شناسهٔ خبر: 11224 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

آخرین وضعیت خط‌آهن خرمشهر - بصره / آماده‌ شدن اسناد مناقصه ساخت پل اروند

ریل مدیرکل راه‌آهن جنوب کشور با بیان اینکه تا به این لحظه اعتباری برای ساخت پل اروند و اتصال خطوط ریلی ایران و عراق تخصیص نیافته است، گفت: ساخت این پل ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد و به علت روند کند تزریق اعتبارات این پروژه به اربعین ۹۵ نمی‌رسد.

عبدالکریم درویش‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پروژه اتصال راه‌آهن ایران به عراق گفت: این خط ریلی که از طریق مرز شلمچه به بصره متصل می‌شود از دیرباز مطرح بود ولی پیشرفتی نداشت؛ پس از سفر سال گذشته وزیر حمل و نقل عراق به ایران و دیدار وی با وزیر راه و شهرسازی کلیات موضوع به تصویب رسید و تشریفات اجرایی این پروژه سرعت گرفت.

مدیرکل راه‌آهن جنوب کشور(اهواز) افزود: پس از این سفر مدیرعامل شرکت راه‌آهن باهمتای عراقی خود دیدار کرد و توافقاتی برای احداث راه‌آهن خرمشهر-بصره صورت گرفت و مصوبات سفر وزیر حمل و نقل عراق به ایران پیگیری شد.

وی با بیان اینکه خط آهن خرمشهر-بصره با هدف گشودن مسیری جدید جهت پیوستن به جاده ابریشم در حال ساخت است٬ یادآور شد: مسیر ریلی ۱۲ کیلومتری از خرمشهر به مرز شلمچه تکمیل شده است درحالیکه از سمت عراق تکمیل این مسیر ریلی نیازمند احداث ۳۴ کیلومتر از خط آهن است.

درویش‌زاده یادآور شد: در حال حاضر عملیات اجرایی این پروژه تا مرز شلمچه تکمیل شده و سیمان صادراتی در این مسیر ریلی تا مرز عراق انتقال داده می‌شود پس از وصول محموله صادراتی به مرز عراق بار قطار با کامیون‌های عراقی جابه‌جا می‌شود.

وی ادامه داد: البته در مواقع خاص مثل ایام اربعین حسینی برای جابه‌جایی زائران کربلا قطار ریل باس در نظر گرفته می‌شود.

درویش‌زاده با اشاره به سفر امسال وزیر راه و شهرسازی به کشور عراق اظهار کرد: پس از این سفر مقرر شد طرف عراقی هرچه سریع‌تر نسبت به احداث ۳۴ کیلومتر خط ریلی مسیر باقی مانده در مرز خود اقدام و همزمان ایران نیز برای ساخت پل اروند اقدام کند.

وی با یادآوری اینکه احداث پل بر رودخانه اروندرود شرایط پیچیده مهندسی دارد، افزود: به علت عبور کشتی‌ها در این رودخانه دهانه پل باید به صورت بازشو طراحی شود ضمن اینکه این پل به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۲ متر بر رودخانه اروندرود برای اتصال اروند کنار به جزیره سندباد کشور عراق احداث خواهد کرد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با بیان اینکه پل اروندرود برای سیر قطار در دوخط طراحی خواهد شد، از اتمام طراحی مهندسی اولیه این پل و آماده شدن اسناد مناقصه و تشریفات اجرایی کار خبر داد و افزود: با توجه به برآوردهای صورت گرفته احداث این پل نیازمند اعتباری حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: شرکت راه آهن از وزارت راه و شهرسازی درخواست اعتبار کرده که این درخواست پس از انتقال به هیئت دولت برای تأمین اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارجاع شد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب کشور(اهواز) یادآور شد: طبق آخرین توافقات طرف ایرانی و عراقی قرار بود این مسیر ریلی با تکمیل پل و تکمیل خطوط ریلی در عراق تا پیش از اربعین ۹۵ به بهره‌برداری برسد که با روند کند تزریق اعتبارات این توافق در موعد مقرر اجرایی نخواهد شد./

نظر شما