوغبار پیش‌بینی شده است.

نقشینه از افزایش تدریجی دما در نیمه شمالی کشور طی روزهای چهارشنبه  تا جمعه خبر داد و اعلام کرد: در آذربایجان‌های شرقی و غربی، افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده پیش‌بینی شده است. در پنچ روز آینده در شمال‌شرق و شرق به ویژه منطقه زابل و جنوب‌شرق کشور در برخی ساعات تندباد خواهیم داشت که سبب خیزش گردوخاک و در منطقه زابل، طوفان گردوخاک خواهد شد.

وی توضیح داد: جمعه با توجه به افزایش سرعت وزش باد روی کشورهای سوریه و عراق تشکیل توده گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و نفوذ تدریجی آن به غرب کشور سبب پدیده گردوغبار در نوارغربی و کاهش کیفیت هوا و دید افقی برای این منطقه از کشور انتطار خواهد شد.  

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: شنبه جوی پایدار در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی شده است. در سه روز آینده دریای عمان مواج و متلاطم است. برای تهران نیز امروز بعدازظهر وزش باد پیش‌بینی شده که در نواحی جنوب و غرب با گردوخاک همراه است و امشب احتمال غبار رقیق در پایتخت وجود دارد.

نقشینه افزود: از فردا آسمان تهران صاف است. بیشینه دمای تهران امروز ۳۱ و پنچشنبه به ۳۴ درجه می رسد و کمیته دما ۱۸ درجه پیش بینی شده است.